روز قیامت: چرا فعلاً به تعویق می افتد

© NASAروز قیامت: چرا فعلاً به تعویق می افتد
روز قیامت: چرا فعلاً به تعویق می افتد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فزیک دان ستیفان هوکینگ (Stephen Hawking) معتقد است که زمین برای زندگی فقط 100 سال دیگر قابل استفاده باقی می ماند و ما باید خانه نو را در فضا جستجو نمائیم. اما ستاره شناس اولریخ والتیر (Ulrich Walter) این را چرند میخواند.

نوربیرت لوساو (Norbert Lossau) در نشریه «Die Welt» آلمان می نویسد، ستیفان هوکینگ (Stephen Hawking) استروفزیکدان انگلیسی (75 ساله) نمی تواند علت را تعیین کند که به اثر آن جهان از بین میرود. او چند ماه قبل مغز مصنوعی را بزرگترین خطر برای بشریت می خواند. هوکینگ طی خطابه های مشترک با دانشمندان مشهور دیگر هشدار داد:«مغز مصنوعی میتواند به بزرگترین دستاورد بشریت مبدل گردد. با تاسف، او میتواند آخری ثابت شود. اگر کار درست پیش نرود، مغز مصنوعی میتواند انسان را نابود سازد».
ولی در هفته جاری او به تلویزیون BBC معلومات داد که مردم به بسیار زودی به نقل مکان به سیارات دیگر مجبور خواهند شد. بعد از 100 سال جهان را نابودی تهدید میکند. این بار او همزمان چهار علت ممکن فاجعه ناگزیر را نام برد: تغییر جهانی اقلم، شیوع سراسری امراض، ضربه شهاب بزرگ و افزایش سریع جمیعت زمین. این همه میتوانند به این امر منجر گردند که زمین برای زیستن قابل استفاده نخواهد بود.
این سخنان پرسروصدا، ولی از نقطه نظر علمی اساسمند می باشند.
فزیکدان و ستاره شناس پروفیسور اولریخ والتیر(Ulrich Walter) که تخنالوژی های هوایی فضایی در پوهنتون تخنیکی مونشن تدریس میکند، میگوید:«گفته های هوکینگ راجع به اینکه باشندگان زمین در جریان 100 سال به نقل مکان به سیارات دیگر مجبور خواهند شد، بر فرضیه های متکی اند که با واقعیت ها مطابقت ندارند».
تغییرات اقلیمی طی 100 سال گذشته درجه حرارت جهانی را بطور اوسط به اندازه یکدرجه سانتیگراد بالا برده است. والتیر خاطرنشان ساخت:«اگر در 100 سال بعدی درجه حرارت به اندازه 5،1 درجه سانتیگراد هم بالا رود، طوریکه بدبینانه ترین پیشگویی ها پیشبینی میکنند، پس آنگاه در آلمان هوا گرم خواهد شد، ولی این به هیچ وجه به معنی نابودی بشریت نیست». برای آنکه این افزایش درجه حرارت را ارزیابی کرد، والتیر مقایسه های را ذکر میکند:
«درجه حرارت در مرکز شهر مونشن در حال حاضر، نسبت به محلات دهاتی، سه درجه بلندتر است. در نتیجه تغییرات اقلیمی بدون تردید آفات بزرگ طبیعی، مانند آبخیزی ها یا بادهای شدید، بروز خواهند کرد». والتیر تصریح کرد:«ولی آفات طبیعی همیشه خصوصیت محلی دارند و از همینرو نمی توانند بشریت را بصورت جهانی از بین ببرند».
ستیفان هوکینگ از نقطه نظر رمانی اشتباه میکند
اولریخ والتیر (Ulrich Walter) که چندی قبل کتاب را تحت عنوان «هرج و مرج در گودال های سیاه» («Im schwarzen Loch ist der Teufel los») منتشر ساخته، قبل از همه کارشناس همه حوادث است که در فضاء رخ میدهند. در اینجا او با هوکینگ در باره ارزیابی سطح خطر شهاب ها مخالف است. والتیر معتقد است:«شهاب های بزرگ که بشریت را نابود ساخته میتوانند، با تناوب از ده تا صد میلیون سال با زمین تصادم میکنند. به این ترتیب، احتمال آنکه این کار در 100 سال آینده نزدیک صورت خواهد گرفت، نهایت کم است». در هر صورت، این احتمال، نسبت به 100 سال گذشته، بلندتر نیست.
هشدار راجع به شیوع جهانی امراض ساده لوحانه است. درست است که امروز تهدید، نسبت به گذشته زیادتر است و این احتمال که در دنیای جهانی شده تحریک کنندگان نو امراض سریعتر گسترش می بابند، بیشتر است. گمان نمی رود که در آینده نزدیک افزایش قابل ملاحظه توریزم جهانی و معاملات تجارتی ممکن گردد.
با شیوع سراسری امراض، مانند التهاب شش ها، انفلونزای مرغان و انفلونزای خوک، در سال های گذشته بشریت بخوبی مقابله نموده است. والتیر میگوید:«امروز ما با این همه به مراتب بهتر، نسبت به چند دهه قبل مقابله کرده میتوانیم، به خاطریکه در طبابت و بیوتخنیک پیشرفت بزرگ مشاهده میشود». با امکانات نو انجنیری ژئین ها داروهای نو در مبارزه علیه امراض ساری بوجود می آیند.
این خاصتاً حیرت انگیز است که ستیفان هوکینگ، ظاهراً، نقل مکان مردم را در 100 سال آینده به سیارات دیگر ممکن میداند. او، به صفت دانشمند باید میدانست که با تخنالوژی های که، ممکن، در 100 سال آینده ساخته خواهند شد، ما حتی به نزدیکترین سیارات خارجی نمی توانیم راه یافت.
اولریخ والتیر میگوید:«اسکان سیارات دیگر مستثنی نمی شود، ولی در 100 سال آینده برای این کار نه امکانات و نه هم ضرورت وجود ندارند».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала