تغییرات قابل توجهی در پارلمان افغانستان پس از ورود گلبدین حکمتیار می آید

© Photo / ارگغنی حکمتیار
غنی حکمتیار - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان ممکن یک ائتلاف گسترده ای در انتخابات پیشروی پارلمان در تابستان آینده ایجاد کند.

به گزارش اسپوتنیک، دکتر عمر نثار مدیر مرکز مطالعات افغانستان مدرن گفت:- "من فکر می کنم در انتخابات پارلمانی سال 2018 در ترکیب شورای ملی (پارلمان) تغییر عمده رخ خواهد داد، به خصوص اینکه در انتخابات آینده گلبدین حکمتیار جنگ سالار که 20 سال مبارزه کرده است و یک چهره با نفوذ در میان قبایل پشتون است، در فرآیندهای سیاسی سهم خواهد گرفت".

به گفته کارشناس، گلبدین حکمتیار دارای تجربه کافی برای ایجاد یک ائتلاف گسترده برای انتخابات پارلمانی است.

حکمتیار حزبش  در انتخابات ایند اشتراک خواد کرد - اسپوتنیک افغانستان
حکمتیار :حزبش در انتخابات اینده اشتراک خواهد کرد

او گفت:- "گلبدین حکمتیار توانایی مذاکره با دشمنان خود را دارد و او یک آدم قابل انعطاف در سیاست است. من براین باورم که او برای دریافت پشتیبانی طالبان با آنها مذاکره می کند و سپس آنها را به طرف خود جلب می کند و در مرحله بعدی او تلاش می کند با مشارکت اقلیت های ملی ائتلاف گسترده ای را ایجاد کند".

کارشناس فکر می کند، که درصورت موفقیت گلبدین حکمتیار در کمپاین پارلمانی او به یک وزنه سنگین سیاسی و رقیب جدی حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان تبدیل می شود.  

عمر نثار گفت:- "ورود حکمتیار به فعالیت های سیاسی، موقعیت حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان را که در این اواخر به خاطر پاک کردن چهره خود به عنوان دست نشانده امریکا سعی می کرد را به خطر انداخته است. برای این کار کرزی پیشنهادهای مختلف به چین، ایران و روسیه داد. و این همه کارهای او موفقانه پیش رفت. اما حالا حکمتیار آمده و برنامه های کرزی را خراب می کند".

او گفت:- " گلبدین حکمتیار از حکومت مرکزی پشتیبانی می کند بر خلاف آن سیاستمداران شمال به طور عمده هزاره ها خواهان تقسیم قدرت می باشند. آنها گزینه های مختلف از جمله از ساختار فدرال در افغانستان را پشتیبانی می کند. اما حکمتیار به عنوان یک ملی گرای پشتون خواهان تقویت قدرت مرکزی است".

غنی حکمتیار - اسپوتنیک افغانستان
حکمتیار: جنگ افغانستان را برخی کشورهای منطقه دامن می زنند

عمر نثار گفت:- "به احتمال زیاد حکمتیار با شرکت در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری دنبال افزایش قدرت خود خواهد بود. و امکان این هم می رود که او در سال آینده به حیث رئیس پارلمان خود را کاندید کند، تا از اینجا ریاست جمهوری را کنترل کند".  

کارشناس می گوید، با وجود اینکه گلبدین حکمتیار از تجربه زیادی برخوردار است، اما او در بسیج رای دهندگان در میان پشتون ها با مشکل روبرو خواهد شد.

عمر نثار گفت:- "قبایل پشتون در جنوب و جنوب شرق به انتخابات به چشم شک و تردید نگاه می کند و به شکل منظم رای نمی دهند. بنابراین حکمتیار برای بدست آوردن رای آنها نیاز به ائتلاف شرکای پشتون خود دارد".

به گفته وی، بسیاری از سیاستمداران افغانستان به سیاست و موضع امریکا نگرش انتقادی دارند و به ویژه اینکه امریکا علاقه مند اصلاحات و تغییرات در افغانستان نیست.

کارشناس براین باور است:- "بخشی از دولت فعلی روابط خوب با واشنگتن ندارد و ایالات متحده هم میل به اصلاح نظامی سیاسی ندارد که در سال 2001 توسط خودشان تاسیس شد به خاطر این که امریکایی ها از وضعیت کنونی در افغانستان راضی است".

در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز پنجشنبه اعلام کرد، که انتخابات پارلمانی در این کشور در ماه جولای 2018 برگزار خواهد شد.

نجیب الله احمدزی رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات افغانستان دیروز در کنفرانس مطبوعاتی در کابل گفت:- "انتخابات پارلمانی و شوراهای محلی به تاریخ 7 جولای 2018 برگزار خواهد شد". 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала