تلفون‌های هوشمند باعث کُندی ذهن انسان می‌شوند

© Fotolia / Armada1985تلفون‌های هوشمند باعث کُندی ذهن انسان می‌شوند
تلفون‌های هوشمند باعث کُندی ذهن انسان می‌شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
داشتن تلفون هوشمند توانایی تمرکز و انجام امور به نحو احسن را در فرد کاهش می‌دهد، چرا که به هر حال بخشی از مغز در حال تمرکز و فکر کردن روی استفاده نکردن از تلفون هوشمند و فکر نکردن به استفاده از آن است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا،  هنگامی که تلفون‌های هوشمند در دسترس قرار دارند حتی در صورتی که خاموش باشند، ظرفیت شناختی افراد به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.
شناخت (Cognition) معانی گوناگونی را در زمینه‌های مختلف به خود اختصاص داده است. در علم روان‌شناسی منظور از شناخت، عملکردهای روان‌شناختی فرد است.
ظرفیت شناختی به توصیف، اکتساب، ذخیره سازی، تبدیل و مورد مصرف قرار دادن دانش می‌پردازد.
عوامل مختلفی همچون ادراک، حافظه، زبان، استدلال و تصمیم‌گیری از جمله فرایندهای ذهنی هستند که در مراحل گوناگون شناخت دخالت دارند.
محققان پوهنتون تگزاس آستین برای اولین بار آزمایش هایی روی ۸۰۰ استفاده کننده از تلفون‌های هوشمند انجام دادند تا ببینند افراد وقتی تلفون‌های‌شان در دسترس شان است حتی در صورتی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنند، چگونه امور مختلف را انجام می‌دهند و تمام می‌کنند.
در یک آزمایش از افراد خواسته شد تا برای انجام امتحاناتی که نیاز به تمرکز کامل داشت پشت یک کمپیوتر بنشینند، این امتحانات برای اندازه‌گیری ظرفیت شناختی شرکت کنندگان طراحی شده بود.
قبل از شروع از همه شرکت کنندگان خواسته شد تا تلفون‌های‌شان را در حالت بی‌صدا قرار دهند و محققان به صورت تصادفی از برخی خواستند تا تلفون‌های‌شان را به پشت روی میز قرار دهند یا در جیب و بکس‌شان بگذارند و از برخی دیگر خواسته شد تا تلفون‌های‌شان را در اتاق دیگری قرار دهند.
جالب است بدانید نتایج امتحانات افرادی که تلفون‌های‌شان در اتاقی دیگر قرار داشت به طور قابل توجهی بهتر از دسته دیگر بود.
محققان دریافتند تنها حضور تلفون هوشمند کنار فرد ظرفیت شناختی و عملکرد مغز را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد، با این که فرد به اشتباه تصور می‌کند تمام حواس خود را معطوف به کار خود کرده است.
محققان می‌گویند هنگامی که تلفون در دسترس شماست و از آن استفاده نمی‌کنید ذهن خودآگاه شما به گوشی فکر نمی‌کند اما همین اهتمام به فکر نکردن به استفاده از تلفون، موجب می‌شود تا مغز از برخی منابع محدود شناختی خود استفاده کند و این چنین است که در انجام کار دچار اختلال می‌شوید و نتیجه مطلوبی کسب نمی‌کنید.
در آزمایشی دیگر محققان با همان شیوه قبلی عملکرد افراد در یک روز عادی را با توجه به میزان وابستگی به تلفون‌های‌شان سنجیدند و دریافتند در این آزمایش هم افرادی که از تلفون‌های‌شان دور بودند عملکرد بهتری داشتند.
به نقل شبکه خبر، افراد معتاد به تلفون هوشمند هم هنگامی که تلفون‌های‌شان دور از دسترشان قرار داشت در مقایسه با زمانی که تلفون را کنار خود می‌دیدند، عملکرد بهتری داشتند.
محققان طی این آزمایشات دریافتند، روشن یا خاموش بودن تلفون هوشمند اهمیتی ندارد. داشتن تلفون هوشمند در هر صورت توانایی تمرکز و انجام امور به نحو احسن را در فرد کاهش می‌دهد، چرا که به هر حال بخشی از مغز در حال تمرکز و فکر کردن روی استفاده نکردن از تلفون هوشمند و فکر نکردن به استفاده از آن است!

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала