آیا مارک سوکربیرگ رئیس جمهور بعدی امریکا خواهد شد؟

© AFP 2023 / SUSANA BATES آیا مارک سوکربیرگ رئیس جمهور بعدی امریکا خواهد شد؟
آیا مارک سوکربیرگ رئیس جمهور بعدی امریکا خواهد شد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رودریگو تیراسا (Rodrigo Terrasa) در مقاله منتشره د روزنامه «El Mundo» اسپانوی می نویسد، در اغاز هر جنوری مارک سوکربیرگ پست در Facebook منتشر می سازد که در آن راجع به پلان های خود در سال نو معلومات میدهد.

به گونه مثال، او در سال 2009 تعهد نموده بود که هر روز نیکتایی بپوشد که به خود جدیت ببخشد که با بحران اقتصادی مطابقت داشته باشد. او یک سال بعد قصد خود راجع به اموختن زبان چین شمالی و بعداً راجع به صرف گوشت فقط آن حیوانات اعلام داشته بود که خود ذبح می کند.
در آن زمان تصور راجع به او چندان بهتر نه بود، خاصتاً بعد از نمایش فلم سینمایی دیوید فینچر (David Fincher) بنام «شبکه اجتماعی» که در آن موسس Facebook به شکل جوان عبوس، مردم گریز و بی حیثیت نشان داده شده بود. در سال 2013 او وعده داد که هر روز با شخصی آشنا خواهد شد که کارمند کمپنی او نباشد و پیام سپاسگذاری را به دست بنویسد. دو سال قبل سوکربیرگ در برابر خود وظیفه خواندن یک کتاب در هفته و در سال گذشته — دویدن به فاصله 365 میل و طرح نمودن هوش مصنوعی برای خانه خود وعده داده بود که بنام Jarvis مسمی شده و با صدای مورگان فریمن (Morgan Freeman) تکلم میکرد.
هدف او در سال 2017 چیست؟ او در تاریخ 3 جنوری نوشت:«هدف شخصی من اینست، تا الی آخر سال با مردم در همه گوشه های امریکا آشنا شوم. من وقت زیادی را در بسیاری ایالت ها سپری کرده ام، و به این ترتیب در سال روان من از تقریباً 30 ایالت دیگر بازدید خواهم کرد، تا همه خاک کشور را بپوشانم».
او اینک مدت زمان پنج ماه مصروف سفر در امریکا می باشد. او را میتوان در بازی رادییو در تکزاس، هنگام شکار خرچنگ نماها در الاباما، در وینسکونس، جای که او به گوساله شیر میدهد، در کارولینای جنوبی، هنگام اجری مراسم افریقایی، در کارولینای شمالی اثنای صرف طعام در قطعه نظامی یا هنگام صرف نان شب با خانواده مور (Moore) دید که اعضای آن از دموکراتان حمایت میکند، ولی در عین حال در انتخابات به ترامپ رای دادند. آغای مور در نتیجه معلومات داد:«ما با جوان بسیار کاکه آشنا شدیم».
سفر او به اعماق قاره امریکا که به شکل نوشتارهای روزنامچه یی در یکی از اکاونت های Facebook ارایه شده، باعث بوجودآمدن شایعات راجع به شرکت ممکن سورکربیرگ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 یا 2024 امریکا گردیده که او ناموفقانه جهت تردید آنها تلاش نموده است. او اعلام داشت:« من توجه خود را بر ایجاد اتحادیه ما در Facebook و کار در کمپنی ابتکار چان — سوکربیرگ متمرکز ساخته ام».
او در سال 2015 یکجا با همسر خود اتحادیه خیریه به هدف «اعمار جهان بهتر» بنیانگذاری کرده که به آن 99% سهام خود در Facebook اعانه داده که 45 میلیارد دالر ارزیابی میشود. او جهت رهبری اتحادیه خیریه دیوید پلوف (David Plouffe) دعوت نموده که در سال 2008 آمر قرارگاه انتخاباتی اوباما بود. این چیست؟ آیا تصادف ساده است؟
هوان ویردی (Juan Verde)، مشاور اوباما، شرکت کننده مبارزات انتخاباتی تید کینیدی (Ted Kennedy)، بیل کلینتن، ایل گور (Al Gore)، جان کری (John Kerry) و هیلاری کلینتن عقیده دارد:«تا به حال هنوز روشن نیست که آیا سوکربیرگ جهت رئیس جمهور شدن امریکا تلاش می ورزد یا خیرو ولی کاملاً روشن است که او میخواهد در بازی های سیاسی شرکت ورزد. او میخواهد بر این باور داشته باشد که بدون درنظرداشت آن که کدام حزب بر سر قدرت قرار خواهد داشت، اهمیت مردم، مانند او را درک خواهد کرد».
آیا او قدرت بیشتر خواهد داشت؟ «آری، به مراتب بیشتر. زیرا Facebook تا به حال سلاح ذروی در اختیار ندارد»
سوکربیرگ در این اواخر جهت بهبود هنر سخنرانی خود، منجمله به زبان چینایی، مجدانه سعی می ورزد. او با سران دول ملاقات ها مینماید، به پاپ روم طیاره بی پیلوت اهدا نموده است و در سال گذشته توانست در قرارداد کاری خود ماده درج نماید که به او امکان کارکردن در ارگان های قدرت دولتی فراهم می سازد و در عین حال کنترول بر Facebook را از دست نمی دهد. آیا در امریکا ساحه سیاسی برای شخص، مانند او، پیدا خواهد شد؟
روجر سنسیریچ (Roger Senserrich) سیاست دان از کانیکتیکوت می گوید:«تائید این دشوار است. سوکربیرگ — تجسم کلاسیک تکنوکرات از دره سلیکانی است. او پول کافی دارد، تا کمپاین انتخاباتی را پیش برد، ولی این کار کاملاً جداست که امریکایی متوسط را به این امر متقاعد ساخت که پرابلم های او واقعاً هم سوکربیرگ را نگران می سازد».
در سال روان نیک بیلتون (Nick Bilton) در مجله Vanity Fair نوشته بود:«به مقایسه ترامپ، که در تویتر نیشخند می زند، سوکربیرگ در مورد شخصیت های دولتی به کارشناس مبدل گردیده، او با رهبران جهان، وقتیکه او 20 ساله شد، ملاقات ها انجام میداد. او میداند که نیروی خود را از نقطه نظر دورنمای جهانی به چه سوق نماید».
بنیانگذار Facebook هیچگاهی بصورت علنی علیه ترامپ چیزی نمی گوید، اگرچه در اکاونت شخصی خود آن «صداهای ترسیده را که خواستار اعمار دیوار و جدانمودن مردم بودند» مورد انتقاد قرار میداد. به عقیده ایریک ترامپ پسر رئیس جمهور، پدر او و سوکربیرگ ارواح های خویشاند می باشند:«این دو بیزنس مین اند که در وجود خود رویای امریکایی را تجسم بخشیده اند».
هوان ویردی عقیده دارد:«مقایسه کردن انها — در هر صورت بدان معنی است که ناک را با سیب مقایسه کرد». سینسیریچ می افزاید، «ترامپ — مردانه تر، سرتمبه تر و رک و راست تر است. او عوام فریب است. سوکربیرگ سردتر، حسابی و تکنوکرات است و فقط بر ارقام باور دارد. ترامپ — باشنده تیپیک نیویارک است. سوکربیرگ باشنده سانفرانسیسکو می باشد. اینها دنیاهای متفاوت اند».
سیاست دان یاداوری میکند، شاید، مارک نخواهد سیاستمدار شود، تا حیثیت کاری خود را، مانند بیل گیتس(Bill Gates) یا وارین بافیت (Warren Buffet)، لکه دار نسازد. برعلاوه این، « کمپنی های بزرگ صنعتی و صاحب چنین کمپنی بزرگ، مانند Facebook، باید پوشش خوب عقبی از نقطه نظر سیاسی داشته باشد».
الوارو سانتانا-اکونیا (Álvaro Santana-Acuña) تیزس دوکتورای خود را در باره جامعه شناسی در پوهنتون هارورد، جای که سوکربیرگ نیز تحصیل کرده، دفاع نموده است. به عقیده او، خود واقعیت شایعات راجع به نامزدی ممکن رئیس Facebook بیانگر تشنج روزافزون بین قدرت سیاسی و اطلاعاتی در عصر مابعد حقیقت است. او افزود:«ولی این به چیزی نو مبدل نخواهد گشت». ویلیام ریندولف هیرست (William Randolph Hearst) که راجع به او فلم سینمایی «تبعه کیین» حکایت میکند، مارک سوکربیرگ اوایل قرن XX بود. او در سال 1904 ناموفقانه جهت نامزدشدن به مقام ریاست جمهوری امریک تلاش ورزیده بود».
آیا در حزب دموکرات جای برای سوکربیرگ پیدا خواهد شد؟ هوان ویردی معتقد است:«من نمی دانم که آیا این او خواهد بود یا خیر. اما باور دارم که نامزد بعدی از حزب دموکرات شخصی خواهد بود که حالا در حزب شهرت ندارد. این کدام کسی خواهد بود که از سیستم نخواهد آمد. مردم به کدر های تازه نیاز دارند». دره سلیکانی ریتم را تغییر داده، خود جامعه تغییر کرده است.
«نسل کنونی — در باره جهان دیگاه های دیگر دارند. قبلاً وال — ستریت، پول و تخصص ایدیال بودند. امروز این سعادت، مسوولیت، محیط زیست، عشق نسبت به آنچه که تو انجام میدهی، چیزی که تو دوست داری، محسوب میشوند».
سوکربیرگ راجع به زندگی میلیون های کاربران در سراسر جهان، نسبت به رئیس حکومت، چیزهای به مراتب بیشتر می داند، در اختیار او رازهای بسیار محرم ما قرار دارند. سانتانا اکویا خاطرنشان ساخت:«با او فقط پاپ روم میتوان مقایسه کرد، به خاطریکه او به رئیس جمهور بودن ضرورت ندارد، تا ارواح مردم متدین را اداره کند. مارک حاکم مقتدر است».
بیائید مارک سوکربیرگ را هنگام جلوس در قصر سفید تصور کنیم. ولی در اینجا این سوال بوجود می آید: آیا او قدرت بیشتر، نسبت به Facebook خواهد داشت؟ راجر سینسیریچ عقیده دارد:« قدرت به مراتب بیشتر خواهد داشت. به خاطریکه Facebook سلاح ذروی در اختیار ندارد».

 

 

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала