امریکا با تهدیدهای خود در برابر سوریه مقدمه چینی برای جنگ می کند یا طبل میان خالی است؟

© Photo / CollageBots
Bots - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تهدیدهای امریکا علیه سوریه مبنی بر استفاده احتمالی از سلاح کیمیاوی در دو روز گذشته در حالی اوج گرفت که برخی تحلیلگران لبنانی آن را بهانه ای برای تحرکات جدید امریکا در سوریه خواندند. برخی دیگر اما این تهدیدها را جدی ندانستند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید چندی پیش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، که دولت «بشار الاسد» برای حمله کیمیاوی جدید که ممکن است قربانیان آن، غیرنظامیان باشند، تدارک می بیند و در صورت انجام چنین حمله ای، دولت این کشور «تاوان سختی» خواهد پرداخت.
در این بیانیه آمده است: برای امریکا محرز شده که رژیم الاسد آماده انجام حمله شیمیایی جدید که احتمالا کشتار دسته جمعی غیرنظامیان از جمله کودکان را در پی داشته باشد، می شود. تدارک این حمله، مثل حملات کیمیاوی قبل از 4 اپریل سال 2017 است.

رسانه ها: تهدید قصر سفید علیه اسد منجر به حمله جدید کیمیاوی در سوریه می شود - اسپوتنیک افغانستان
رسانه ها: تهدید قصر سفید علیه اسد منجر به حمله جدید کیمیاوی در سوریه می شود

هیاهو و تهدیدهای متقابل نظامی در خاورمیانه در دو روز گذشته تا جایی پیش رفت که خیلی ها گمان کردند به زودی جنگ بزرگی بین ایالات متحده امریکا و اسرائیل از یک سو و سوریه و متحدان آن از سوی دیگر درخواهد گرفت.
در این میان، برخی روزنامه های لبنان در حالی از «هراس افکنانه» و توخالی بودن این تهدیدها سخن می گویند، که عده ای معتقد به ادامه تنش و احتمال گسترده تر شدن ابعاد آن در روزهای آینده هستند. 
«جونی منیر» تحلیلگر روزنامه «الجمهوریه» در مقاله ای با عنوان «هراس افکنی از طریق جنگ بدون ورود در آن» با اشاره به تهدیدهای اخیر آمریکا علیه نظام سوریه و واکنش متقابل متحدان نظام سوریه نوشت: با نگاهی عمیق به این بازی می توان دریافت که این هیاهو چیزی فراتر از هراس افکنی نبود و به هیچ عنوان معنای ورود به جنگ را نمی داد. 
به اعتقاد منیر، هربار که سازش اسرائیلی — فلسطینی ابعادی جدی تری به خود می گیرد، واشنگتن با به کار گیری تمام توان خود سعی می کند از مذاکرات صلح حمایت به عمل آورده و مانع از کارشکنی ها در برابر آن شود. 
منیر افزود: با این وجود باید اعتراف کرد که حجم پیام های رد و بدل شده بین دو طرف بسیار زیاد بود. روزنامه «واشنگتن پست» در حالی نسبت به احتمال درگیری آمریکا با سوریه و ایران هشدار داد، که نیروهای امریکا در گذرگاه التنف سوریه به سامانه دفاع راکتی جدید مجهز شدند. 
در این میان مهمترین واکنش به تهدیدهای امریکا از سوی بشار اسد رئیس جمهور سوریه بود که با حضور در پایگاه نظامی حمیمیم، سوار یک جنگنده پیشرفته روسی شد. 
به نوشته الجمهوریه، این تنش آفرینی ها همه با هدف مهار ایران و کم کردن تاثیر آن در سوریه و نیز جلوگیری از کارشکنی ایران در مسیر مصالحه فلسطینی انجام گرفت و احتمال تشدید آن همچنان مطرح است چرا که واشنگتن به شدت نسبت به روند سازش در فلسطین اصرار دارد و ایران نیز با تمرکز بر مسیر تهران تا الناقوره (جنوبی ترین نقطه مرزی لبنان با فلسطین اشغالی) همچنان مشغول قدرت نمایی است. 
اما روزنامه «المستقبل» در مطلبی با عنوان «الاسد به هشدارهای ترامپ تن داد» از قول امریکا مدعی شد که نظام سوریه در برابر هشدارهای امریکا در خصوص سلاح شیمیایی تسلیم شده است.
به نوشته المستقبل، جمیس ماتیس وزیر دفاع امریکا در جمع خبرنگارانی که او را در سفر به بروکسل همراهی می کردند گفت: به نظر می رسد آنها هشدارها را جدی گرفتند و مرتکب این کار نشدند. 
این در حالی است که جنرال «امین حطیط» تحلیلگر روزنامه «البناء» با بی سابقه خواندن حجم دروغ ها و تهمت ها علیه سوریه و محور مقاومت نوشت: دروغ جدید امریکا این بار به اندازه ای بزرگ است که هیچ کس حتی کودن ترین افراد نیز حاضر به باور آن نیست. 

سوریه اتهامات امریکا درباره حمله کیمیاوی را رد کرد - اسپوتنیک افغانستان
سوریه اتهامات امریکا درباره حمله کیمیاوی را رد کرد

کارشناس ارشد نظامی افزود: با این وجود ما از کسانی که این دروغ بزرگ را مطرح کرده اند می پرسیم چطور می توان مقدمات حمله کیمیاوی را از حمله عادی تشخیص داد؟ هیچ پاسخی برای این سوال وجود ندارد جز اینکه کسانی که به فکر حمله کیمیاوی هستند خود واشنگتن را در جریان گذاشته باشند و اهداف و زمان آن را نیز به آنها اعلام کرده باشند. آیا سوریه چنین کاری کرده؟ یا شیطان امریکایی قادر به ذهن خوانی و پی پردن به نیت ها و نقشه های مخفی است؟ 
روزنامه «الاخبار» نیز پیش بینی کرد که تنش آفرینی های امریکا در این قضیه ادامه پیدا کرده و ابعاد بزرگتری به خود بگیرد. به نوشته الاخبار، واشنگتن به بهانه «محرمانه بودن» از ارائه مدارک این ادعا که ارتش سوریه درصدد حمله کیمیاوی است خودداری می ورزد. 
الاخبار با اشاره به واکنش روسیه و ایران به تهدیدهای امریکا نوشت: وزارت خارجه روسیه هشدار داد، که هرگونه اقدام خصمانه امریکا در سوریه علاوه بر زیر پا گذاشتن قوانین سازمان ملل، به منزله دعوت از تروریست هاست تا با استفاده از سلاح های کیمیاوی، اقدام به باج خواهی از طرف مقابل کنند. 
«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز به نوبه خود با هشدار درباره اقدامات یک جانبه ایالات متحده و زیر پا گذاشتن سیادت و تمامیت ارضی سوریه، سخنان اخیر مسئولان امریکایی را «بازی با آتش» نامید. 
«شارل ابی نادر» جنرال بازنشسته و کارشناس نظامی لبنانی در مقاله ای در تارنمای «العهد» تهدیدهای اخیر امریکا را از زاویه ای عمیق تر مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. به اعتقاد ابی نادر، ادعای موهوم و نیت خوانی امریکا درباره احتمال استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی، نوعی بستر سازی برای حمله به سوریه است؛ حمله ای که ممکن است در ابعاد بزرگتر و محدوده ای وسیع تر از حمله به فرودگاه الشعیرات انجام شود. 
ابی نادر با اشاره به اینکه گروه های مسلح و عناصر داعش در میدان های مختلف شرق سوریه به شدت تحت فشار قرار گرفته اند افزود: پیش بینی می شود نیروهای ارتش سوریه و متحدان آن در راستای پیشروی های چشمگیر خود در صحرای شرق سوریه، به زودی به شهر دیرالزور و خط ساحلی بین دو شهر المیادین و البوکمال در کرانه رود فرات برسند. این محور، پس از محاصره شهر الرقه توسط نیروهای کرد، آخرین و مهمترین مرکز حضور داعش در سوریه به شمار می آید. در این شرایط آمریکا خود را عاجزتر از آن می بیند که بتواند جلوی پیشروی ارتش سوریه را بگیرد یا همانند اتفاقی که در التنف افتاد به بهانه حمایت از عناصر مسلح تحت حمایتش، در برابر ارتش سوریه سنگ اندازی کند. این بار آمریکا دست به اختراع جدیدی زده و ارتش سوریه را متهم به مقدمه چینی برای حمله کیمیاوی کرده تا با مانور و وقت کشی و پیش از به دست گرفتن ابتکار عمل توسط ارتش سوریه در شرق سوریه، جایگزین مناسبی برای داعش در صحرای سوریه بیابد. 
ابی نادر افزود: در محور جنوبی سوریه نیز ارتش این کشور و متحدان آن موفق به فرونشاندن حملات گسترده عناصر جبهه النصره در میدان درعا و القنیطره شده و با شجاعت مثال زدنی در برابر این گروه های مورد حمایت اسرائیل سینه سپر کردند. در این منطقه نیز آمریکا که نقشه های خود رادر دست اندازی به خاک سوریه و ایجاد منطقه امن که آرزوی اسرائیل است بر باد رفته می بیند به اتهام سلاح کیمیاوی روی آورده است.
العهد در پایان آورد: آیا امریکا می داند که این بازی با آتش می تواند چه تحولات نظامی دراماتیکی به دنبال داشته باشد؟ تحولاتی که ممکن است به وقوع یک جنگ جهانی با مشارکت کشورهای غربی و منطقه ای بیانجامد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала