کریم خرم: دولت کابل با پشتیبانی امریکا معترضان را سرکوب کرد

© Sputnik / Zuhal Sarhadکریم خرم
کریم خرم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس دفتر ریاست جمهوری پیشین افغانستان حکومت وحدت ملی با پشتیبانی امریکا به کشتار معترضان کابل پرداخته و امریکا نیز با ایجاد آشوب و ترویج قانون شکنی بدنبال تبدیل افغانستان به مرکز تروریسم است.

به گزارش اسپوتنیک، عبدالکریم خرم وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ و رئیس دفتر ریاست جمهوری پیشین افغانستان گفت که حکومت با پیش گرفتن شیوه‌های استکباری گاهی تظاهرات‌کنندگان را به رگبار می‌بندد و گاهی با اعمال خشونت و کشتار، تحصن مسالمت ‌آمیز معترضان را به هم می‌زند.

داعش از افغانستان به عنوان سکوی پرتاب به منطقه استفاده می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
داعش از افغانستان به عنوان سکوی پرتاب به منطقه استفاده می‌کند

او در مصاحبه ای که با روزنامه ویسا داشت، گفت، دولت کابل توانایی دفاع از مردم را در برابر داعش و مخالفان مسلح ندارد و زمانی هم که تعدادی از شهرواندان به رسم اعتراض تحصن می‌کنند توسط نیروهای امنیتی کشته و زخمی می‌شوند.

کریم خرم تاکید کرد: برخی از شعارهای معترضان غیرقابل قبول هستند اما کشتار آنها تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیست.

وی براین باور است: ساختار حکومت وحدت ملی  غیرقانونی است و همچنان مرتکب اقداماتی می‌شود که متضاد با قانون است و باعث نقض حقوق شهروندی افغان‌ها می‌شود.

رئیس دفتر پیشین حامد کرزی گفت: این رفتار حکومت وحدت ملی در سایه پشتیبانی امریکا صورت می‌گیرد زیرا امریکا می‌خواهد تا از افغانستان به عنوان یک پایگاه آموزشی برای گروه‌های تروریستی استفاده کند.

خرم اظهارداشت، امریکا برای دست یافتن به اهداف خود نیاز دارد تا حاکمیت قانون هرچه بیشتر تضعیف شود و افغانستان به مناطقی شبیه وزیرستان پاکستان تبدیل شود.

او همچنان مدعی شد: در صورتی که به پارلمان افغانستان حمله‌ شود این نیز بخشی از نقشه امریکا برای ایجاد آشوب و ناامنی بیشتر در این کشور تلقی خواهد شد.

حکومت افغانستان پس از حمله سه‌شنبه شب نیروهای امنیتی به معترضان کابل که دو کشته و 17 زخمی بر جا گذاشت با موج وسیعی از اعتراضات و محکومیت‌های نهادهای حامی حقوق بشر و چهره‌های افغانستان مواجه شد.

همچنین چند روز پیش رئیس پارلمان افغانستان و هیئت اداری این مجلس از امکان حمله تروریستی به پارلمان این کشور خبر دادند. به گفته آنها یک نماینده پارلمان و برادر سنای افغانستان برای انتقال مهاجمان انتحاری به داخل صحن مجلس تلاش دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала