چین افغانستان و پاکستان را باهم آشتی میکند

© AP Photo / Wu Hong چین افغانستان و پاکستان را باهم آشتی میکند
چین افغانستان و پاکستان را باهم آشتی میکند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چین به رهبران افغانستان و پاکستان ایجاد میکانیزم جلوگیری و عکس العمل نسبت به حالات بحرانی پیشنها کرده است. ماموریت میانجیگیرانه را به کابل و اسلام آباد وانگ ای « WANG YI» وزیر خارجه جمهوری مردم چین در روزهای 24 – 25 جون انجام داده است.

نتیجه مهم دیگر سفر به کابل — استقرار قطعات 15 هزار نفری اردوی پاکستان برای تامین امنیت اتباع چینایی محسوب میشود که در پروژه های انرژی و شبکه های اقتصادی کار میکنند.
در این باره ممنون حسین رئیس جمهور پاکستان در ملاقات با وانگ ای اعلام داشت. او تائید کرد که حفاظت اتباع چینایی «اولویت عمده» حکومت است.
روزنامه «South China Morning Post» هانکانگ اقدام نو مقامات پاکستانی را با سرمایه گذاری های قابل ملاحظه چین در اعمار دهلیز اقتصادی چین — پاکستان و همچنان با معلومات قتل جفت چینایی در کویته در اوایل ماه جون مربوط می داند. معلومات رسمی اعدام گروگانان توسط تروریستان وجود ندارد. آژانس فرانس پرس به این ارتباط به اعلامیه چین راجع به اینکه آنکشور با مقامات پاکستان به منظور تحقیق این موضوع که آیا جفت چینایی واقعاً هم فعالیت غیرقانونی تبلیغات مذهبی پیش می برد یا خیر، توجه مبذول داشته است. افراطیون اسلامگرا همین نظر راجع به علت اعدام پیشکش نموده اند.
وانگ ای در تاریخ 25 جون در اسلام آباد در ملاقات مشترک با سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان در امور خارجی به ژورنالیستان اظهار داشت که دیپلوماسی رفت و برگشت در جهت افغانستان پاکستان بنابر خواهش کابل و اسلام آباد برای مساعدت به یهبود مناسبات بین این دو کشور و پیشبرد پروسه حل صلح آمیز در افغانستان تحقق می یابد.
آژانس سینهوا اعلامیه وانگ ای راجع به این نقل میکند که چین هیچگاهی در امور داخلی کشورهای دیگر مداخله نمی کند، هیچگاه بر دیگران اراده خود را تحمیل نمی کند و همچنان خود را در رقابت های جیوپولیتیکی درگیر نمی سازد. در عین حال، وقتیکه این کار به دوستان ما ضرور باشد، جانب چین به درازنمودن دست کمک و مساعدت به اندازه توان خود آماده می باشد. پاکستان و افغانستان بر نقش مثبت چین حساب میکنند که اعتماد بلند نسبت به چین را منعکس می سازد.
کارشناس اکادمی دیپلوماتیک جمهوری مردم چین ژئین یوانچژی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری «سپوتنیک» به اهمیت مساعی میانجیگرانه چین برای بهبود مناسبات بین پاکستان و افغانستان اشاره نمود.
ژئین یوانچژی گفت:«بازدید وزیر خارجه جمهوری مردم چین به افغانستان و پاکستان به تحکیم مناسبات بین دو کشور مساعدت مینماید و همچنان تهداب امنیت را در این منطقه پی ریزی میکند. پاکستان و افغانستان چین را به مثابه یک نوع میانجی برگزیده اند، من در عین حال راجع به دوستی عنعنوی مستحکم پاکستان و چین و مناسبت برازنده مشارکتی صحبت هم نمی کنم. چین مانند گذشته مسوولیت ثبات و انکشاف را در افغانستان بر دوش دارد. چین در مبارزه با تروریزم در این کشور سهم بزرگ ایفا نموده است. و بصورت کل، چین سهم بس عظیم در انکشاف افغانستان و پاکستان ایفا میکند، از همینرو- کشور ما برای نقش میانجی بسیار مناسب است. امریکا — موضوع کاملاً جداست، یاداوری جنگ در افغانستان که امریکایان به مثابه فعالیت های ضدتروریستی شان راه اندازی کردند، کافی شمرده میشود. تا به امرزو همه پرابلم های، مربوط به امنیت، نتیجه همان جنگ و همان نفوذ امریکا است. چین، برخلاف، قابلیت هرچه بیشتر کار دارد، تا در حل و فصل منازعه مینجیگری نماید».
روزنامه سینگاپوریStraits Times ، به نوبه خود به گفته وانگ ای به این امید توجه مبذول میدارد که میکانیزم مشوره ها با شرکت هردو کشور و چین خواهد توانست به دیالوگ و همکاری مساعدت نماید. چین صادقانه میخواهد، تا افغانستان و پاکستان مناسبات شان را بهبود بخشند، اعتماد متقابل را احیا نمایند، همکاری را تحکیم بخشند و با مساعی مشترک بر امنیت و انکشاف متقابلاً مفید دست یابند.
روزنامه می افزاید که چین از بابت افزایش افراطیت و اسلامگرایی در مناطق سرحدی پاکستان — افغانستان که در آن پشتون ها به سر می برند، نگران می باشد. تشنج در این مناطق — فقط مشکل دوجانبه نیست، بلکه افراطیت در بین جدایی طلبان اویغور را تغذیه میکند که در آنجا پناه گزین شده و از آنجا همچنان بر منطقه خودمختار شینجیان — اویغور حملات انجام میدهند.
این موضوع یکی از موضوعات عمده در مذاکرات وانگ ای در اسلام آباد در تاریخ 24 جون بود. مبارزه با تروریزم بخش مهم مناسبات چین و پاکستان محسوب میشود. وزیر خارجه چین به خاطر حمایت جدی در مبارزه با «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» از پاکستان سپاسگذاری نمود.
سیاست دان ستانیسلاف تراسوف اظهار داشت که دیپلوماسی رفت و برگشت وانگ ای نقش چین را در منطقه بالا برده که ناگزیر باعث عکس العمل امریکا میگردد:
«چین در این منطقه خود را نشان میدهد و امکانات صلحجویانه خود را به مقیاس شرق نزدیک بزرگ بصورت هرچه فعالتر به نمایش میگذارد. وزیر خارجه چین اکثراً به افغانستان سفر نمی کند. من فعالترشدن بعدی دیپلوماسی چین را در شرق نزدیک مستثنی نمی سازم. امریکایان واضحاً نسبت به این کار از خود عکس العمل منفی نشان خواهند داد. آنها بصورت علنی میگویند که چین — رقیب آنها است. آنها مشترکاً کدام پروژه ها را تحقق خواهند بخشید، ولی تا به حال در ذهن امریکایان سناریوی تضعیف قدرت چین مسلط است».
کارشناس یاداوری نمود، در این روزها حامد کرزی رئیس جمهور اسبق افغانستان امریکایان را به این امر متهم ساخت که طی حضور خود در این کشور آنها فقط مواضع تروریزم را تقویت کردند و به انجا گروه تروریستی «دولت اسلامی» (داعش) اوردند. حامد کرزی این فرضیه را عنوان کرد که «دولت اسلامی» را امریکایان به مثابه وسیله جیوپولیتیکی در منطقه استفاده میکند، تا، در نتیجه، خود را به سرحدات چین برساند. این امر مستثنی شده نمی تواند که همین منطقه خودمختار شنجیان — اویغور به مثابه حلقه ضعیف برای فعالیت های جدایی طلبی انتخاب شده است. تراسوف افزود، ممکن، امریکایان هدف پارچه کردن چین در برابر خود قرار داده باشند، طوریکه این کار با اتحاد جماهیر شوروی رخ داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала