ارگ در برابر نور دوستم محقق طرح بدیل دارد!

© Wikipediaارگ
ارگ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عبدالرشید دوستم، محمد محقق و عطامحمد نور پس از اظهارات هشدارآمیز علیه رییس‌ جمهور، ایتلاف جدید سیاسی شکل داده‌ اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، این سه مقام ارشد دولتی که هم‌ زمان در رأس سه حزب سیاسی عمده‌ی جنبش ملی، جمعیت اسلامی و حزب وحدت مردم افغانستان قرار دارند، ایتلافی را تحت نام «شورای عالی ایتلاف برای نجات افغانستان» تشکیل داده در فیصله ‌‌نامه ‌ای گفته که هدف از تشکیل این جریان سیاسی جدید جلوگیری از فروپاشی نظام و هرج و مرج سیاسی و هم‌ چنین اعاده اعتماد ملی است.
پیش از این‌ که این ایتلاف جدید سیاسی شکل بگیرد، محمد محقق به ولایت بلخ به دیدار عطا محمد نور والی این ولایت و رییس اجرایی حزب جمعیت رفت و به دنبال آن در پیامی به مناسبت عید، موضع‌ گیری‌ اش در مقابل ریاست‌ جمهوری را بیان کرد. آقای محقق در این پیام خود که در صفحه رسمی فیس‌ بوک‌ اش منتشر کرد، سیاست‌ گذاران اصلی نظام را متهم به تبانی با گروه‌های هراس ‌افگن کرده است. آقای محقق افزوده است: «امروز انحصارگرایى قدرت، تهاجم تبلیغاتى یک‌ جانبه و عاقبت نیندیشانه علیه شخصیت‌هاى ملى و جهادى، اعمال تبعیض‌ هاى گوناگون، متمرکزسازى قدرت، سیاست و اقتصاد در دست یک حلقه خاص و روى ‌آوردن به هیولاى وانفساى جمع ثروت، و حرص مال‌ اندوزى و سرانجام پشت پا زدن به توافقات چارچوب حکومت وحدت ملى، کمر ملت را شکسته و شیرازه وحدت ملى را در آستانه‌ ای فروپاشى قرار داده است.»
محمد محقق تاکید کرده که دست‌ آوردهای چند سال اخیر در حال از بین رفتن و وضعیت به سمت ناکامی به پیش می‌رود. او می‌‌ گوید که حکومت به شکل «دیکتاتوری پادشاهی مطلقه» اداره می‌شود و تمامی‌ صلاحیت‌ ها از بودجه و مالی تا تقرر کادرها در نهادهای ملکی و نظامی در کنترول یک حلقه است. آقای محقق در پیام خود افزوده است: «دو- سه تا ابروزیر که به رأس هرم قدرت نزدیک ‌اند، اختیارات همه وزارت ‌خانه‌ ها را دارند و دیگر وزیران در وزارت خود هم صلاحیت ندارند. در بعضى وزارت‌ خانه ‌ها از معین هم گذشته یک رییس که به حلقه وصل است، به مراتب صلاحیت اجرایى بالاتر از وزیر را دارد.»
هم‌چنین عطامحمد نور نیز از فرصت فرارسیدن عید فطر استفاده کرده و در پیامی به این مناسب، از «حرکت‌های مدنی خطرناک» خبر داد.
آقای نور در این پیام به اصلاحات در نهادهای امنیتی تاکید کرد و هشدار داد که هرگاه اصلاحات عمیق در این نهادها به وجود نیاید، رفتن افغانستان به سوی بحران عمیق‌ تر «حتمی» است. والی بلخ از حکومت به عنوان یک نظام «استبدادی» یاد کرده و هم‌ چنین در یک سخنرانی در نماز عید گفت: «کسی بخواهد یا نخواهد، ما بعد از عید گوش‌های شنوا و چشمان دیدار را انتظار می ‌کشیم که از راه دیالوگ و تفاهم مشکل کشور حل شود. ما مشکل شخصی نداریم، در غیرآن ما مجبور استیم که به قوی‌ ترین و خطرناک ‌ترین حرکات مدنی دست بزنیم؛ خود ما، ملت ما و متحدین ما. ما مجبور استیم که حرکت صدها هزار نفری در کابل راه‌ بیندازیم، ما مجبور استیم که به ده‌ها ولایت هم ‌زمان حرکت‌ های مدنی و با جوش و خروش این ملت عزیز در جاده‌ ها و شهرها راه‌ بیندازیم تا پای این نظام و حکومت را راست بسازیم.»
پس از این اظهارات، عطامحمد نور و محمد محقق به ترکیه رفتند و پس از دو روز دیدار و گفتگو با جنرال عبدالرشید دوستم در آنکارا، ایتلاف جدید سیاسی را اعلام کردند. این مقام‌ ها در بیانیه‌ای، حکومت وحدت ملی را در حال فروپاشی توصیف کرده می ‌گویند که برای جلوگیری از فروپاشی نظام و به میان ‌آمدن هرج و مرج سیاسی، اعاده اعتماد ملی راهکار جدیدی ارایه خواهند کرد.
در شورای عالی ایتلاف برای نجات افغانستان که ۳۰ نفر از حزب جمعیت،‌ جنبش ملی و حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان نقش اصلی را خواهند داشت، بر ارایه راهکار مشخص برای مدیریت بحران فعلی کشور تاکید شده است.
این شورا بازگرداندن اعتماد ملی میان اطراف و جهت‌های سیاسی داخل و بیرون حکومت، تقویت نیروهای امنیتی در برابر گروه‌ های تروریستی، حمایت از روند صلح و ثبات، ارایه طرح امنیتی و اداره به منظور جلوگیری از گسترش ناامنی‌ها در کشور، اجرای توافق ‌نامه حکومت وحدت ملی تیم تحول و تداوم و تیم اصلاحات و هم‌گرایی را به عنوان اولویت‌ هایش ذکر کرده است. هم‌چنین این ایتلاف جدید سیاسی به اعاده صلاحیت‌ های معاون ریاست‌ جمهوری و وزیران براساس حکم قانون و معاونین ریاست اجرایی بر اساس توافق ‌نامه حکومت وحدت ملی نیز تاکید کرده است.
تمرکززدایی از قدرت، انکشاف متوازن، تامین مشارکت ملی در گزینش کادرها در نهادهای امنیتی و ملکی و شفاف ‌سازی روند انتخابات از دیگر اولویت‌ های این جریان جدید سیاسی ذکر شده است.
مقام‌های شامل در این ایتلاف در بیانیه‌‌ ای مشترک خود رییس ‌جمهور را متهم به اقدامات فراقانونی کرده می‌ گویند: «قانون ‌شکنى، اقدامات فراقانونى، اعمال سلیقه‌ هاى شخصى از سوى رییس جمهور، مداخله و اجراات غیرقانونى از جانب مشاورین ریاست‌ جمهورى در وزارت‌خانه‌ ها و نهادهاى قانونى و مداخله در صلاحیت وزرا و روساى مستقل اوضاع را به سوى هرج و مرج و پاشیده‌ گى سوق داده، فلهذا از رییس جمهور محمداشرف غنى می ‌خواهیم که تمامى اقدامات فراقانونى خویش را متوقف کرده و به قانون اساسى کشور و صلاحیت‌هاى قانونى وزرا و روساى مستقل احترام بگذارد.»
در همین حال، شاه‌ حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست‌جمهوری، در واکنش به شکل ‌گیری ایتلاف جدید از سوی عبدالرشید دوستم، عطامحمد نور و محمد محقق، می‌ گوید که نسخه‌ های کهنه نمی ‌توانند شفا بخش باشند و تنها طرح بدیل و مناسب می ‌تواند در عبور از مشکلات کمک کند.
آقای مرتضوی در گفتگو با روز نامه‌ ۸صبح، گفت که شهروندان افغانستان تجربه‌ های تلخ گذشته را در حافظه‌ی خود دارند و نمی‌ خواهند که این تجربه‌ ها تکرار شود. او گفت: «ما انتظار داریم شخصیت‌ هایی که در ساختارهای حکومت شامل استند، همان طوری که دست‌آوردها را دوست دارند که افتخارات‌ شان نصیب ‌شان باشد، به همان اندازه باید در نارسایی‌‌هایی که هست هم مسوولیت بپذیرند.»
سرپرست دفتر سخنگوی ریاست ‌جمهوری در عین‌ حال تاکید کرد: «اعتراضی را که برخی از شخصیت‌ ها نسبت به وضعیت موجود مطرح می ‌‌کنند، ما انتظار داریم که اگر این ‌ها طرح بدیلی برای بیرون رفت دارند، طرح خود را شریک کنند، مسأله دیگر این که هر گامی که در راستای منافع ملی و انکشاف و آبادانی افغانستان برداشته شود، ما از آن استقبال می‌‌کنیم.»
در همین حال، عزیز رفیعی مسوول مجتمع جامعه مدنی افغانستان و از آگاهان سیاسی کشور، از شکل‌ گیری ایتلاف جدید از سوی رهبران احزاب جمعیت، جنبش ملی و وحدت مردم افغانستان برای تمرین دموکراسی استقبال کرده، اما می ‌گوید که ایتلاف احزاب تا کنون مدون و بر اساس یک برنامه‌ ای که تمام کشور و اقوام را در برگیرد، شکل نگرفته است. آقای رفیعی افزود که احزاب و ایتلاف‌های سیاسی در افغانستان شخصیت و افراد محور اند و از همین‌ رو نمی‌ توانند زمان بیشتری دوام بیاورند. عزیز رفیعی گفت: «این ایتلاف عکس ‌العملی است، شاید زیاد جلب توجه نکند، مگر این ‌که این‌ها برنامه‌ های مدون و یک پالیسی بسیار دوام‌ دار برای نجات افغانستان واقعاً داشته باشند، باور من این است که هنوز افغانستان خطوط اساسی منافع ملی و هویت ملی و سیاست‌ های درازمدت و استراتژیک‌ اش را تشریح نکرده، در این صورت احزاب سیاسی افغانستان هیچ بویی از مسایل کلان ملی افغانستان نمی‌ برند.»
عزیز رفیعی تأکید دارد که حکومت وحدت ملی بر اساس یک مصلحت به وجود آمده و از همین رو ناگزیر است تا به برخی از مصلحت ‌ها عمل کند.
پیش از این نیز در مواقع مختلف احزاب سیاسی با هم ایتلاف‌ های جدیدی شکل‌ دادند، اما این ایتلاف‌ ها پس از مدت زمان کوتاهی، از هم پاشیدند

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала