نقش میانجگیری اندونزیا در حل بحران روابط قطر و عربستان

© AFP 2023 / STRINGERنقش میانجگیری اندونزیا در حل بحران روابط قطر و عربستان
نقش میانجگیری اندونزیا در حل بحران روابط قطر و عربستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون رئیس جمهور اندونزیا در واکنش به برخی فشارها از سوی گروه های اسلامی اندونزیا به منظور وساطت جاکارتا در حل بحران قطر با عربستان و چند کشور همپیمان ریاض، اعلام کرد که کشورش در حال مطالعه این موضوع است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، 'یوسف کالا' معاون رئیس جمهوری اندونزیا روز سه شنبه با بیان اینکه 'جوکو ویدودو' رئیس جمهوری این کشور با کشورهای عربی در ارتباط است، تصریح کرد که وساطت برای پایان این درگیری ها نیازمند ارائه درخواست از هر دو طرف است و اندونزیا منتظر دریافت چنین درخواستی است.
طبق گزارش 'بریتا ساتو'، وی با این حال تاکیدکرد که منازعات دیپلماتیک خاورمیانه تنها از طریق شورای همکاری خلیج فارس حل می شود.
پیش از این، 'دین شمس الدین' رئیس مرکز گفت وگو و همکاری بین تمدن ها در اندونزیا از مقامات کشورش خواسته بود به منظور حل بحران خاورمیانه اقدامی انجام دهد.
وی در دیدار با معاون رئیس جمهوری اندونزیا اعلام کرد: اندونزیا با توجه به اصول سیاست خارجی خود که می تواند یک واسطه بیطرف باشد و با توجه به جمعیت مسلمانان این کشور باید نقش واسطه ای خود را در این منازعات نشان دهد.
به اعتقاد 'دین شمس الدین'، اندونزیا به دلیل روابط خوب خود با عربستان سعودی، مصر و همچنین قطر و به دلیل شایستگی ها خود می تواند این نقش را ایفا نماید.
این مقام اندونزیایی همچنین خواستار اعزام نمایندگانی از اندونزیا با هدف وساطت در حل منازعات بین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شد و تاکید کرد که براساس قانون اساسی اندونزی مصوب سال 1945 باید اقدام سریعی در این خصوص انجام شود.
معاون رئیس جمهوری اندونزیا در واکنش به منازعات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس روز جمعه گذشته سفرای قطر و عربستان سعودی را احضار و از آمادگی کشورش برای کمک به تلاش های صلح بین کشورهای عربی خبر داده بود.
'رتنو مرسودی' وزیر امور خارجه اندونزیا نیز پس از قطع روابط سیاسی برخی کشورهای عربی با قطر وضعیت خاورمیانه را با چند همتای خود از منطقه بررسی و آمادگی جاکارتا را برای کمک به پایان این بحران اعلام کرد.
قابل ذکر است که عربستان 15 جوزا 96 به همراه امارات، بحرین، مصر، دولت شرق لیبیا، جزایر مالدیو و رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن و چند کشور دیگر با ادعای حمایت قطر از تروریزم و افراط گرایی و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کرد.
در پی این اقدام، قطر با ابراز تاسف از تصمیم این کشورها در قطع روابط با دوحه، آن را غیرقابل توجیه دانست و اعلام کرد که ادعاهایی که موجب اتخاذ این تصمیم شده، نادرست است.
عربستان، امارات و بحرین همچنین تمامی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را با قطر بستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала