قطر: قرار داد 12 میلیارد دالری با امریکا نشانه پشتیبانی امریکا از قطر است

© Flickr / U.S. Pacific CommandU.S. Air Force F-15 Eagle tactical fighter jet
U.S. Air Force F-15 Eagle tactical fighter jet - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا بارها اتهامات مربوط به پشتیبانی دوحه از تروریسم را مطرح کرده است، یک مقام قطری تاکید کرد: قرارداد 12 میلیارد دالری خرید جنگنده های اف 15 از امریکا نشان می دهد که قطر ریشه های عمیقی از پشتیبانی امریکا را دارد.

قطر با قطع پیوند سیاسی و اقتصادی عربستان سعودی و متحدان منطقه ای آن روبرو شده است. عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین روابط سیاسی و تجاری خود با قطر را با طرح این اتهام که دوحه از تروریسم و ایران حمایت می کند، قطع کرده اند. قطر این ادعاها را رد کرده است. این بدترین بحران و تفرقه سیاسی در بین کشورهای عربی در دهه های اخیر به شمار می رود.

US McDonnell Douglas F-15 Eagle twin-engine and all-weather tactical fighter - اسپوتنیک افغانستان
پنتاگون: ایالات متحده امریکا به ارزش 12 میلیارد دالر به قطر F-15 می فروشد

قرارداد فروش جنگنده های امریکایی در حالی است که تلاش های دیپلماتیک برای حل و فصل این تنش افزایش یافته است.در حالی که وزارت دفاع آمریکا سعی کرده است تا موضع بیطرفانه ای را در این منازعه داشته باشد ولی ترامپ بارها قطر را به حمایت از سازمان های تروریستی متهم کرده است. قطر میزبان یک پایگاه بزرگ نظامی امریکا در خاورمیانه است.

روز چهارشنبه، جیمز ماتیس وزیر دفاع امریکا قراردادی را با خالد العطیه وزیر دفاع قطر به امضا رساند، که پیش از آن فروش جنگنده های اف 15 به دوحه را تایید کرده بود. نماینده قطر در سازمان ملل نیز تصویری را از مراسم امضای این قرارداد در توییتر منتشر کرده است.

یک مقام قطری که نامش فاش نشده، تاکید کرد: این قرارداد بی شک ثابت می کند که نهادهای امریکایی با ما هستند، البته ما هرگز نسبت به این مساله شک نداشتیم. حمایت امریکا از قطر ریشه های عمیقی دارد که با تغییرات سیاسی، تاثیر نخواهد پذیرفت.

هیتر نوئرت سخنگوی وزارت دفاع امریکا نیز تاکید کرد: امریکا به همکاری با قطر و سایر کشورهای منطقه ادامه خواهد داد.

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز از این قرارداد نظامی دفاع کرد و گفت: درست مانند سایر کشورها مانند عربستان سعودی، امارات و مصر… این برای قطر نیز طبیعی است، تا هواپیما یا سایر تجهیزات مورد نیاز برای دفاع از خود را خریداری کند.

پنتاگون اعلام کرده است، که فروش جنگنده ها موجب افزایش همکاری امنیتی بین امریکا و قطر خواهد شد.

ماتیس و العطیه در این دیدار درباره وضعیت عملیات مقابله با داعش و لزوم تنش زدایی در خلیج فارس رایزنی کرده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала