شرط پشتیبانی اعضای اروپایی ناتو از افغانستان: امریکا باید استراتژی جدید خود را مشخص کند

© AFP 2023 / John ThysСкульптурный символ около штаб-квартиры НАТО в Брюсселе
Скульптурный символ около штаб-квартиры НАТО в Брюсселе - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اعضای اروپایی ناتو در صورتی به افغانستان نیروی اضافی و تجهیزات می فرستند که امریکا استراتژی جدید خود را به زودی مشخص کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، کشورهای اروپایی عضو ناتو در صورتی مایل به افزایش کمک‌های خود به ماموریت ناتو در افغانستان هستند که امریکا استراتژی مشخصی برای این کشور داشته باشد.

امریکا خواستار اعزام سه تا پنج هزار نظامی بیشتر به افغانستان است و دیگر اعضای ناتو نیز ممکن است حدود 1200 نظامی به این کشور اعزام کنند، اما هنوز تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است.

ناتو 13 هزار و 450 نظامی در افغانستان دارد، که به آموزش نیروهای امنیتی افغانستان مشغول هستند. از این تعداد حدود 8 هزار و 400 نفر آمریکایی و حدود 6 هزار و 900 نفر نیز از دیگر کشورهای عضو ناتو هستند.

این در حالی است، که پس از دیداری در پشت درهای بسته 15 عضو ناتو از جمله انگلیسی و استرالیا،  هم موافقت کرده‌اند تا نظامیان بیشتری به افغانستان اعزام کنند و تجهیزات بیشتری نیز برای آموزش نیروهای افغان در سال 2018 اختصاص دهند.

ینس استولتنبرگ: اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان

تصمیم ناتو برای اعزام نیروهای بیشتر بازتاب نگرانی آنها از دستاوردهای طالبان و تلفات نظامیان و غیرنظامیان در افغانستان است.

با این حال دیپلمات‌ها بر این باورند، که همه چیز به استراتژی  «جیمز ماتیس» وزیر دفاع امریکا، درباره افغانستان بستگی دارد. بخشی از این وابستگی به این دلیل است که بسیاری از اعضای ناتو به آمریکا برای انجام آموزش‌های خود نیاز دارند.

بعضی از دیپلمات‌ها نیز از طول کشیدن ایجاد استراتژی گله داشته و اظهار می‌کنند که بارها به آنها وعده استراتژی جدید امریکا در افغانستان داده شده است.

اولین بار این وعده توسط سران ناتو و پس از آن نیز در نشستی در ماه می در بروکسل و همچنین در نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو داده شد.

این در حالی است که نگرانی از تاخیر در ایجاد استراتژی جدید امریکا محدود به بروکسل نیست؛ در واشنگتن نیز سناتور جمهوریخواه «جان مک کین»  در جلسه سنای این کشور که از تلویزیون نیز پخش می‌شد وزیر دفاع امریکا را مورد انتقاد قرار داد.

مک کین ضمن انتقاد از تاخیر در ایجاد استراتژی جدید در افغانستان گفت، که برای سنا دشوار است که در نبود استراتژی از پنتاگون حمایت کند.

ماتیس نیز روز گذشته در پرواز خود به اروپا به خبرنگاران گفت، که دیگر اعضای ناتو را در جریان ارزیابی امریکا از وضعیت افغانستان خواهد گذاشت.

وی اظهار کرد: در اواخر هفته جاری پس از مشورت با دیگر اعضای ناتو، دریافت گزارش رئیس ستاد ارتش امریکا از افغانستان و جدیدترین ارزیابی اطلاعاتی درباره قدرت طالبان، مشورت با وزیر خارجه امریکا و دیگر اعضای تیم امنیت ملی امریکا به واشنگتن باز خواهد گشت.

وی افزود: پس از بازگشت، استراتژی را به رئیس‌جمهور ترامپ ارائه خواهد کرد که البته پیش از آن به اطلاع متحدان ما از جمله افغانستان نیز رسیده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала