رستاخیز تغیر مربوط به کدام حزب خاص نبود

© Sputnik / D. FuladiАнтиправительственная демонстрация в Кабуле за отставку президента страны Ашрафа Гани
Антиправительственная демонстрация в Кабуле за отставку президента страны Ашрафа Гани - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نکته ‌یی که به مردم افغانستان قابل قبول نیست، اگر در هرجایی اشتباهی صورت گرفته باید اعدام شود

در تاریخ ۲۰ جون گارنيزون و پوليس كابل برای متفرق ساختن و برچیدن خیمه تحصن «رستاخیز تغیر»، بالای جوانان عدالت خواه از بم دستی و گلوله كار گرفتند که در نتیجه چندین تن کشته و زخم برداشتند.
خلیل روفی فعال جامعه مدنی در گفتگوی با آژانس خبری اسپوتنیک گفت که اعضای رستاخیز تغیر مربوط جامعه مدنی و یا کدام حزبی خاص نمیشدند. آنها ادعا داشتتند که این خیمه، خیمه رستاخیز مردمی است و جناح های سیاسی که در جمع معترضین بودند ادعا خاص نداشتند. بنآ جمع نمودن خیمه ها یک اقدام غیر دموکراسی، خلاف قوانین حقوق بشری و قانون اساسی افغانستان است.
باید گفت که حمله بر خیمه رستاخیز تغیر مورد انتقاد مقام های بلند پایه دولتی، جامعه مدنی، اتحادیۀ حقوق‌دانان افغانستان، ملل متحد و کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفت. 

مسجد در تاجکستان - اسپوتنیک افغانستان
وزارت عدلیه تاجکستان فعالیت حزب رستاخیز این کشور را ممنوع اعلان کرد

تدامیچی یاماموتو فرستادۀ ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان، در نشست شورای امنیت سازمان ملل در شهر نیویارک شام چهارشنبه، گفت که رویدادهای اخیر امنیتی نشان می‌دهند که باید اصلاحات در نهادهای امنیتی افغانستان بی‌درنگ به میان آیند. آقای یماماتو اظهار داشت: "رویدادهای اخیر امنیتی در افغانستان نشان دادند که به اصلاحات بی‌درنگ در سکتور امنیتی نیاز است".
همچنین رئیس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی ضمن ابراز تاثر عمیق بخاطر رویداد ۲۰ جون یکبار دیگر بر حق مدنی شهروندان مبنی بر تظاهرات مسالمت آمیز و آزادی های مدنی تاکید کرده و به مسئولین هدایت داده است تا جزئیات رویداد شب گذشته را بررسی نموده و مسببین آنرا شناسایی و در مطابقت به قوانین نافذۀ کشور، مجازات نمایند.
نماینده روسیه در سازمان ملل: مشکلات افغانستان هنوز حل ناشده باقی‌مانده اند - اسپوتنیک افغانستان
نماینده روسیه در سازمان ملل: مشکلات افغانستان هنوز حل ناشده باقی‌مانده اند

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در واکنش به کشته و زخمی شدن معترضان گفت نکته ‌یی که به مردم افغانستان قابل قبول نیست، اگر در هرجایی اشتباهی صورت گرفته باید اعدام شود و اگر غفلت شده یا قصد بوده، باید برخورد قانونی صورت گیرد.
او گفت که از نهادهای امنیتی جدا تقاضا می‌کنم و مسؤولیت قانونی‌شان است که در عمل‌کردشان با شهروندان کشور قانون و خویش‌تن‌داری را در نظر بگیرند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала