دلیل اعطای اختیارات بیشتر به پنتاگون بی خبری ترامپ از مسائل امنیتی و نظامی افغانستان است

© REUTERS / Jonathan ErnstU.S. President Donald Trump delivers remarks at the start of the NATO summit at their new headquarters in Brussels, Belgium
U.S. President Donald Trump delivers remarks at the start of the NATO summit at their new headquarters in Brussels, Belgium - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس بخش مطالعات افغانستان در دانشگاه نبراسکا دلیل اصلی افزایش اختیارات وزیر دفاع امریکا در استراتژی جدید این کشور برای افغانستان را عدم آگاهی شخص رئیس جمهور امریکا از مسائل امنیتی و نظامی می‌داند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم،  در حالی که ترامپ به جنرال «جیمز ماتیس» وزیر دفاع امریکا آزادی عمل بیشتری در افغانستان داده تا سطح نیروها در این کشور را تعیین کند، پنتاگون خواستار اعزام 4000 نظامی بیشتر امریکایی به افغانستان است.

نیویورک تایمز نیز در یادداشتی در این رابطه می‌نویسد، که به هیچ عنوان مشخص نیست که اعزام 4000 نظامی بیشتر، علاوه بر 9800 نظامی فعلی در افغانستان تغییری ایجاد کند؛ به ویژه زمانی که دولت امریکا هنوز در مسائل ابتدایی چون تامین امنیت عمومی  و مسائل بزرگتر سیاسی و اقتصادی که باید بخشی از استراتژی رفع بحران افغانستان باشد، با مشکل روبرو است.

چنین تصمیمی همچنین روند کاهش نیروها از افغانستان را معکوس کرده و سیاست جدید گسترش حضور در جنگ افغانستان را خواهد داشت که 16 سال به طول کشیده و هزاران آمریکایی و افغان در طی آن کشته شده و میلیاردها دلار نیز در آن هزینه شده است.

بوی بیرگدال سرباز اردوی امریکا - اسپوتنیک افغانستان
تا اکنون امریکا تصمیمی برای افزایش نیرو در افغانستان نگرفته است

به نظر می‌رسد که ترامپ پیش از این هیچگونه تجربه دولتی نداشته است، از قبول مسئولیت اعزام نظامیان امریکایی به میدان جنگ هراسان است. بنابراین وی به دنبال فرد دیگری است تا این مسئولیت را به جای او به دوش بکشد تا چنانچه مشکلی پیش آید دیگری را مقصر اعلام کند.

این در حالی است که ماتیس نیز اظهار داشته که حتی پیش از نهایی شدن طرح جدید جنگی،  ممکن است تعدادی نیرو را به افغانستان در ماه آینده اعزام کند.

بسیاری از کارشناسان دیگر نیز اعطای اختیارات بیشتر ترامپ به پنتاگون را شانه خالی کردن از مسئولیت نظامی می‌دانند، اما «شیر جان احمدزی» رئیس بخش مطالعات افغانستان در دانشگاه نبراسکا نظر دیگری دارد.

وی می گوید، دلیل اصلی که ترامپ صلاحیت ارزیابی استراتژی افغانستان را به وزیر دفاع امریکا سپرده، عدم آگاهی شخص رئیس جمهور امریکا از مسایل امنیتی و نظامی است.

 احمدزی در ادامه افزود: دولت ترامپ کرسی نماینده ویژه امریکا در افغانستان و پاکستان را غیر موثر می‌داند و ممکن است هیچ کسی را به این سمت تعیین نکند، اما احتمالا به زودی سفیر خود را در این کشور معرفی خواهد کرد.

در همین حال ماریا زاخارووا نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه هم دیروز در کنفرانس خبری این کار ترامپ را از نداشتن برنامه درست در قبال افغانستان خواند و این را لشکرکشی بی فایده دانست که در جریان ریاست چندین رئیس جمهور امریکا صورت می گیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала