درگیری لفظی سفیران افغانستان و پاکستان در آمریکا

CC BY-SA 4.0 / Isaroumila / Ambassador Hamdullah Mohibحمد الله محب، سفیر افغانستان در امریکا
حمد الله محب، سفیر افغانستان در امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفیر افغانستان در جریان یک گفت‌وگو با سفیر پاکستان در انستیتیوت کارنیگی واشنگتن دی سی، گفته است که در پاکستان "حمایت نظامند از هراس‌افگنی وجود دارد".

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تلویزیون یک افغانستان، حمد الله محب، سفیر افغانستان در امریکا گفته است که هرچند پاکستان به اساس اندیشه‌ی اسلامی ایجاد شد، اما اکنون به دلیل حمایت از هراس‌افگنی، سبب "شرمساری اسلام شده است".
به گفته‌ی آقای محب، نه تنها افغانستان، بلکه ایران و سایر کشورهای جهان نیز پاکستان را به پشتیبانی از هراس‌افگنی ملامت می‌کند و دیر نخواهد بود که چین نیز همین موقف را اختیار کند.
در مقابل گفت‌وگوی دیروز "دوشنبه، ۲۹ جوزا"، اعزاز احمد چودری سفیر پاکستان در امریکا گفته است که ثبات افغانستان بیشتر از هر کشور دیگر به نفع ثبات پاکستان است.
آقای چودری گفته است که "افغانستان نباید تمام ملامتی را بر پاکستان بیاندازد". به گفته‌ی او، حکومت افغانستان بر بخش‌های بزرگ کشور حاکمیت ندارد و این مشکل سبب ایجاد و فعالیت‌ گروهای هراس‌افگن چون داعش شده است.
سفیر پاکستان به گونه‌ی ویژه از ولایت ننگرهار نام برد که به گفته‌ی او کشورش از حضور گروه داعش در آن نگرانی دارد.
در بخشی از این مناقشه، آقای محب از نفوذ ارتش پاکستان در آن کشور انتقاد کرد و گفت "ما خواهان کمک به مردم غریب پاکستان استیم تا از زیر سلطه‌ی نظامیان پاکستانی بیرون شوند".
سفیر افغانستان گفت که کابل آماده‌ی همکاری با اسلام آباد است، او افزود که اما حکومت ملکی پاکستان "صلاحیت حرف زدن ندارد و تمام سیاست‌‌های آن کشور از سوی ارتش پاکستان تنظیم و عملی می ‌شود".
این اظهار‌ها سبب برآشفتگی سفیر پاکستان شد، آقای چودری گفته‌های سفیر افغانستان را نوعی مداخله در امور داخلی پاکستان خواند و گفت که "نمی خواهم در این مورد حتا ابراز نظر کنم".
این دیپلومات پاکستانی حکومت افغانستان را به ضعف حکومتداری متهم کرد و گفت که گزارش‌هایی وجود دلالت بر موجودیت فساد اداری، ضعف نیرو های امنیتی، تولید و قاچاق مواد مخدر و مشکل‌های اقتصادی در افغانستان می‌کند.
او گفت: "افغانستان به جای اینکه ملامتی را بر دوش پاکستان بیاندازد، باید به مشکل‌های درونی خود بنگرد و راه‌های حل آن را تشخیص دهد".
آقای محب در پاسخ گفت که فساد تنها پدیده‌ی موجود در داخل افغانستان نیست و پاکستان نیز به اندازه‌ی کافی متاثر از آن شده است.
گفت‌وگو سفیران افغانستان و پاکستان هنگامی دا‌غ‌تر شد که سفیر پاکستان گفت که کشورش در زمان تجاوز شوروی به میلیون‌ها افغان پناه داد و سه میلیون افغان هنوز در پاکستان زندگی می کنند.
سفیر افغانستان در پاسخ گفت: "می پذیریم که پاکستان افغان‌ها را پناه داده است، اما در بدل آن خوبی، امروز نمی‌شود که اجازه دهیم هراس‌افگنان را به خاک ما ارسال کنید".
این بحث در مورد فراهم آوری پناهگاه‌های امن به گروه طالبان و سایر گروه های مخالف حکومت افغانستان (کشته شدن اسامه بن لادن، مرگ ملا عمر در کراچی، صدور پاسپورت و کشته شدن ملا منصور در خاک پاکستان)، تشدید تدابیر شدید امنیتی در امتداد خط دیورند، دعوت طالبان به صلح و… ادامه یافت و هر یک دیدگاه خود را شریک کردند.
رابطه‌‎ی میان کابل و اسلام آباد از آغاز حکومت وحدت ملی افغانستان به اینسو به اندازه‌ای پرتنش‌ شده است که سبب لغو سفر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی افغانستان به پاکستان و مسابقه‌های کرکت میان دو کشور شد.
اما چین گفته است که میان این دو کشور همسایه میانجگری می کند و قرار است در آینده‌ی نزدیک وزیر خارجه‌ی چین به پاکستان برود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала