حامد کرزی: در دستور کار امریکا مبارزه با تروریسم در افغانستان وجود ندارد

© Sputnik / Alexander Natruskin /  مراجعه به بانک تصاویر کرزی
کرزی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت، در دستور کار امریکا مبارزه با تروریسم در افغانستان وجود ندارد و بحران فعلی در افغانستان حاصل اشتباهات امریکا و مبارزه غیر مسئولانه امریکا در مبارزه با تروریسم در افغانستان است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان که در حال حاضر یکی از منتقدان سرسخت عملکردهای امریکا است، در مصاحبه با شبکه خبری «سی.جی‌.تی‌.ان» چین اعلام کرد، که برقراری ثبات در افغانستان و مبارزه با تروریسم در این کشور در دستور کار امریکا قرار ندارد.

واکنش کرزی به میانجی‌گری چین بین کابل و اسلام‌آباد - اسپوتنیک افغانستان
واکنش کرزی به میانجی‌گری چین بین کابل و اسلام‌آباد

حامدکرزی تصریح کرد: اگر ثبات و مبارزه با تروریسم در افغانستان در دستور کار امریکا در افغانستان قرار می‌داشت ما پس از سال‌های متوالی حالا شاهد گسترش افراط‌گرایی و ظهور داعش در افغانستان نبودیم.

وی در این مصاحبه برقراری ثبات و پایان بحران در افغانستان را وابسته به عملکرد صادقانه امریکا و تلاش مسئولانه این کشور برای پایان جنگ در افغانستان می‌داند.

رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت: بحران در افغانستان در حال تشدید است و عامل تشدید این بحران مبارزه غیرمسئولانه امریکا با تروریسم و اشتباهات این کشور در افغانستان است.

وی افزود:- "از زمانی که امریکا زیر عنوان مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت وارد افغانستان شده است در مبارزه با تروریسم به جای تمرکز بر مراکز امن تروریست‌ها به تشدید آتش جنگ، زندانی کردن افغان‌ها و بمباران روستاها در افغانستان پرداخته است".

کرزی خاطرنشان کرد: نیروهای امنیتی افغانستان براساس راهبرد منطقه‌ای و معیارهای جهانی آموزش کافی ندیده و به اندازه کافی نیز تجهیز نشده‌اند.

وی تاکید کرد، آموزش سطحی نیروهای امنیتی افغانستان، تجهیزات ابتدایی، مرزهای قابل نفوذ افغانستان و موجودیت پناهگاه‌های امن برای تروریست‌ها و مخالفان مسلح این حقیقت را نشان می‌دهد که امریکا و متحدانش با اهدافی که شعارشان هست وارد افغانستان نشده‌اند.

غنی حکمتیار - اسپوتنیک افغانستان
تغییرات قابل توجهی در پارلمان افغانستان پس از ورود گلبدین حکمتیار می آید

به گفته کرزی، امریکا بجای ایجاد مکانیزم مشترک برای همکاری‌های منطقه‌ای در قبال افغانستان، توجه به منابع و مراکز امن تروریست‌ها و مخالفان مسلح، ارتقای ظرفیت حکومت و توجه به رشد اقتصاد در افغانستان، اهدافی را در این کشور تحت عنوان مبارزه با تروریسم دنبال کرده است که کاملا عکس مبارزه با تروریسم را ثابت می‌کند.

رئیس‌جمهور پیشین افغانستان گفت:- "گرچه تلاش‌های اولیه امریکا در افغانستان قابل قدردانی است اما نمی‌توان از تشدید ناامنی و گسترش تروریسم در حضور نظامی امریکا در افغانستان چشم پوشی کرد".

وی در ادامه افزود:- "من می‌خواهم در پیوند با تروریسم بگویم، که واقعیت این است که کسی تروریست‌ها را پرورش و آموزش می‌دهد و آنها را بسیج می‌کند پس این چه کسی است؟ زیرا به همان اندازه که امریکایی‌ها تلاش برای مبارزه با تروریسم را افزایش می‌دهند به همان اندازه تروریسم گسترش می‌یابد پس یا امریکا در مبارزه با تروریسم صادقانه عمل نمی‌کند و یا هم این مبارزه در محلی درست آن صورت نمی‌گیرد".

حامدکرزی تاکید کرد، که امریکا باید به صورت مشترک با ایران، روسیه، چین، هند و پاکستان در تلاشی صادقانه به جنگ در افغانستان مسئولانه پایان دهد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود، که از یک سو چین تلاش دارد تا با پادرمیانی میان کابل و اسلام‌آباد روابط دو کشور را بهبود بخشد و از سوی دیگر امریکا در آستانه نهایی کردن رویکرد خود در قبال افغانستان است.

با در نظر داشتن به اینکه وزیر دفاع امریکا اعلام کرد، که رویکرد امریکا در قبال افغانستان منطقه‌ای خواهد بود و به ویژه به نقش پاکستان در افغانستان توجه ویژه‌ای صورت خواهد گرفت، برخی کارشناسان براین باورند، که امریکا در رویکرد جدید خود در قبال افغانستان بازنگری‌های اساسی را در دست دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала