گفتگوی تلفونی وزرای خارجه امریکا و ترکیه درباره اوضاع سوریه و قطر

© AP Photo / Manuel Balce Cenetaگفتگوی تلفونی وزرای خارجه امریکا و ترکیه درباره اوضاع سوریه و قطر
گفتگوی تلفونی وزرای خارجه امریکا و ترکیه درباره اوضاع سوریه و قطر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع آگاه وزارت خارجه ترکیه از همکاری و گفتگوی تلفنی وزرای خارجه امریکا و ترکیه درباره تحولات سوریه و منازعه قطر با کشورهای عربی همسایه‌اش خبر می‌دهند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، منابع آگاه وزارت خارجه ترکیه تاکید کردند: رکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا و مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه اواخر شنبه درباره تحولات اخیر سوریه و مناقشه سیاسی و دیپلماتیک قطر با سایر کشورهای عربی، به صورت تلفنی صحبت کردند.

منابع آگاه افزودند: این گفتگوی تلفنی به درخواست وزیر خارجه امریکا بوده و پس از آن انجام شده است که تیلرسون روز جمعه از عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی خلیج فارس خواست تا محدودیت های اعمال شده علیه قطر را کاهش دهند.

تیلرسون تاکید کرده است که محدودیت های اعمال شده علیه قطر، تبعات انسانی ناخواسته ای به همراه خواهد داشت و به ضرر مقابله ائتلاف آمریکایی علیه داعش خواهد بود.

هنوز جزییات بیشتری درباره این گفتگوی تلفنی فاش نشده است. مولود چاووش اوغلو پیش از این گفت:رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور به خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین گفته است که بحران در روابط با قطر باید قبل از پایان ماه حل شود.

اوغلو گفت که ما به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای حل بحران در روابط کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و قطر ادامه خواهیم داد.

وی افزود که پایگاه نظامی ترکیه در قطر برای برقراری امنیت خلیج فارس است.

رجب طیب اردوغان، روز جمعه گفته بود که هرگز شاهد حمایت قطر از سازمان های تروریستی نبوده است.روزنامه حریت چاپ ترکیه نوشت که ترکیه به دنبال استقرار نیروهای بیشتر در پایگاه خود در دوحه قطر است.

یک هیئت ترکیه‌ای طی روزهای آتی به قطر سفر خواهد کرد تا شرایط پایگاهی را که هم اکنون 90 نظامی ترکیه‌ای در آن مستقر هستند را ارزیابی کنند.

روزنامه حریت نوشت که درمرحله نخست طرحی برای استقرار 200 الی 250 نیروی نظامی بیشتر در این پایگاه طی دو ماه آینده وجود دارد.

عربستان، مصر، امارات و بحرین روز دوشنبه گذشته در اقدامی مشترک و هماهنگ شده روابط دیپلماتیک خود را با قطر به دلیل آنچه حمایت این کشور از تروریسم می خوانند، قطع کردند و مرزهای هوایی و زمینی خود را بر روی این کشور بستند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала