ترامپ از انزوای قطر پشتیبانی کرد

© AP Photo / Evan VucciПрезидент США Дональд Трамп на фоне американского флага
Президент США Дональд Трамп на фоне американского флага - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا، صریحاً قطر را متهم به پشتیبانی از تروریسم کرد و حمایت بی‌دریغ امریکا را از عربستان نشان داد. بدین ترتیب در بحران و اختلاف سختی که میان دو متحد امریکا یعنی ریاض و دوحه پیش آمده، ترامپ موضع‌گیری خود را بدون هیچگونه ابهام ابراز کرد.

به گزارش اسپوتنیک، Oxu.Az نوشت: دونالد ترامپ در یک پیام توئیتری نوشت که انزوای قطر «شاید آغاز پایان کار تروریسم باشد». او نوشت که همۀ نشانه‌ها حاکی از حمایت مالی قطر از افراطی‌های اسلام‌گرا است.

قطر که متحد قدیمی امریکا محسوب می‌شود، بزرگ‌ترین پایگاه هوایی امریکا در منطقه را در خاک خود دارد. در واقع مرکز فرماندهی نیروهای نظامی امریکا در خاورمیانه، در قطر قرار دارد؛ پایگاه هوایی امریکا موسوم به "العُدید"، در نبرد علیه داعش در سوریه و عراق، نقش مرکزی دارد. 

خريطة قطر - اسپوتنیک افغانستان
قطع روابط با قطر و تاثیر ان بر دیگر کشور ها

قطر خود یکی از اعضای ائتلاف بین‌المللی است که به رهبری امریکا علیه داعش شکل گرفته است.
اما با موضع‌گیری صریح دونالد ترامپ، انزوای قطر باز هم بیشتر می‌شود. روز سه‌شنبه، عربستان در ادامۀ اعمال فشار بر این کشور اعلام کرد که جواز کار شرکت هواپیمایی قطر را طی 48 ساعت آینده باطل خواهد کرد و دفترهای این شرکت را خواهد بست.
بدین ترتیب، کارکنان شرکت هواپیمایی قطر که اکثراً خارجی هستند، اجازۀ کار و اقامت در عربستان را از دست خواهند داد.

شرک مسافربری قطری نیز که تاکنون به 9 شهر عربستان پرواز داشت، اعلام کرد که تمام پروازها به مقصد عربستان، امارات متحد عرب، بحرین و مصر را معلق کرده است. متقابلاً شرکت‌های هواپیمایی عربستان، امارات، بحرین و مصر هم "تا اطلاع ثانوی" پروازهای خود را به قطر متوقف کرده‌اند.

روز دوشنبه کشورهای مصر، عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی روابط سیاسی خود را با قطر قطع کردند و دوحه را متهم به پشتیبانی از سازمان های تروریستی و بی ثبات سازی اوضاع در شرق میانه خواندند. مقامات شرق لیبی، یمن، مالدیو و موریس نیز پس از آن اعلام کردند که روابط خود را با قطر قطع می کنند. مقامات دوحه این اتهامات را رد و خواهان ادامه همکاری با جامعه بین المللی در مبارزه با تروریسم شدند.

واشنگتن آمادگی خود را برای آشتی قطر با کشورهای بحرین، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر اعلام کرده است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала