داغ ترین سیاره در بین همه سیارات کشف شده است

© Photo / NASA, ESA, and G. Bacon (STScI)داغ ترین سیاره در بین همه سیارات کشف شده است
داغ ترین سیاره در بین همه سیارات کشف شده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
لیسی بریکس (Lise Brix) در مقاله منتشره در نشریه «Videnskab» دنمارک می نویسد، دانشمندان سیاره نو کشف نموده که تمام ریکاردهای داغ بودن را شکستانده است. سیاره متشکل از گازهای جوشان توسط تیلسکوپ خودساخته کشف شده است. این داغ ترین سیاره شبه «دوزخ افسانوی» است که تا به حال کشف شده است.

سیاره KELT-9b تمام ریکاردها را با حرارت شعله ور خود به اندازه 6،4 هزار درجه کیلوین (برابر با 4327 درجه سانتی گراد) می شکناند.
لارس بوهاوی، استاد انستیتوت نیلسبور مربوط به پوهنتون کوپینهاگن میگوید:«این سیاره به اندازه بیش از یک هزار درجه، نسبت به همه سیارات داغ معلوم، داغ تر است. به این ترتیب، این سیاره، نسبت به سیارات دیگر، بسیار داغ تر است».
لارس بوهاوی در گروپ دانشمندان شامل می باشد که این سیاره داغ را کشف کرده و در شماره اخیر مجله مشهور Nature تشریح شده است.
این سیاره کشف شده اخیر را میتوان با سیاره عظیم گازی — مشتری مقایسه کرد.
مشتری — بزرگترین سیاره نظام شمسی ما است، ولی KELT-9b به اندازه 9،1 برابر از آن بزرگتر و به اندازه 9،2 برابر سنگین تر و به مراتب داغ تر است.
لارس بوهاوی میگوید:«حتی در باره موجودیت هیچ نوع موجودات زنده در این سیاره فکر هم کرده نمی توانیم. سیاره به قسمت ها از هم طوری جدا میشود که گاز در سطح سیاره عمده تاً از اتم های جداگانه متشکل می باشد.
میآ لوندکویست (Mia Lundkvist) از پوهنتون اورخوسک نیز سیارات داغ و ستاره گان را مطالعه میکند، و او تحقیقات نو را «بسیار دلچسپ» میداند.
میآ لوندکویست، دارنده درجه ماورای دوکتورای انستیتوت فزیک و استرونومی که در تحقیقات نو شرکت نه ورزیده بود، میگوید:«همیشه بسیار جالب می باشد، وقتیکه سیاره را با مشخصات غیرمعمولِ — سیارات غیرمشابه به سیاره دیگر، کشف میکنند. KELT-9b — از همین جمله سیارات غیرمعمولی است که نسبت به هرسیاره دیگر، بسیار داغتر، می باشد».
ستاره مادری KELT-9b — ستاره است که به دور آن سیاره می چرخد — آن هم بصورت غیرمعمولی داغ تر است که درجه حرارت آن به 10170 درجه کیلوین (برابر با 9897 درجه سانتیگراد میرسد که دو برابر، نسبت به ستاره مادری خودی، آفتاب، داغ تر است.
میآ لوندکویست میگوید:«تصور راجع به اینکه این سیاره نور و گرما را به اندازه 45 هزار مرتبه بیشتر از آن دریافت میکند که ما از آفتاب، در اینجا، در زمین دریافت میکنیم، گیچ کننده است».
گرمای قوی که از مانتیه ستاره مادری منشا میگیرد — این یکی از علل درجه حرارت بی مثال KELT-9b می باشد. علت دیگر در اینست که سیاره در فاصله بسیار کم از ستاره خود قرار دادرد. در حال که چرخش زمین به دور آفتاب مدت زمان یک سال را دربر میگیرد، سیاره KELT-9b به ستاره مادری چنان نزدیک قرار دارد که دوران آن در این مسیر فقط یک ونیم روز را در بر میگیرد.
یک روی سیاره KELT-9b، نسبت به روی دیگر آن، داغ تر است.
واقعیت امر اینست که یک روی سیاره همیشه به ستاره آن — مثلیکه یک روی مهتاب همیشه به زمین متوجه است، مواجه می باشد. درجه حرارت در سیاره KELT-9b به 6،4 هزار درجه کیلوین (برابر با 4327 درجه سانتی گراد) میرسد.
لارس بوهاوی معلومات داد:«زمانیکه KELT-9b بر دور ستاره خود در حرکت می باشد، در عقب آن میتواند دم، مانند ستاره های دنباله دار، تشکیل گردد،. این امر برای سیارات آنقدر غیرمعمول نیست که به ستارگان خود نزدیک تر قرار دارند. ولی ما فعلاً نمی دانیم که آیا این کار صورت میگیرد یا خیر. در لحظه کنونی ما فقط خود سیاره را کشف نموده ایم». لارس افزود، محاسبات تحقیقات نو به این اشاره میکنند که تشعشعات ماورای بنفش از ستاره مادری به اندازه بزرگ اند که تمام اتموسفیر سیاره میتواند در طول عمر ستاره تبخیر گردد.
تعین درجه حرارت سیارات پروسه پیچیده است، اماتحقیقات نشان داده که رنگ تشعشعات درجه حرارت سیاره را نشان میدهد. وقتیکه درجه حرارت ستاره معلوم باشد، دانشمندان میتوانند درجه حرارت سیاره را، بنابر دانش کمیت فاصله بین ستاره و سیاره محاسبه کنند.
در سال های اخیر دانشمندان هزارت سیاره خارجی «اکزوپلانیت» — یعنی سیارت کشف کرده اند که مانند KELT-9b، به دور ستاره گان دیگر می چرخند، نه به دور آفتاب. فقط شش سیاره خارجی معلوم در حال حاضر به دور ستاره گان بسیار داغ نوع، ستاره گان موسوم به کلاس A می چرخند و هیچ ستاره داغتر — کلاس B — کشف نه شده است.
ستاره مادری KELT-9b در سرحد بین کلاس A و کلاس B قرار دارد، از همینرو آن، نسبت به همه ستاره گان کشف شده، داغ تر می باشد که سیارات خارجی دارا می باشند.
لارس بوهاوی میگوید:«سیارت در نزدیک ستاره گان داغ — بسیار بزرگ، به مشکل کشف شده میتوانند، از همینرو، سیارت که به ستاره گان داغ تعلق دارند، نسبت به سیاره که به ستاره گان نوع سرد مربوط اند، به مراتب کمتر کشف شده اند. این سیارات را به مشکل میتواند کشف کرد، ولی این بدان معنی نیست که آنها در آنجا وجود ندارند. در هرصورت، این سیاره — ثبوت آن است که سیارات به دور ستاره گان بسیار داغ وجود داشته میتوانند».
سیارات را توسط تیلسکوپ ها کشف میکنند. برای اولین بار سیاره KELT-9b را تیلسکوپ کوچک Kilodegree Extremely Little Telescope (KELT) North در رصدخانه زهره در اریزونا در سال 2014 یافته بود.
لارس بهاوی توضیح داد:«تیلسکوپ KELT برای نظارت بر ستاره گان درخشان و در حال تشعشعات قوی ساخته شده، در حال که تیلسوکوپ های دیگر معمولاً برای تحقیق ستاره گان دورتر مدنظر گرفته شده که دیدن آنها دشوار است».
لارس بهاوی معلومات داد:«تیلسکوپ را متخصصین جوان از پوهنتون اوهایو طراحی کرده اند و آنها عدسیه های کاملاً ستندرد و تیلسوچ معمولی تولید مسلسل خریداری کردند، چون قیمت آن نسبت به تیلسوپ فوق العاده گرانبها بسیار تفاوت داشت». بزرگترین تیلسوپ روی زمین (European Extremely Large Telescope) که ساختن آن در حال حاضر در نظر می باشد، یک میلیارد یورو ارزش خواهد داشت.
با این پول که برای ساختن تیلسکوپ فوق العاده بزرگ اروپایی مصرف میشود، میتوان 13 هزار رصدخانه با تیلسکوپ KELT ساخت. این جالب است که ستاره شناسان معمولاً بسوی تیلسکوپ های بزرگتر پیش میروند، ولی این مورد نشان میدهد که همیشه جای برای کشف های نو باقی می ماند، حتی اگر بودجه شما نسبتاً کمتر هم باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала