مردم روسیه و محصولات غذایی «حلال»

© AFP 2023 / Philippe Huguenمردم روسیه و محصولات غذایی «حلال»
مردم روسیه و محصولات غذایی «حلال» - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بسیاری از تولیدکنندگان کشورهای اسلامی در تلاش و رقابتند تا با محصولات حلال خود وارد بازار 145 میلیونی روسیه شوند که یکی از بزرگترین بازارهای مصرفی در اروپا به شمار می‌رود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، در چند سال اخیر علاقه‌مندی مردم روسیه به استفاده از غذای حلال به شدت افزایش یافته است و علاوه بر مسلمانان این کشور، دیگر شهروندان روسی نیز محصولات حلال را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی تهیه می‌کنند.

بسیاری از تولیدکنندگان کشورهای اسلامی در تلاش و رقابتند تا با محصولات حلال خود وارد بازار 145 میلیونی روسیه شوند که یکی از بزرگترین بازارهای مصرفی در اروپا به شمار می‌رود.

در حال حاضر تعداد فروشگاه‌های عرضه‌کننده محصولات «حلال» در مسکو از بیش از 30 فروشگاه می‌باشد.

یک نظرسنجی که الجزیره از شهروندان روسی پیرامون تولیدات حلال صورت داده نشان می‌دهد که بسیاری از شهروندان روسی از کیفیت محصولات حلال تولیدی رضایت دارند.

گواهی استفاده از غذای حلال در ایستگاه قطار و هواپیما در روسیه براساس استانداردهای غذای حلال از طرف نماینده مفتی اعظم روسیه صادر شده است.

طبق سخنان آیدار شاگیماردانوف، رئیس انجمن فعالان مسلمانان روسیه در کنفرانس خبری کازان، تا آخر سال 2017 پروژه غذای حلال در ایستگاه‌های قطار روسیه عملیاتی خواهد شد.

البته مسافرین هواپیما که قصد تهیه ی غذای حلال را دارند باید یک سری از دستور‌العمل‌ها را از قبل در نظر بگیرند، به عنوان مثال باید از امکان انتخاب غذاهای خاص در شرکت هواپیمایی که با آن پرواز صورت می‌گیرد مطمئن شوند تا 36 ساعت قبل از پرواز برای رزرو غذا اقدام نمایند.

استفاده از غذای حلال بویژه در مناطق مسلمان‌نشین روسیه ،یکی از عناصر اصلی برای جذب توریست و گردشگر از کشورهای مسلمان حاشیه خلیج فارس و مالزی به ویژه در زمان برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال 2018 روسیه می‌باشد.

با توجه به درخواست و اعلام نیاز دانش‌آموزان چندی پیش نیز استفاده از نرم‌افزار غذای حلال در مدارس کازان روسیه راه‌اندازی شد. دانلود این نرم‌افزار رایگان و دسترسی به آن با شماره و رمز کارت دانش‌آموزی امکانپذیر است. هدف از راه‌اندازی آن بهبود کیفیت غذا و همچنین افزایش تسلط بر دانش‌آموزان و درصد پرداخت غیر نقدی است.

در سال تحصیلی 2016 در 23 مدرسه و 63 مهد کودک کازان دانش‌آموزان منو غذای حلال دریافت کردند.

امکان پخش غذای حلال در مدارس مسکو نیز در مجلس دومای روسیه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است، در حال حاضر در 630 مدرسه مسکو نزدیک به 870 هزار نفر دانش آموز مشغول تحصیل می‌باشند که از این تعداد 485 نفر غذای گرم رایگان دریافت می‌کنند. امسال برای این کار 8/19میلیارد روبل بودجه در نظر گرفته شده است.

طبق نظرسنجی‌ها از مردم مسکو، حدودا 70 درصد از مردم این شهر تاکنون از غذای حلال استفاده کرده‌اند و حدودا 85 درصد شرکت‌کنندگان نسبت به محصولات غذایی حلال آگاهی دارند. و همچنین حدودا نیمی (45 درصد) از خریداران غذای حلال از پیروان دین اسلام نمی‌باشند، این افراد محصولات غذایی حلال را به خاطر پاکی و کیفیت مرغوب تهیه می‌کنند.

می‌توان گفت دو فاکتور اصلی افزایش تمایل روس‌ها نسبت به استفاده از غذای حلال، پاک و با کیفیت بودن محصول و همچنین نطارت دقیق شورای مفتی مسلمانان می‌باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала