پادشاه عربستان سعودی به خاطر بدست آوردن اسلحه – معجزه به مسکو میرود

© AFP 2023اولین بازدید پادشاه عربستان سعودی از روسیه
اولین بازدید پادشاه عربستان سعودی از روسیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در مطلب منتشره در روزنامه «اخبارالخلیج» چاپ بحرین گفته شده، پیشبینی میشود که در اوایل هفته دوم جولای پادشاه عربستان سعودی سلمان ابن عبدالعزیز آل سعود طی بازدید دوه روزه رسمی از مسکو دیدن بعمل خواهد آورد. این اولین بازدید پادشاه از روسیه، بعد از آن خواهد بود، وقتیکه او زمام امور را در کشور خود در تاریخ 23 جنوری سال 2015 بدست گرفت.

ژانس خبری « DPA» آلمان به نقل از منابع دیپلوماتیک در الریاض خبر دادند که پادشاه سلمان که در وقت بازدید او را یک عده ماموران بلندپایه سعودی همراهی خواهند کرد، قصد دارد با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اوضاع در سوریه، یمن، عراق، مساله فلسطین و مسایل مربوط به مبارزه با تروریزم مورد بحث قرار دهد. پادشاه سعودی همچنان قصد دارد مساله پیرامون ایران، بصورت مشخص سطح وفاداری حکومت ایران به موافقت نامه بین المللی در باره برنامه اتمی آن، مطالعه امکان صادرات سلاح روسی به الریاض و بالاخره، تشویق سرمایه گذاری ها بین دو کشور را نیز بالا کند.
در عین حال این منابع از تبصره بر این امکان که عربستان سعودی در مورد فروش سیستم های پیشرفته مدافعه هوایی — مجتمع های راکتی اس-400، به آنکشور خواهش بعمل خواهد آورد، امتناع ورزیدند.
اداره فدرالی روسیه در مورد همکاری های نظامی — تخنیکی اعلام داشته که مشوره های روسیه — سعودی در باره همکاری های نظامی — تخنیکی ادامه دارند و خاطرنشان ساخت که معامله در باره فروش سلاح بین الریاض و واشنگتن به هیچ وجه مانع این پروسه نمی شود.
در هفته گذشته در حاشیه نمایشگاه بین المللی هوایی «لی بورژی-217» در فرانسه مارییا واروبیووا نماینده رسمی اداره فدرالی همکاری های نظامی — تخنیکی به خبرگزاری «ریانووستی» خبر داد که روسیه مشوره ها با رهبری عربستان سعودی در عرصه همکاری های نظامی — تخنیکی ادامه میدهد و موافقت نامه های عقد شده عربستان سعودی با امریکا در مورد خریداری سلاح امریکایی به ذات خود سد راه ادامه دیالوگ ما در این عرصه شده نمی توانند و نخواهند شد.
در تاریخ 20 ماه می دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در چارچوب بازدید خود از عربستان سعودی با الریاض یک سلسله معاملات نظامی به ارزش مجموعی 110 میلیارد دالر، بشمول فروش تخنیک جنگی و تامین برخی خدمات در عرصه دفاعی کشور عقد نمود.
در اواسط ماه مارچ سرگی چیمیزوف رئیس عمومی کارپوریشن «روستیخ» روسیه در اعلامیه برای مطبوعات اظهار داشت که عربستان سعودی به سلاح سبک توپچی، هلیکوپترها و تانک های T-90МС ساخت روسیه علاقمندی زیادی نشان میدهد.
تانک یادشده نوع تانک T-90 شمرده میشود و بطور خاص برای صادرات به کشورهای شرق نزدیک و همچنان کشورهای امریکای لاتین مدنظر گرفته شده که برای خصوصیات ویژه اقلیمی آنها طراحی شده است.
طبق خبرهای تائید ناشده، عربستان سعودی با روسیه معامله خریداری جدیدترین طیارات شکاری میگ-35 که در سال گذشته تولید شده، عقد کرده است. اردوی روسیه 40 طیاره این نوع دریافت کرده است، در حال که در چارچوب اولین معامله صادراتی 60 طیاره به عربستان سعودی ارسال میشوند.
برای طیاره شکاری میگ-35 فقط 20 ثانیه وقت برای آن لازم است، تا به پرواز درآید و بر اهداف دشمن از هوا ضربات وارد سازد. طیاره توسط شش راکت کلاس «هوا به هوا» 80 ملی متری تجهیز شده است. طیاره میتواند اهداف دشمن را در فاصله تا 200 کیلومتری قبل از آن از بین ببرد، وقتیکه دشمن آن را کشف نماید. شعاع فعالیت آن — 4500 کیلومتر و سرعت آن دوبرابر بیشتر از سرعت صدا می باشد. میتواند توسط بمب 500 کیلوگرامه برعلاوه بمب بزرگ به وزن 1000 کیلوگرام مسلح شود.
عربستان سعودی به خریداری همین طیارات ترجیح داده است. تا سال 2017 فقط 100 فروند از این نوع طیارات تولید شده که 40 فروند آنها برای اردوی روسیه و 60 فروند برای عربستان سعودی در نظر گرفته شده اند.
منابع خبری این امر را مستثنی نمی سازند که عربستان سعودی رهبری روسیه راجع به علل بحران اطراف قطر در خلیج فارس مطلع ساخته است. طبق پیشبینی آنها، الریاض هرنوع میانجیگری خارجی را به منظور حل مناقشه بین دول این منطقه رد میکند، چون این کار داخلی محسوب میشود و طرفهای ذیدخل باید قبل از همه در چارچوب شورای همکاری دول عربی خلیج فارس به تفاهم برسند. برعلاوه این، بدون در نظرداشت اینکه کدام اختلاف نظرات سیاسی بین دو کشور وجود دارند، دولت شاهی با تمام قوت جهت حفظ مناسبات حسنه برادری با مردم قطر که علایق خونی و دین مشترک آنها را باهم مربوط می سازند، تلاش می ورزد.
یک عده ناظران معتقدند که بازدید شهزاده محمد بن سلمان از مسکو در ماه گذشته و ملاقات او با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، وقتیکه او هنوز شهزاده ولیعهد دوم دوم بود، به رفع یک سلسله تشنجات در مناسبات بین دو کشور، بدون درنظرداشت اختلاف در دیدگاه ها در باره مساله مربوط به سرنوشت بشار اسد رئیس جمهور سوریه، مساعدت نموده است.
کارشناس و محقق سعودی عبدالله ناصر در مصاحبه با آژانس خبری « DPA» آلمان گفت که خصوصیت مناسبات بین دو کشور توسط این امر تعیین میشود که الریاض روسیه را به مثابه دولت بزرگ به رسمیت می شناسد که در شرق نزدیک از خود منافع دارد و میتواند با استفاده از نفوذ در سوریه و مناسبات با یک عده دول اجندا را برای منطقه تشکیل دهد. مسکو به نوبه خود اعتراف میکند که عربستان سعودی به نیروی عمده مبدل گشته که مواضع جهان عرب را در باره بسیاری مسایل، منجمله، در این باره، تعیین میکند که به مقابله با ایران مربوط میگردند.
در اپریل سال گذشته سخنگوی شورای فدراسیون «مجلس فوقانی پارلمان روسیه» ولانتینا ماتویینکو با پادشاه عربستان سعودی در الریاض ملاقات نمود و به موصوف دعوت نامه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در باره بازدید از روسیه سپرد.
ماتویینکو اعلام داشت:« بین روسیه و عربستان سعودی در مورد مساله سوریه اختلاف نظر وجود دارد، ولی، باوجود این، ما در جهات متضاد سنگرها قرار نداریم».
شاید، این اعلامیه ثبوت خلص بوجودآمدن اعتماد بین دو کشور باشد که، به عقیده ناظران سعودی، برای آنها بسیار ضروری است.
برعلاوه این، طوریکه ناظران اشاره نموده، عربستان سعودی قبلاً در این باره اعلام داشته بود که اعمار 16 ریاکتور هستوی به اهداف صلح آمیز در نظر دارد — آنها به منابع برای تولید انرژی و آب مبدل خواهند گشت. در فعال ساختن ریاکتورها به روسیه نقش عمده داده میشود. برعلاوه، دولت شاهی قصد دارد در عرصه زراعت سرمایه گذاری نماید و کمپنی های زراعتی را در روسیه به منظور تامین امنیت مواد غذایی در عربستان سعودی خریداری کند و همچنان به تحکیم مشارکت بین دو کشور در عرصه معارف مساعدت نماید و تعداد بورس های تحصیلی برای محصلان از روسیه را تا 500 افزایش دهد.
سعودیان عقیده دارند که سکتور نفتی روسیه در مورد کنترول بر قیم نفت تعهدات بر دوش گرفته و آنها را موفقانه اجرا مینماید.
خالد ال فالح وزیر انرژی عربستان سعودی خاطرنشان ساخت که در این اواخر تحکیم همکاری بین کشورهای عضو اوپیک و کشورهای که خارج از این سازمان تحت رهبری روسیه قرار دارند، مشاهده میشود. به نظر او، این سیاست به عقد موافقت نامه راجع به کاهش استخراج نفت به اندازه 1،8 میلیون بیرل در روز و تمدید بعدی آن برای 9 ماه آینده تا مارچ سال آینده مساعدت نموده است.
وزیر گفت:« ما دیدیم که بازار نسبتاً باثبات است و بر احیای کامل آن در آینده حساب میکنیم که به ارتباط آن ما ادامه همکاری بین تولیدکننده گان نفت در دورنمای دراز مدت در نظر داریم».
قابل یاداوری است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در فبروری سال 2007 از عربستان سعودی بازدید بعمل آورد که در جریان آن دو کشور موافقت نامه دوجانبه در عرصه مواصلات هوایی، قرارداد راجع به جلوگیری از مالیات دوگانه بر عایدات حاصل از سرمایه و همچنان چند موافقت نامه در عرصه های فرهنگی، سیاست مالیاتی، تبادله اطلاعات و همکاری های بانکی امضا نمودند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала