دفتر طالبان در قطر محل درآمد آن گروه است نه محل گفتگوهای صلح

© Sputnik / Vitaliy Belousov /  مراجعه به بانک تصاویر دفتر طالبان در قطر محل درآمد آن گروه است نه محل گفتگوهای صلح
دفتر طالبان در قطر محل درآمد آن گروه است نه محل گفتگوهای صلح - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در کنار انتقادهای کشورهای عربی از قطر، اکنون شورای عالی صلح افغانستان باور دارد که دفتر طالبان در قطر به دفتر مشابه به یک سفارت و محل برای جمع آوری پول و روابط سیاسی طالبان مبدل شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه 1 افغانستان، دفتر طالبان در قطر در سال ۲۰۱۳ به هدف زمینه سازی گفت‌وگوهای صلح بین حکومت افغانستان و طالبان با پشتیبانیی امریکا ایجاد شد.
اما این دفتر هیچ اثری مثبتی بر روند صلح نگذاشت و برعکس با گذشت زمان، طالبان از آن به حیث مرجع جمع آوری پول، تبلیغات و تماس با برخی کشورهای جهان کار گرفتند.
محمد اسماعیل قاسمیار، عضو و مشاور روابط جهانی شورای عالی صلح این کارهای خلاف دفتر طالبان را مغایر با توافقِ از پیش با دولت قطر می‌داند و تاکید می‌کند که این تخلف ورزی از جانب دولت قطر صورت گرفته است.
سید علی رضا محمودی، یکی از آگاهان سیاسی باور دارد که اکنون در شرایطی که دفتر قطر نتیجه منفی در روند صلح داشته، خواست ها این استند که باید این دفتر بسته شود.
ریاست جمهوری می‌گوید تنها بخاطر گفت‌وگوهای صلح با باز شدن دفتر طالبان موافق است. دوا خان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری می گوید که رییس جمهور غنی نیز در نشست کابل از طالبان خواست درصورت توافق روی یک طرح دوجانبه، به این گروه اجازه داده خواهد شد در کابل و یا جایی دیگر دفتر سیاسی شان را باز کنند.
هم اکنون ده‌ها عضو برجسته طالبان در دفتر قطر حضور دارند. جدا از این، نزدیک به چهل خانواده طالبان با امکانات مرفه نیز در این کشور بسر می‌برند.
این درحالیست که اخیرن عربستان، مصر، بحرین و امارات روابط اش را با قطر قطع کردند و این کشور را متهم به پشتیبانی از هراس افگنی کردند و سپس دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا نیز از این تحریم ها حمایت کرد.
اکنون ماجد القحطانی، نماینده ویژه وزیر خارجه قطر در مبارزه با هراس افگنی در واکنش با تحریم‌ها بر کشورش، چنین گفت: "قطر به درخواست امریکا و با توجه به سیاست درهای بازش به ایجاد دفتر سیاسی طالبان توافق کرد. هدف از ایجاد این دفتر زمینه سازی گفت‌وگوهای صلح میان طالبان با حکومت افغانستان و امریکا و برقراری صلح در افغانستان بوده است."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала