هلمند؛ ناامنی، مواد مخدر، معادن یورانیم و نیروهای امریکایی

© AFP 2023 / JOHN STILLWELL / POOLهلمند؛ ناامنی، مواد مخدر، معادن یورانیم و نیروهای امریکایی
هلمند؛ ناامنی، مواد مخدر، معادن یورانیم و نیروهای امریکایی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ولایت هلمند یکی از ناامن‌ترین ولایات افغانستان و در عین حال، مرکز بزرگ تولید و قاچاق مواد مخدر در جهان محسوب می‌شود. این ولایت به دلیل داشتن معادن کم‌یاب نیز مشهور است.

به گزارش اسپوتنیک، در ولسوالى سرحدى خانشين ولايت هلمند که 160 کيلومتر سرحد در جنوب ولايت هلمند با پاکستان تشکيل کرده، داراى چهار نوع مختلف سنگ‌های کم‌یاب وجود دارند. این سنگ‌هاى عبارت از: يوراينوم(Uranium)، مقناطيس يا آهن ربا(Magnet)، ايپاتيت و مواد کاربونيت carbonate اند، که وجود شان در ولسوالى خانشین تثبيت گرديده است.

افشاء بزرگترین دزدی امریکا در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
افشاء بزرگترین دزدی امریکا در افغانستان
به اساس نتايج تحقيقات جيولوجيکى که درسال 1350 خورشيدى توسط کارشناسان فرانسوی در افغانستان انجام شده، ذخاير يورانيم در ولسوالى خانشين ولايت هلمند تشخيص گرديده است.

اين سروى نشان ميدهد که ذخاير يورانيم ولسوالى خانشين  ولايت هلمند به سطح جهان قابل ذکر است که در پهلوى آن بيرايت، فلورايت، نفلين، نيوبيم و تانتاليم نيز وجود دارد.

اداره ناسا پس از تحقیقات درمورد معادن این منطقه اعلام کرده است که بعد از آهن و مس، ذخایر بزرگ درجۀ دوم نيوبيم در افغانستان وجود دارد که  ارزش آن به اساس معیارهای بين المللى 81.2 ميليارد دالر تشخيص شده است.

تا اکنون در افغانستان یورانیوم بشکل فنی استخراج نشده ولی مقدار ان توسط قاچاقبران بخصوص در دوره طالبان توسط اسیران جنگی استخراج شده‌است. منابع دیگر یورانیوم در فرنجل ولسوالی سیاه‌گرد ولایت پروان وجود دارد. طبق سروی سال 1984 میلادی توسط سر انجینر سروی معادن روسیه مقدار از یورانیوم در ترکیب کوه خواجه رواش و میر داود ولایت هرات بمشاهده رسیده است ولی تا هنوز تحقیقات و مشاهدات مراجع بین المللی صورت نگرفته است.

چندی قبل آژانس اسپوتنیک خبری در مورد نگرانی شماری از نمایندگان مردم هلمند در شورای ملی درمورد استخراج معادن یورانیوم توسط خارجی‌ها در این ولایت منتشر کرده بود، و مدتی پس از نشر این خبر شماری از باشندگان محل و مقامات آگاه از این موضوع با ابراز  نظر، این موضوع را تائید کردند.

یک عضو شورای ولایتی هلمند که نخواست اسمش ذکر شود، با تائید وجود معادن یورانیم در ولسوالی خانشین ولایت هلمند گفت که قبلاً این مناطق به نام مناطق بلایی یاد می‌شدند، چون اشخاص و حیواناتی که به کوه‌های خانشین می‌رفتند، فلج می‌شدند. اما پس از تشخیص وجود معادن یورانیم در این مناطق دلیل اصلی این مشکلات معلوم شد.

این عضو شورای ولایتی هلمند گفت:

"امریکایی‌ها و انگلیس‌ها در این منطقه قرارگاه داشته اند و چنین آوازه‌هایی وجود داشت که خارجی ها مواد خام یورانیوم را استخراج می‌کردند و به پایگاه‌های شان می‌بردند".


این عضو شورای ولایتی هلمند با بیان اینکه "خارجی‌ها بدون مشوره به گونه خودسرانه در این مناطق پایگاه ساخته اند"، گفت: " هیچ‌کس به غیر از خود خارجی‌ها نمی‌دانند که آنها در این مناطق چی می‌کنند‌."
وی اضافه کرد: "این‌ها ظاهراً به‌خاطر تامین امنیت آمده اند، اما امنیت بدتر شد، امکان دارد در همان منطقه یورانیوم را تصفیه می‌کردند و با خود می‌بردند؛ ولی دقیق معلومات ندارم که بگویم که در این روز امریکا و انگلیسی استخراج کرده باشند و من آنها را دیده باشم".

طی یک گزارش خبرگزاری آوا، نسیمه نیازی، نماینده مردم هلمند در مجلس نمایندگان نیز گفته است که ولایت هلمند دارای معادن زیادی است و اکثر مناطقی که معادن در آن‌جاها قرار دارد، خارج از حاکمیت دولت افغانستان است، و تنها خارجی‌ها می‌توانند در این منطقه رفت و آمد داشته کنند.
به گفته این نماینده مجلس، معدن یورانیوم در ولسوالی خانشین هلمند قرار دارد و این ولسوالی همواره در تصرف طالبان بوده است.
وی می‌افزاید که نیروهای خارجی در همسایگی خانشین در ولسوالی گرمسیر، پایگاه‌ها و میدان‌های هوایی بزرگی دارند که به طور 24 ساعت در رفت و آمد هستند.
این عضو مجلس نمایندگان در مورد استخراج معدن یورانیوم گفت:

"ما بارها موضوع استخراخ اورانیوم را با دولت و خارجی‌ها شریک کرده‌ایم، اما حکومت می‌گوید که استخراج این معادن کار ساده نیست و کار هر کس نیست".

 

عثمان همدرد، نویسنده افغان طی مقاله‌ای نوشته است- "هرچند یورانيوم عنصر کم ياب و با ارزش است اما افغان ها با بى تفاوتى از کنار آن مى گذرند و توانمندى در استفاده آن را نيز ندارند، ما اميدوار هستيم که روزی با استفاده از اين ذخاير توانايى يابيم و نبايد آنچه را که استفاده نمى توانيم، در ميدان چور و چپاول رها کنيم".

وی در پیوند به استخراج و انتقال یورانیم هلمند توسط نیروهای امریکایی چنین ابراز نظر نموده است- " ايالات متحده امريکا يک پايگاه هوايى در بيابان شورآب، بين ولسوالى دلارام و گرشک ولايت هلمند، که به گفته اين نيروها بخاطر مديريت بهتر جنگ ساخته که اين پايگاه با چندين کمربند امنيتى مراقبت مى شود. گفته مى شود هواپيماهاى غول پيکر امريکايى که از اين پايگاه بخاطر انتقال عساکر و تسليحات نظامى استفاده مى کنند و احتمالاً در انتقال بعضی مواد معدنى بخصوص یورانيوم هلمند نيز سهم مى گيرند".

اسپوتنیک افغانستان تحقیقات در باره این موضوع را ادامه می‌دهد…

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала