وزارت خارجه ترکیه سفیر امریکا را فراخواند

© Fotolia / Tolgaildunسخنگوی اردوغان: ترکیه مثل سابق خواستار کناره گیری اسد است
سخنگوی اردوغان: ترکیه مثل سابق خواستار کناره گیری اسد است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در پی صدور حکم بازداشت محافظان رجب طیب اردوغان از سوی دولت امریکا، وزارت خارجه ترکیه امروز جمعه (۲۶ جوزا) سفیر این کشور را احضار کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از جمهور؛ وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده است، که سفیر ایالات متحده امریکا در انقره، پس از صدور حکم بازداشت محافظان اردوغان رییس جمهوری این کشور، فراخوانده شده است.
به نقل از خبرگزاری آناتولی؛ جان باس، امروز پس از احضار به وزارت خارجه ترکیه، به صورت کتبی و شفاهی، اعتراض این کشور مبنی بر صدور این حکم را دریافت کرده است.
دولت ترکیه با اعتراض به این حکم گفته است که اقدام امریکا درست نبوده و این حکم مبنای حقوقی ندارد.

آمریکا دستور بازداشت محافظان اردوغان را صادر کرد - اسپوتنیک افغانستان
آمریکا دستور بازداشت محافظان اردوغان را صادر کرد

اردوغان هم که به صراحت لهجه مشهور است گفته:- "این چه قانونی است؟ اگر محافظان من قادر نباشند که از من محافظت کنند و این اجازه به آنها داده نشود؛ چرا باید آنها را با خود به امریکا ببرم؟".
ماه گذشته و در جریان سفر اردوغان رییس جمهوری ترکیه و مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه این کشور به امریکا، برخی از معترضین که گفته می شود کُردتبار بودند؛ با تظاهرات در برابر سفارت ترکیه در واشنگتن، بر ضد او شعار دادند.
پس از آن؛ محافظین اردوغان و چند کارمند سفارت ترکیه وارد عمل شده و به شدت با معترضین برخورد فیزیکی کرده و چند تن از آنها را مورد لت و کوب قرار دادند.
این اقدام از نظر امریکا نقض حقوق بشر و یک کار خلاف قوانین امریکا بوده که نباید در خاک این کشور صورت می گرفت و از همین رو؛ با پیگیری های دادستانی این کشور، دیروز حکم بازداشت محافظین اردوغان به اتهام حمله به معترضین صادر گردید که واکنش تند ترکیه را به همراه داشت.
ماه گذشته سفیر ترکیه به همین علت به وزارت خارجه امریکا در واشنگتن فراخوانده شده بود.
سفر رییس جمهور اردوغان به هدف استرداد فتح الله گولن روحانی مخالف او به امریکا انجام شد و به نظر می رسد که نتیجه ای هم در بر نداشته است.
گولن از مخالفین دولت فعلی ترکیه است که متهم به راه اندازی کودتای سال ۲۰۱۶ برای براندازی دولت اردوغان است و فعلا در پنسیلوانیای امریکا زندگی می کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала