حکمتیار: جنگ افغانستان را برخی کشورهای منطقه دامن می زنند

© Photo / ارگغنی حکمتیار
غنی حکمتیار - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رهبر "حزب اسلامی" افغانستان می‌گوید، تمایلی برای حضور در دولت این کشور ندارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آناتولی برخی از کشورهای منطقه را به دامن زدن جنگ افغانستان متهم کرد اما نسبت به روند صلح میان شبه‌نظامیان و دولت افغانستان ابراز امیدواری کرد.

این نخستین باری است که حکمتیار با یک رسانه خارجی از زمان بازگشتش به کابل تحت توافق صلح با دولت اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان مصاحبه می‌کند.

توافق صلح در سپتمبر سال گذشته میلادی امضا شد و از جانب جامعه بین‌الملل مورد استقبال قرار گرفت.

حکمتیار 20 سال پس از گریز از کشور در جریان جنگ داخلی ماه گذشته میلادی به کابل بازگشت.

حکمتیار: با کسانی بجنگید که با شما در جنگند! - اسپوتنیک افغانستان
حکمتیار: با کسانی بجنگید که با شما در جنگند!

یکی از مهمترین مسائلی که این رهبر 69 ساله حزب اسلامی افغانستان در بازگشتش به آن اشاره کرد تاکید به طالبان افغانستان برای عبرت گرفتن از اقدامات وی و پا گذاشتن به مسیر صلح بود.

وی در سخنرانی خود در کاخ ریاست جمهوری که اشرف غنی در آن مراسمی را برای خوش آمد گویی به وی آورده بود به طالبان پیشنهاد کرد که می‌تواند به عنوان میانجی بین آنها و دولت کابل اقدام کند.

اما طالبان هنوز نسبت به این پیشنهاد رضایت نداده و در بیانیه‌ای که 15 می سال جاری میلادی منتشر کرد گزارش‌ها درباره ارتباط با حزب اسلامی را رد کرد.

حکمتیار در ادامه مصاحبه خود به خبرگزاری آناتولی گفت که تمایلی برای به دست گرفتن قدرت در کشور ندارد و تاکید کرد که دوست ندارد این مساله را به چالش بکشد.

وی همچنین نسبت به دورنمای توافق پایدار صلح در افغانستان که تمامی طرف‌های درگیر شامل طالبان را در خود دارد ابراز امیدواری کرد و ادامه داد: خداوند بخشنده است. پایان جنگ نزدیک است و همه بابت این مساله خرسند هستند. طالبان از این مساله یاد گرفته که هیچ چیز از طریق جنگ به دست نمی‌آید و تنها مردم هستند که بیمار و خسته می‌شوند.

حکمتیار با اشاره به نیروهای آمریکایی و ائتلاف ادامه داد: آنهایی که بر این باورند می‌توانند از طریق جنگ به اهدافشان برسند شکست خوردند و حالا به این حقیقت رسیده‌اند که این جنگ پیروزی نداشته است. آنها حالا به دنبال راه حل افغانی و تحت رهبری افغان برای پایان دادن به این جنگ هستند. هیچ راه حلی در جنگ وجود ندارد.

رهبر حزب اسلامی همچنین به این مساله اشاره کرد که برخی از کشورهای قدرتمند منطقه هرگز نمی‌خواهند که جنگ در افغانستان حل و فصل شود: دشمنان برای ادامه جنگ سرمایه گذاری می‌کنند و به دنبال گرفتن ماهی از آب گل آلود جنگ هستند. از زمان آغاز جنگ در افغانستان چهار دهه می‌گذرد و این جنگ از خارج به ما تحمیل شده است. جنگ‌های پیش‌رو در کشور میراث شوروی هستند که از 1989 و پس از خروج نیروهای شوروی از افغانستان در کشور باقی مانده است. جنگی که توسط مسکو آغاز شد حالا تحت رهبری واشنگتن در افغانستان ادامه دارد. داعش و گروه‌ تروریستی القاعده مشکلات بزرگ برای افغانستان محسوب نمی‌شوند.

دست‌های خارجی پشت حملات افغانستان

به گفته حکمتیار مشکل اصلی برای افغانستان برخی از کشورهای قدرتمند و ثروتمند منطقه هستند که به جنگ داخلی دامن می‌زنند و برای منافع خودشان در آن سرمایه گذاری می‌کنند: قدرت‌های خارجی از مردم افغانستان به عنوان ابزاری برای این جنگ استفاده می‌کنند. اگر مردم افغانستان به تفاهم مشترک برسند تمام مشکلات داخلی و خارجی حل خواهند شد.

وی همچنین به این مساله اشاره کرد که حمله انتحاری روز چهارشنبه در کابل که 150 کشته برجای گذاشت به واسطه عاملان خارجی صورت گرفت: این حمله وحشتناک توسط افرادی صورت گرفت که هیچ احترامی برای کسی قائل نیستند و هیج حد و مرزی را نمی‌شناسند. مردم افغانستان این مساله را نمی‌بخشند. دست‌های خارجی هیج اعتقادی به خدا ندارند و هیچ رحمی به بشریت نمی‌کنند. اقداماتی برای کنار هم قرار دادن طرف‌های درگیر در افغانستان به منظور دستیابی به صلح در کشور در دست اقدام است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала