وزیرخارجه چین از پاکستان خواست تا به طالبان و شبکه حقانی فشار وارد کند

© Sputnik / Eduard Pesov /  مراجعه به بانک تصاویر وزیر خارجه چین از پاکستان خواست تا به طالبان و شبکه حقانی فشار وارد کند
وزیر خارجه چین از پاکستان خواست تا به طالبان و شبکه حقانی فشار وارد کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر امور خارجه چین در دیدار با اشرف غنی در کابل گفت که پاکستان باید با استفاده از نفوذ خود به گروه طالبان و شبکه حقانی فشار وارد کند تا در حملات آنها غیرنظامیان آسیب نبینند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل ازخبرگزاری تسنیم، وانگ ئی وزیر خارجه چین در دیدار با اشرف غنی گفته که پکن خواستار تامین ثبات در افغانستان است.

وی افزود: افغانستان تحت حملات گروه‌های تروریستی بین‌المللی قرار گرفته است که برای مبارزه با این گروه‌ها همکاری‌های منطقه‌ای نیز مهم است.

وزیر خارجه چین اظهار داشت که این کشور تلاش خواهد کرد تا روابط بین پاکستان و افغانستان بهبود یابد و با ایجاد مکانیسم مشترکی به این روند کمک کند.

وانگ ئی همچنین تاکید کرد که گروه تروریستی «جنبش اسلامی ترکستان» برای امنیت چین یک تهدید امنیتی محسوب می‌شود و خواستار همکاری حکومت افغانستان برای مبارزه با این گروه شد.

وی ادامه داد که چین از موضع افغانستان در قبال گروه‌های مخالف مسلح حمایت می‌کند چون علاوه بر فشار راه صلح را به روی این گروه‌ها باز گذاشته است.

وزیر خارجه چین با بیان اینکه پاکستان و هند از اعضای دائم پیمان شانگهای شده‌اند، اظهار داشت پکن از عضویت دائمی افغانستان در این پیمان حمایت خواهد کرد.

وانگ ئی تصریح کرد پاکستان از نفوذ و تاثیرگذاری بسیاری بر گروه طالبان و شبکه حقانی برخوردار است و چین از این کشور می‌خواهد تا با استفاده از نفوذ خود آنها را وادار کند که غیرنظامیان آسیب نبینند.

وی خاطرنشان کرد پاکستان تعهد همکاری در این مورد را به چین داده است و اکنون زمان عملی کردن این تعهدات رسیده است.

اشرف غنی در این دیدار به وزیر خارجه چین گفت گروه تروریستی جنبش اسلامی ترکستان با سایر گروه‌های تروریستی و مخالفان حکومت ارتباط دارند پس نباید در امر مبارزه با تروریسم تفکیک قائل شد.

رئیس جمهور افغانستان افزود گروه‌های تروریستی در پاکستان دفاتر و نمایندگی دارند و مجروحان آنها در بیمارستان‌های این کشور مداوا می‌شوند.

برخی از کارشناسان معتقدند که گرچه چین از نفوذ قابل توجهی بر پاکستان برخوردار است اما در جلب همکاری این کشور برای سرکوب طالبان و شبکه حقانی موفق نخواهد شد چون این موضوع خط قرمز ارتش پاکستان محسوب می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала