کلوپ ویدیو

احمد ظاهر-نام همیشه جاودان موسیقی افغانستان(ویدیو)

عضو شوید
احمد ظاهر نام کهنه‌ای در افغانستان نیست و آهنگ‌های وی هنوز هم علاقه‌مندان بی شمار خود را دارد

امروز ۲۴ جوزا مصادف است با روز تولد آواز خوان مشهور افغانستان احمد ظاهر.
احمد ظاهر در تاریخ ۲۴ جوزا سال ۱۳۲۵ خورشیدی در شهرکابل زاده شد. او از خوانندگان و نوازندگان برجسته افغانستان بود. با وحود عمر وی در عمر کوتاه خود ظاهر بیش‌تر از ۳۳ البوم منتشر کرد.
شاید او اولین کسی بود که آلات موسیقی غربی را با موسیقی شرقی وفق داد و سازهای اکاردئون، ارگن و ترومپت و غیره را به موسیقی افغانستان هدیه آورد. آوازه او از طریق موسیقی از شهرت پدرش که صدراعظم وقت افغانستان بود بالاتر رفت.
شهرت او آنقدر بر سر زبانها بود و هست که مردم افغانستان هنوز فکر می‌کنند او بهترین آواز خوان افغانستان تا هم اکنون بوده‌است. او در سال ۱۳۵۱ خورشیدی لقب بهترین آوازخوان سال افغانستان را به دست آورد.
احمد ظاهر سه بار ازدواج کرد و از این سه ازدواج دو فرزند دارد، یکی «شبنم» و دیگر «احمد رشاد» که هر دو خارج از کشور در ایالات متحده امریکا زندگی می‌کنند.
گفتنی است که پسر احمد ظاهر رشاد ظاهر نیر آواز خوان میباشد.
احمد ظاهر پس از گذراندن دوره دارالمعلمین راهی هندوستان شد تا در رشته‌ی تعلیم و تربیه مدرک کارشناسی ارشد بگیرد.
احمد ظاهر نماینده موسیقی کلاسیک افغانستان شمرده می‌شود که آهنگ هائی با مفهوم و جاندار را برای شنوندگان عرضه داشت. او بیشتر کوشش می‌کرد تا از بهترین، زیباترین و معتبرترین اشعار در آهنگ‌های خود استفاده کند و از همین روی، علاقه او به مولانا جلال الدین بلخی، حافظ، سعدی، بیدل، سیمین بهبهانی، رهی معیری، خلیل‌الله خلیلی، لاهوتی، فروغ فرخزاد و غیره شعرای زبر دست زبان فارسی بوده‌است. احمد ظاهر به زبان‌های فارسی، پشتو، هندی و انگلیسی آواز خوانده‌است.
آهنگ‌های «خدا بود یارت»، «مادر من»، «از پیش من برو که دل آزارم»، «برایم گریه کن امشب»، «عجب صبری خدا دارد» از جمله آهنگ‌های مشهوری است که افغان‌ها با خود زمزمه می‌کنند.

© youtubeاحمد ظاهر
احمد ظاهر - اسپوتنیک افغانستان
احمد ظاهر

احمد ظاهر نام کهنه‌ای در افغانستان نیست و آهنگ‌های وی هنوز هم علاقه‌مندان بی شمار خود را دارد، طوری که بیشترین مخاطبان رادیوها آهنگ هائی از احمد ظاهر درخواست می‌دهند و این باعث شده‌است تا به منظور فرصت دادن به سایر خوانندگان، مجریان برنامه‌های موسیقی آهنگ‌های احمد ظاهر را در برنامه‌های بهترین موسیقی به رقابت نگذارند، زیرا می‌دانند در صورت وجود آهنگ احمد ظاهر، وی برنده بلا منازع خواهد بود.
قابل ذکر است که سالانه از سالروز کشته شدن احمد ظاهر با برگذاری مراسم پرشکوه در افغانستان و تاجکستان تجلیل بعمل می‌آید.

علاقمندان احمدظاهر در مسکو، به مناسبت روز تولد وی، برنامه های موسیقی با اشتراک از گروه نویسندگان و هنرمندان افغان شب شعر و موسیقی برگزار می کنند و آهنگ های احمدظاهر را بازخوانی می کنند.

مرحوم احمد ظاهر در سال ۱۳۵۸ در سن ۳۳سالگی در یک حادثه مرموز رانندگی درگذشت.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала