شیخ الازهر: حجاب زنان فرض و سنت نیست / ازدواج عرفی از نگاه شریعت جایز است

© Flickr / DFIDشیخ الازهر: حجاب زنان فرض و سنت نیست – ازدواج عرفی قانونی نیست
شیخ الازهر: حجاب زنان فرض و سنت نیست – ازدواج عرفی قانونی نیست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گناه زنی که حجاب نمی پوشد، اما آبروی دیگر زنان حفظ می کند در مقایسه با زنی که حجاب می پوشد اما سخن چینی می کند، کمتر است و گناه زن دوم شدیدتر است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شفقنا ، شیخ احمد طیب که در یک برنامه تلویزیونی در شبکه ماهواره ای «سی بی سی» سخن می گفت، اظهار کرد: «روبند زنان فرض و سنت نیست کما اینکه مکروه و ممنوع هم نیست. استفاده از پوشش روبند از سوی زنان مباح است و کسی که روبند نمی پوشد، هیچ عیبی بر او وارد نیست و در مورد کسانی که از آن استفاده می کنند نیز نمی توانم بگویم که امری شرعی و مستوجب ثواب است بلکه امری است که در دایره مباح قرار می گیرد.
وی افزود: «حجاب برای همه زنان مسلمان است و امت اسلامی اجماع دارند که امری مطلوب است و تصور اینکه زن بی حجاب خارج از اسلام است، تصوری اشتباه است بلکه چنین زنی عصیان گر است.
این شخصیت دینی مصر با بیان اینکه نمی داند چرا با وجود اینکه علمای مسلمان بارها تاکید کرده اند که حجاب در دین واجب است، باز هم قضیه حجاب در اسلام مطرح می شود، تصریح کرد: «گناه زنی که حجاب نمی پوشد، اما زبانش را از سخن گفتن درباره آبروی دیگر زنان حفظ می کند در مقایسه با زنی که حجاب می پوشد اما سخن چینی می کند، کمتر است و گناه زن دوم شدیدتر است.
احمدطیب در ادامه با اشاره به اینکه ازدواج "سری" باطل است زیرا بدون شهود انجام می شود و یا اینکه با حضور دو شاهد انجام می شود که به انها توصیه می شود که کتمان کنند لذا فقط زن و مرد و دو شاهد از آن آگاهی دارند و در هر حالت ولی غایب است در حالی که اولین چیزی که عقد ازدواج را باطل می کند، غیاب ولی و عدم اطلاع او است، افزود: «ازدواج عرفی مستند نیست اما دارای ارکان و شرایط ازدواج صحیح از قبیل ولی، شهود عادل، صیغه و مهریه می باشد. چنین ازدواجی نمی تواند حرام باشد بلکه برعکس شکل صحیح ازدواج مسلمانان از ایام پیامبر اکرم(ص) است.
وی افزود: «ازدواج عرفی از نظر شرعی صحیح است اما از نظر قانونی اشتباه است زیرا در این شرایط مرد قانونا می تواند با یک زن ازدواج کند و این ازدواج را انکار و از آن زن فرار کند و حقوقش را ادا نکند. اما ازدواج سری که در بین جوانان به ازدواج عرفی شایع شده است که شاهدان آن معمولا دوستان هستند و بدون اطلاع ولی صورت می گیرد، باطل است».
اظهارات شیخ الازهر درباره حجاب واکنش های متفاوت کاربران شبکه های مجازی را به همراه داشت و باعث شد تا برخی، از سخن وی این گونه برداشت کنند که وی با سخنانش عده زیادی از دختران را برای خلع حجاب ترغیب می کند.
کاربران همچنین نسبت به اظهارات وی درباره ازدواج عرفی واکنش نشان داند و تاکید کردند که باید سخنان وی دقیقتر باشد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала