اردوغان شروط کشورهای عربی برای قطر را مداخله در امور داخلی خواند

© AFP 2023 / Adem Altanاردوغان شروط کشورهای عربی برای قطر را مداخله در امور داخلی خواند
اردوغان شروط کشورهای عربی برای قطر را مداخله در امور داخلی خواند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس جمهور ترکیه شروط چهار کشور عربی برای برقراری مجدد روابط با قطر را "مداخله غیرقانونی" علیه تمامیت ارضی این کشور خوانده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در سخنرانی خود پس از نماز عید فطر در یکی از مساجد استانبول، گفت: "ترکیه پایگاه نظامی خود را در قطر، با وجود درخواست چند کشور عربی، نخواهد بست".

او همچنین گفته که درخواست این کشورها برای خروج نیروهای ترکیه از قطر "نامحترمانه" است و قطر در پاسخ به این شرط‌ها، روش مناسبی را در پیش گرفته است.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین شروط سیزده گانه‌ای را برای عادی سازی روابط با قطر پیشکش کرده اند که بسته شدن شبکه تلویزیونی الجزیره، کاهش روابط با ایران و بسته شدن پایگاه نظامی ترکیه در این کشور، از شامل این شروط می‌باشند.

دولت قطر در پاسخ، این شروط را "غیر منطقی و غیرقابل اجرا" دانست.

رییس جمهوری ترکیه گفته است: "ما نظر قطر را درباره شروط ۱۳ گانه تأیید و تحسین می‌کنیم. این شروط بر خلاف قوانین بین‌المللی است، چون نمی‌توان به تمامیت ارضی یک کشور حمله و در آن مداخله کرد."

در پی قطع ارتباط زمینی، هوایی و دریایی کشورهای عربی همسایه قطر با این کشور، ترکیه حدود ۱۰۰ هواپیمای باری حامل مواد غذایی به این کشور ارسال کرده است.

اردوغان پیشتر رفتار عربستان، مصر، امارات متحده عربی و بحرین با قطر را به "حکم اعدام" تشبیه کرده بود و متعهد شده بود که ترکیه برای مواجهه با بحران به قطر کمک کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала