وزارت تجارت افغانستان: پاکستان در تلاش بازکردن راه ترانزیتی غیر قانونی با افغانستان است

© AP Photo / K.M. Chaudaryموترهای بابری اکمالاتی ناتو از طریق دهلیز زمینی پاکستان یک بار دیگر وارد تورخم شدند
موترهای بابری اکمالاتی ناتو از طریق دهلیز زمینی پاکستان یک بار دیگر وارد تورخم شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
میان افغانستان و پاکستان در حال حاضر به غیر از گذرگاه های قانونی چمن و سپین بولدک بیش از ده گذرگاه خورد و بزرگ غیر قانونی دیگر وجود دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، یک مقام وزارت تجارت افغانستان گفت، پاکستان برای دریافت بدیل های بازرگانی با افغانستان از راه های غیر قانونی ترانزیتی استفاده می کند.

درگیری بین مرزبانان افغانستان و پاکستان در سپین بولدک - اسپوتنیک افغانستان
درگیری بین مرزبانان افغانستان و پاکستان در سپین بولدک

مسئولان این وزارت اعلام کردند، که بازشدن گذرگاه های جدید و غیر قانونی و نا امن به ضرر افغانستان و پاکستان است، اما پاکستان در حال حاضر در صدد بازکردن گذرگاه جدید و نا امن ترانزیتی در منطقه کورم ایجنسی است.

در همین حال مسئولان وزارت تجارت و صنایع افغانستان خواهان گسترش بازرگانی و ترانزیت با پاکستان به طور قانونی از راه های تورخم و چمن هستند.

سید یحیی اخلاقی رییس ترانزیت وزارت تجارت و صنایع، در این باره گفت:- "افغانستان میخواهد که ازراه های قانونی که وجود دارند با پاکستان،تجارت وترانزیت را بهبود بخشد نه ازراه های که غیرقانونی باشند درراه جدیدی که گفته میشود به بهره برداری سپرده شده است ما هیچ گمرک نداریم".

اتاق تجارت و صنایع افغانستان در همین حال این اقدام پاکستان را مسیری برای افزایش قاچاق سنگ های گرانبها از افغانستان به پاکستان میداند.

خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع گفت:- "حکومت افغانستان باید جلو این راه را بگیرد چون به علت ناامنی ها ما نمیتوانیم ازآن استفاده کنیم وشاید هم این را یک بهانهء باشد برای افزایش قاچاق کالاها از پاکستان به بازارهای ما".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала