کرکت دیگر تنها بازی پشتون ها نیست

© AFP 2023 / Aref KarimiСборная Афганистана по крикету в Кабуле
Сборная Афганистана по крикету в Кабуле - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هرچند بازی کرکت در افغانستان عمر طولانی ندارد، اما این تیم در مدت کوتاهی موفقیت‌های چشمگیری داشته.

رییس جدید کرکت بورد افغانستان آغاز به کار کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضویت همیشگی در شورای جهانی کرکت مورد استقبال قرار گرفت
 درخشش و پیشرفت قابل توجه تیم ملی کرکت افغانستان بویژه از سال ۲۰۱۱ و شکست دادن تیم هایی که در عضویت شورای جهانی کرکت بودند، این تیم توانست وارد این شورا شود. 
اگرچه کرکت برای نخستین بار در ۱۸۳۹ توسط سربازان کمپانی هند شرقی بریتانیا که بر قندهار، جلال‌آباد و کابل فرمانروای می‌کرد، در افغانستان بازی می‌شد. اما در دههٔ ۹۰ میلادی مهاجرین افغان با بازی کرکت در پاکستان آشنا شدند. و در سال‌های اخیر و با بازگشت تعداد زیادی از مهاجرین از پاکستان، که اکثر اعضای تیم ملی کرکت افغانستان، در آن شامل بودند، این بازی در افغانستان مروج شد. 
باید گفت که تمام اعضای تیم از ملیت پشتون می باشند و به همین دلیل این تیم از محبوبیت خاص در میان پشتون ها برخوردار است و گفته می شود که کرکت تنها بازی پشتون ها است.

رییس فدراسیون خبرنگاران ورزشی سائر ځلاند (زلاند) در گفتگوی با آٰژانس خبری «اسپوتنیک» گفت: «کرکت دیگر تنها بازی پشتون ها نیست».

© Photo / فیسبوک زلاندزلاند
زلاند - اسپوتنیک افغانستان
زلاند
 

او ادامه داده میگوید که در اوایل همین قسم بود و تنها پشتون ها علاقه مند این بازی بودند، و گفته میشد که بازی کرکت از پاکستان آمده و تنها بازی پشتون ها است، اما به مرور زمان به دلیل دستاوردهای تیم ملی کرکت آهسته آهسته این ذهنیت تغیر کرد و حال منحیث بازی اول در افغانستان شناخته میشود.
زلاند می گوید وقتی ما در جام جهانی از تیم ملی اسکاتلند بازی را بردیم تمام افغانها بدون تفاوت نژاد و قوم و زبان به جاده ها ریختند و از پیروزی این تیم تجلیل کردندَ. حتی بازی کنان تیم ملی فوتبال کشور پیروزی تیم کرکت را تبریکی گفت که این خود نشاندهنده ملی بودن این بازی میباشد.
زلاند ادامه داده می گوید که نظر به مفکوره های که در اوایل وجود داشتند اکثریت مردم دیگر ملیت های کشور نمی خواستند کرکت بازی کنند، اما امروز در اکادمی های ملی از هر زبان و هر تبار ورزشکاران حضور دارند و برای ورود در تیم ملی کشور امادگی می گیریند.

خریداری ملی پوشان کرکت افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
خریداری ملی پوشان کرکت افغانستان

اما باز هم یک نکته مهمی که میتواند نظریه شما را ثابت بسازد این است که در تیم ملی کشور بدون از عبدالله مزاری و چند بازی کن محدود که انها هم در تیم ملی بازی نمی کنند، فعلا از اقوام دیگری شامل این تیم نیست. مگر تا جای که کرکت مثل همه بازی ها یک بازی پروفیشنل است پس نیاز است که ما بازی کنان ورزیده داشته باشیم تا در تیم ملی حضور پیدا کنند و مطمین استم که در آینده نزدیک همچو استعدادها از اقوام دیگر را در تیم ملی خواهیم داشت.

رییس فدراسیون خبرنگاران ورزشی با تأکید بر رشد و پیشرفت سریع این ورزش در مدت زمانی کوتاه در این کشور گفت: «مشکلات در کشور و جنگ های طولانی همه چیز را از مردم ما گرفته ما چیزی برای افتخار و تجلیل نداشتیم و تنها چیزی که میتوانست ما را با هم یکجا بسازد ورزش و ورزشکاران ما بود. به همین دلیل دستاوردهای تیم ملی کریکت باعث شد که کریت را یکی از محبوبترین ورزش های کشور معرفی نمایند».

Герцогиня Кембриджская Кэтрин за игрой в крикет в Мумбаи, Индия - اسپوتنیک افغانستان
تاسیس نخستین اکادمی کرکت برای کودکان ونوجوانان در پکتیکا

او می گوید که بازی کنان تیم ملی کرکت بر خلاف جوان های دیگری که به خارج از کشور میرفتند و درخواست پناهندگی میکردند برای کشور خود رزمیدند، افتخار اوردند و پرچم کشور را در هر جا بلند کردند. امروز در هر جای جهان افغانستان به خاطر کرکت یک شناخت خاص دارد. این چیزی بود که همه ما را مجبور به این ساخت تا کرکت را منحیث ورزش اول کشور قبول کنیم.

زلاند می گوید که متاسفانه، مشکلات که در اداره المپیک ملی کشور وجود دارد مستقیما بالای روحیه ورزشکاران و ورزش تاثیر می کند. و همچنین دستاوردهای تعداد از ورزشکاران ما فراموش میشود. 

Сборная Афганистана по крикету в Кабуле - اسپوتنیک افغانستان
استقبال گرم از ملی پوشان کرکت

باید یاداور شد که یکسال قبل زما نی که در اداره کرکت بورد کشور مشکلات وجود داشت با عث باخت پی در پی این تیم شد.
همچنین دو سه سال قبل که در فدراسیون ملی فوتبال مدیریتی خوبی وجود داشت تیم ملی فوتبال افغانستان را به قهرمانی جنوب اسیا کشانید، اما امسال نظر به مشکلات که به بدلیل برگذازی انتخابات این فدراسیون به وجود امده، تیم ملی نمی تواند دستاوردهای بیشتری داشته باشد و به همین دلیل در ماه روان به کامودیا یک بازی مهمی را باخت.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала