حشمت غنی احمدزی: جنگ و صلح افغانستان در دستان ارتش پاکستان است

© REUTERS / Faisal Mahmoodرهبران افغانستان و پاکستان
رهبران افغانستان و پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برادر رئیس‌جمهور افغانستان با اشاره به اینکه «عربستان و برخی دولت‌های عربی سال‌هاست از پاکستان در استفاده ابزاری از تروریسم حمایت مالی می‌کنند» تاکید کرد: تا وقتی ارتش پاکستان تمایل نداشته باشد، جنگ افغانستان متوقف نخواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، حشمت غنی احمدزی برادر رئیس جمهور افغانستان درباره روند صلح افغانستان گفت: صلح در افغانستان در گرو ارتش پاکستان است و  تازمانی که نهادهای نظامی و اطلاعاتی این کشور تمایلی نداشته باشند، جنگ افغانستان نیز متوقف نخواهد شد.

وی با اشاره به نقش مداخلات خارجی در افغانستان ادامه داد: برای برقراری ثبات و صلح در این کشور پاکستان باید از سوی جامعه جهانی و به ویژه کشورهای عربی و آمریکایی تحت فشار قرار گیرد.

احمدزی ادامه داد: فشار کشورهای عربی بویژه قطر و عربستان سعودی که از حامیان مالی دولت پاکستان محسوب می‌شوند نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد.

برادر رئیس‌جمهور افغانستان افزود: عربستان سعودی و قطر سال هاست که از پاکستان حمایت مالی می‌کنند، در حالی که این کشور باید وارد فهرست تحریم‌های بین‌المللی شود و کشورهای عربی نیز کمک‌های خود را قطع کنند تا ارتش پاکستان استفاده ابزاری از تروریسم را متوقف کند.

«له امریکا متحدو ایالتونو سره د پوځي تړون د لغوه کولو وخت راغلی» - اسپوتنیک افغانستان
امریکا بدون راهبرد به کار خود در افغانستان ادامه می دهد

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان تصریح کرد: تا زمانی که ارتش پاکستان دست از حمایت گروه‌های تروریستی برندارد و از طالبان نیز نخواهد که از جنگ دست بردارند، ناامنی‌های افغانستان ادامه می‌یابد و انتظار بهبود اوضاع امنیتی نمی‌رود.

از سوی دیگر وی بر این باور است که فشار بر سازمان اطلاعات ارتش پاکستان به سختی موثر واقع می‌شود زیرا این سازمان از منابع مالی سرشاری بهره‌مند است و فعالیت‌های اقتصادی وسیعی را در پاکستان دنبال می‌کند.

این سازمان به دولت غیرنظامی و پارلمان این کشور پاسخگو نیست و دولت اسلام‌آباد نیز توانایی اعمال فشار بر ارتش و یا مهار فعالیت‌های سازمان اطلاعات ارتش را ندارد زیرا رسانه، اقتصاد و اهرم‌های زیادی را در دست دارد که باعث شده تا این سازمان در برابر فشارهای خارجی کمتر آسیب‌پذیر باشد.

بازگشت نظامیان خارجی به میدان‌های جنگ به نفع افغانستان نیست

حشمت غنی احمدزی همچنین درباره موضوع افزایش نیرو و بازگشت نیروهای خارجی در افغانستان گفت: حضور نظامیان خارجی بصورت مستقیم در جنگ باعث عدم رسیدگی به آموزش سربازان افغان می‌شود و درگیر شدن مستقیم خارجی‌ها در جنگ به نفع افغانستان نیست.

وی ادامه داد: حکومت افغانستان خواستار اعزام نیروهای جنگی بیشتر نیست بلکه برای اعزام نیروهای تخصصی در چارچوب ماموریت آموزشی ناتو تلاش می‌کند تا روند آموزشی نظامیان افغان تسریع یابد.

این سیاستمدار  افغانستان خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دلایل تلفات بالای نظامیان افغان فرستادن جوانان بدون تجربه و آموزش کافی به میدان های جنگ است.

بردار رئیس‌جمهور افغانستان تاکید کرد: در صورتیکه نیروهای ارتش و پولیس افغانستان آموزش کافی ببینند و تجهیز شوند از نیروهای خارجی بهتر می‌توانند بجنگند چون با منطقه و مردم این سرزمین آشنایی بهتری دارند و در نتیجه تلفات غیر نظامیان نیز کاهش خواهد یافت.

U.S. Defense Secretary James Mattis gestures during a press briefing on the campaign to defeat ISIS at the Pentagon in Washington, U.S., May 19, 2017 - اسپوتنیک افغانستان
رئیس پنتاگون: دولت ترامپ اشتباهات اوباما را در افغانستان تکرار نمی کند

وی درباره تجهیز نظامیان افغانستان گفت: این موضوع تا حدودی بین حکومت افغانستان و امریکا حل شده چون دولت کابل پیشنهادات خود در این زمینه را به طرف آمریکای و ناتو ارائه کرده است.

احمدزی ادامه داد: امریکا نسبت به تحویل 200 بالگرد به ارتش افغانستان متعهد شده است اما تاکنون ناتو مشخص نکرده که در بخش تجهیز نیروهای هوایی افغانستان چه نقشی را به عهده خواهد گرفت.

 این کارشناس سیاسی افغانستان درباره استراتژی جدید امریکا و اعزام نظامیان بیشتر به این کشور نیز اظهار داشت: به نظرم در این مورد رایزنی‌ها ادامه دارد زیرا بر اساس رویکرد جدید نظامی امریکا، علاوه بر اعزام سربازان بیشتر باید تقویت نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان نیز مورد ملاحظه قرار گیرد چون امریکا و ناتو هم  به بازگشت دوباره سربازان‌شان به میدان‌های جنگ تمایل ندارند.

اظهارات حشمت غنی احمدزی در حالی مطرح می‌شود که انتظار می‌رفت رئیس‌جمهور افغانستان در کنفرانس روند کابل که با حضور نمایندگان 25 کشور و سازمان بین‌المللی برگزار شد از دست داشتن سازمان اطلاعات ارتش پاکستان در حمله اخیر کابل پرده بردارد اما وی در چرخش سیاسی پاکستان را از قلاب رها کرد.

اشرف غنی در کنفرانس روند کابل بر آغاز مجدد نشست‌های چهارجانبه صلح در اسلام‌آباد توافق کرد و با نخست‌وزیر پاکستان نیز دیدارهای صمیمانه‌ای داشت.

برخی از کارشناسان بر این باورند، که اشرف غنی به منظور گریز از فشارهای داخلی به ویژه احزاب مخالف ارگ ریاست جمهوری بار دیگر دست به دامن پاکستان شده و خواستار ترمیم روابط خود با اسلام‌آباد است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала