رهبری جمعیت دعوت رسمی ارگ برای گفتگو را رد کرده است

© عکس: از صفحه عطا محمد نوررهبری جمعیت دعوت رسمی ارگ برای گفتگو را رد کرده است
رهبری جمعیت دعوت رسمی ارگ برای گفتگو را رد کرده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
«حزب جمعیت اسلامی» اعلام کرد که رهبری این حزب درخواست دیدار با اشرف‌غنی را رد کرده است و هیئت 10 نفره‌ای نیز با عبدالله در حال رایزنی هستند تا وی موضع خود را درباره کسانی که در تظاهرات کشته‌ شده‌اند، مشخص کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عطامحمد نور» رئیس‌اجرایی حزب جمعیت اسلامی اعلام کرده است که رهبری این حزب پس از حمله‌ روز گذشته در کابل، نشست اضطراری برگزار کرده و دعوت رسمی ارگ ریاست جمهوری از رهبری جمعیت برای گفت‌وگو و تفاهم در مورد حوادث اخیر را رد کرده است.

وی در ادامه افزود: اشرف‌غنی با فرستادن دعوتنامه رسمی از رهبری حزب جمعیت شب گذشته خواسته بود تا در نشست ارگ ریاست جمهوری به منظور گفت‌وگو و تفاهم در مورد حوادث اخیر حضور یابد.

والی بلخ تصریح کرد: شورای رهبری حزب جمیعت اسلامی هیئتی متشکل از 10 نفر از اعضای ارشد این حزب را برای گفت‌وگو و تعیین تکلیف با عبدالله رئیس اجرایی فرستاده است.

عطا محمد نور در بیانیه‌ای اعلام کرد عبدالله باید مشخص کند که با درنظرداشتن رویدادهای خونبار اخیر که قربانی مستقیم آن مردم بی‌دفاع و مظلوم ما بوده است، در کنار مردم خود می‌ماند و یا با کسانی هم‌دست می‌شود که مردم بی‌گناه را به رگبار گلوله بستند.

این در حالیست که روز گذشته در مراسم خاکسپاری «سالم ایزدیار» پسر معاون سنای افغانستان که در تظاهرات کابل کشته بود سه انفجار پی در پی در حالی رخ داد که اکثر رهبران قوم تاجیک، اعضای حزب جمعیت و مخالفان اشرف‌غنی حضور داشته‌اند.

در این حملات انتحاری 18 نفر کشته و 100 نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

پس از این انفجار عبدالله رئیس‌اجرایی چگونگی ورود عاملان انتحاری به این مراسم را در حالی که همه شرکت کننده‌ها قبل از ورود مورد بازرسی فیزیکی قرار می گرفتند، سوال برانگیز دانسته و خواستار تحقیقات جدی در این مورد شده است.

از سویی هم برخی از کارشناسان معتقد هستند که این انفجار از سوی شورای امنیت و ریاست جمهوری به منظور هدف قرار دادن چهره‌های مخالف اشرف غنی صورت گرفته است.

عطا محمد نور نیز پس از این انفجار در بیانیه‌ای اعلام کرد، حملات انتحاری روز گذشته به نمازگزاران مراسم خاکسپاری «توطئه ناجوانمردانه و حمله مستقیم به یک جریان مشخص سیاسی است و گمانه‌ها را بر دست داشتن حلقه‌هایی در درون نظام در سازماندهی این حملات بیشتر می‌‌‌‌کند».

در ادامه آمده است که رهبری جمعیت مسئولیت خویش می‌داند که در این شرایط «در کنار مردم ایستاده، با فریاد بر حق آن‌ها هم‌صدایی کند و در مرحله‌ بعدی، در مورد راهکار عملی تطبیق خواسته‌های برحق مردم و مبارزه با ترور و توطئه»، تصمیم قاطع بگیرد.

این در حالیست که اعتراضات در کابل امروز وارد سومین روز خود شد، همچنین امروز مردم در ولایت‌های هرات و تخار نیز در حمایت از تظاهرات کابل، تظاهرات کرده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала