تلاش عربستان برای در تنگا نگهداشتن قطر

© REUTERS / Fadi Al-Assaadتلاش عربستان برای در تنگا نگهداشتن قطر
تلاش عربستان برای در تنگا نگهداشتن قطر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفیران امارات متحده عربی و مصر و شارژ دافر عربستان پس از دیدار با وزیر خارجه لبنان، روز گذشته با صدراعظم لبنان دیدار و سپس اعلام کردند، نکته مهم این است که مسئولان لبنانی از مواضع ما اطلاع کاملی داشته باشند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم ، در پی دیدار چند روز پیش سفیران امارات متحده عربی و مصر و نیز شارژ دافر عربستان با جبران باسیل وزیر خارجه لبنان، این سه روز گذشته نیز با صدراعظم لبنان دیدار و سپس در بیانیه ای اعلام کردند، نکته مهم این است که مسئولان لبنانی از مواضع ما اطلاع کاملی داشته باشند و امیدواریم در محاسبات خود با در نظر گرفتن رویکرد و منافع کشورشان این مواضع را در نظر بگیرند.
این در حالی است که در پی اختلاف اخیر بین عربستان و متحدانش با قطر، لبنان تلاش کرده است سیاست بی طرفی را در پیش بگیرد اما به می رسد تغییر در این سیاست برای لبنان بسیار دشوار و پرهزینه است.
دلیل بی طرفی لبنان چیست؟
در این میان ناظران معتقدند یکی از مهمترین دلایلی که موجب شده است، لبنان در قبال اختلاف اخیر عربستان و متحدانش با قطر سیاست بی طرفی داشته باشد، ترکیب متنوع دولت کنونی از نظر حزبی و گرایش های مختلف اعضای آن در حوزه سیاست خارجی است از همین رو چه بسا هر گونه تمایل به سمت یکی از طرف های درگیر انسجام دولت را در معرض خطر قرار دهد.
با این حال به نظر می رسد، فشارها بر دولت لبنان به ویژه از سوی عربستان برای همراه کردن آن علیه قطر ادامه پیدا خواهد کرد.
با در نظر گرفتن این موارد سعد الحریری در موضع دشوارتری قرار دارد زیرا روابط نزدیکی با سعودی ها دارد و در عین حال روابط او با سران قطر در سال های اخیر خوب بوده است.
در همین ارتباط روزنامه «الاخبار» نیز نوشت، بحران عربستان و متحدانش با قطر سعد الحریری را از هر سو در تنگنا قرار داده است زیرا بحران روابط نه بین دو محور متعارض بلکه بین «برادران» است که هر کدام با الحریری ارتباط داشته و صاحب منافع هستند از همین رو صدراعظم لبنان ناچار است سیاست بی طرفی را بین ترکیه و قطر از یک سو و عربستان و امارت و مصر از سوی دیگر در پیش بگیرد، اما در هر حال بازنده است.
هر چند بعید است لبنان سیاست کنونی اش را تغییر دهد اما سوالی که مطرح است اینکه آیا کشورهایی مانند عربستان حاضرهستند به فشارهای خود علیه بیروت پایان داده و آن را از درگیری های منطقه ای دور نگاه دارند؟

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала