میدل‌ایست‌ آی: امریکا بازی خطرناکی را در جنوب سوریه آغاز کرده است

© AFP 2023 / Delil Souleimanمیدل‌ایست‌ آی: امریکا بازی خطرناکی را در جنوب سوریه آغاز کرده است
میدل‌ایست‌ آی: امریکا بازی خطرناکی را در جنوب سوریه آغاز کرده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پایگاه «میدل‌ایست‌آی» اقدامات تحریک‌ آمیز ارتش امریکا در جنوب سوریه را «بازی خطرناک» توصیف کرده و نوشته است که این اقدامات باعث تشدید تنش‌های نظامی در این منطقه خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، پایگاه «میدل‌ایست‌آی» اقدامات تحریک‌آمیز ارتش امریکا در جنوب سوریه را «بازی خطرناک» توصیف کرده و نوشته این اقدامات ممکن است به تشدید تنش‌های نظامی در این منطقه منجر شود.

 جنگنده‌های  ائتلاف تحت رهبری امریکا یکشنبه هفته گذشته یک جنگنده ارتش سوریه که در حال حمله به مواضع گروه تروریستی داعش بود را در حومه جنوبی «الرقه» سرنگون کردند. وزارت دفاع سوریه خاطرنشان کرد که این حمله آمریکا «هماهنگی موجود میان ایالات متحده امریکا و گروه تروریستی داعش را مورد تأیید قرار می‌دهد و نیات مخرب ایالات متحده در مدیریت تروریسم و سرمایه‌گذاری به‌روی آن را با هدف عملی کردن پروژه صهیونیستی ــ امریکایی در منطقه فاش می‌سازد».

خط قرمز جدید امریکا

تحلیلگر «میدل‌ایست‌آی»، «میشل کوریک‌شانک» اقدام امریکا در سرنگون کردن این جنگنده را به منزله ترسیم خط قرمزی جدید توسط این کشور در سوریه دانسته است.

طی سال‌های گذشته، داعش، کنترل اکثر بخش‌های جنوبی و شرق سوریه را در اختیار داشته است. اکنون، بعد از حملات ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمان این کشور به نظر می‌رسد که خلافت خودخوانده داعش در حال افول است.

شمارش معکوس برای سقوط داعش

تروریست‌های داعش، در حال عقب‌نشینی‌های گسترده از استان‌های «حلب» و «حما» و رانده شدن به سمت مناطق تحت کنترلشان در بخش‌های شرقی‌تر سوریه هستند. آنها همزمان، شکست سختی در شهر موصل عراق خورده‌اند و دولت عراق در آستانه به دست آوردن کنترل کامل این شهر است. تروریست‌ها در شهر «رقه» سوریه، پایتخت خودخوانده‌شان هم در محاصره‌ای سخت قرار گرفته‌اند.

با این تحولات، به نظر می‌رسد که شمارش معکوس برای شکست داعش آغاز شده است.

تحلیلگر «میدل‌ایست‌آی»، اما، می‌نویسد عقب‌نشینی‌های داعش نوعی خلأ قدرت ایجاد می‌کند که بازیگران مختلف در عرصه بین‌الملل قصد دارند آن را پر کنند.

«تمامی گروه‌ها با علم به اینکه می‌توانند در هر توافق پساداعش از کنترل رزمندگانشان حتی بر بیابان‌های خالی از سکنه به عنوان یک برگ چانه‌زنی بهره بگیرند مشغول رقابت برای پیشروی با سرعت هر چه تمام‌تر هستند.»

مطابق این نوشته، امریکا در همین راستا در بخش‌های جنوبی و شمالی سوریه در حال حمایت تسلیحاتی و هوایی از گروه‌های مختلف شبه‌نظامی است. از طرف دیگر، ایران و روسیه در تلاش هستند تا نیروهای ارتش سوریه و گروه‌های هم‌پیمان آنها بتوانند بر این مناطق مسلط شوند.

میدل‌ایست‌آی نوشته است: «اکنون که دیگر در این مناطق داعشی وجود ندارد که به عنوان ضربه‌گیر بین دو طرف عمل کند، اوضاع به شدت در حال حرکت به سمت پر‌تنش‌ شدن است. اولین اتفاق در همین راستا، روز 18 مه اتفاق افتاد، زمانی که امریکا یک کاروان ارتش سوریه که در حال پیشروی به سمت مناطق موسوم به 'کاهش درگیری' بودند را بمباران کرد.»

این اتفاق، یک بار دیگر روز 6 ژوئن هم تکرار شد و ارتش امریکا بار دیگر کاروان ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمان آنها را با بهانه‌ای مشابه هدف حمله قرار داد.

«هاید هاید»، کارشناسان مسائل سوریه در اندیشکده چتم‌هاوس در همین رابطه به میدل‌ایست‌آی گفت: «کاری که امریکایی‌ها می‌خواهند انجام بدهند ترسیم یک خط قرمز دیگر است که از مناطق تحت نفوذشان محافظت می‌کند. آنها به علاوه می‌خواهند از این مناطق دفاع هم بکنند و بگویند که کسی نباید به آنها نزدیک شود.»

اما، به نوشته «میدل‌ایست‌آی»، ائتلاف تحت رهبری امریکا تنها بازیگران در این منطقه نیستند. نیروهای ارتش سوریه در مواجهه با این اقدامات آمریکا به جای عقب‌نشینی به پیشروی‌های خود ادامه داده و توانستند به نقطه صفر مرزی در عراق برسند.

تنش‌های جدید در التنف

در حالی که حمایت امریکا از نیروهای شبه‌نظامی در طول سال‌های گذشته، مسئله تازه‌ای نیست، اما تنش‌های فعلی در نزدیکی منطقه «التنف»، در نزدیکی مرز عراق و سوریه، نسبتاً جدید هستند.

«میدل‌ایست‌آی درباره شدت گرفتن این تنش‌ها می‌نویسد: «این به معنی آن است که واشنگتن فعالانه در تلاش برای ایجاد واقعیت‌های میدانی جید است- واقعیت‌هایی که تهران و دمشق آنها را برنمی‌تابند.»

«هاید» می‌گوید: «فرق وضعیت کنونی این است که امریکا منطقه جدیدی در نزدیکی التنف ایجاد کرده و این همان نقطه‌ای است که تنش‌ها در حوالی آن رو به فزونی است. امریکایی‌ها تا آن زمان، حوزه نفوذ خودشان در داخل سوریه را داشتند، اما کاری که کردند این بود که آن را گسترش دادند.»

به نوشته میدل‌ایست‌آی، تمامی این تحولات با خطر افزایش تنش‌ها مواجه هستند. در صورتی که نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه کماکان توجهی به اقدامات ارتش امریکا نکنند، دولت ترامپ در برابر انتخابی دشوار قرار خواهد گرفت: «آنها یا بایستی با نیروهای بیشتر از منافعشان دفاع کنند و این خطر را به جان بخرند که سطح درگیری‌شان در جنگ 6 ساله سوریه را بالاتر ببرند و یا به قصد جلوگیری کردن از یک درگیری پرهرج و مرج از این منطقه بیرون بروند.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала