همکاری روسیه برای حل مناقشه جدید در خلیج فارس

© Fotolia / Peyman Kaiediهمکاری روسیه برای حل مناقشه جدید در خلیج فارس
همکاری روسیه برای حل مناقشه جدید در خلیج فارس - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر خارجه قطر برای بررسی بحران در روابط بین کشورهای عربی به مسکو سفر می‌کند و روسیه با توجه به روابط خوب خود با همه طرفین، می‌تواند نقش میانجی را در این مناقشه ایفاء کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «کامرسانت» امروز در تحلیلی می نویسد:  سفارت قطر در روسیه اعلام کرده است که "محمد بن عبدالرحمان  آل ثانی" وزیر امور خارجه این کشور امروز برای دیداری دو روزه (10-9 ژوئن) به مسکو سفر می کند تا با "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفتگو کند.

این دیدار در شرایطی صورت می گیرد که روابط بین قطر و برخی کشورهای عربی بشدت تیره شده و 8 کشور عربی روابط دیپلماتیک خود با دوحه را قطع کرده اند. به گفته منابع خبری در محافل دیپلماتیک روسیه، دیدار وزرای خارجه روسیه و قطر روز شنبه (20 خرداد) انجام خواهد شد و طرفین علاوه بر بررسی مسائل مربوط به روابط دوجانبه، اوضاع منطقه با توجه به جنجال اخیر در منطقه خلیج فارس را مورد تبادل نظر قرار خواهند داد. 

وزرای خارجه روسیه و قطر 5 ژوئن نیز طی مذاکراتی تلفنی اوضاع در منطقه را بررسی کردند. سرگئی لاوروف در این گفتگوها، بر مواضع اصولی مسکو در خصوص لزوم حل و فصل همه مناقشات از طریق مذاکرات سیاسی تاکید نموده و یادآور شده که به عقیده مقامات مسکو، اختلافات کنونی به هر دو طرف مناقشه آسیب خواهد رساند.  

"النا سوپونینا" کارشناس شورای امور بین المللی روسیه معتقد است که روسیه ممکن است نقش میانجی را در حل و فصل بحران جدید در منطقه خلیج فارس بازی کند. البته آمریکا و کویت نیز پیشنهاد میانجی گری را به طرفین این مناقشه داده اند.

به گفته وی، مسکو دارای روابط خوبی با همه طرفین بحران کنونی است و با توجه به اینکه اصلا قصد ندارد تنها از یکی از طرفین جانبداری کند، گزینه بسیار مناسبی برای ایفای نقش میانجی در حل این مناقشه خواهد بود. 

به نوشته این روزنامه، این در حالی است که بحران کنونی در خلیج فارس از هم اکنون در جریان گفتگوهای "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه با "رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و همچنین طی مذاکرات تلفنی سرگئی لاوروف با "محمدجواد ظریف" وزیر خارجه ایران نیز مورد بررسی قرار گرفته است. البته هنوز طرفین مناقشه برای انجام مذاکرات به مسکو دعوت نشده اند، ولی به گفته مقامات آگاه، این مسئله ممکن است در آینده بسیار نزدیک انجام شود.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала