قطع روابط امریکا با پاکستان به دلیل حمایت از تروریسم

© AFP 2023 / Farooq NAEEM قطع روابط امریکا با پاکستان به دلیل حمایت از تروریسم
قطع روابط امریکا با پاکستان به دلیل حمایت از تروریسم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تد پو، عضو جمهوری‌خواه کانگرس ایالات متحده امریکا با انتقاد از عملکرد پاکستان با گروه‌های تروریستی، از رییس کانگرس امریکا خواسته است تا تمام کمک‌های مالی کشورش به پاکستان متوقف شود و دولت پاکستان به عنوان حامی تروریسم از فهرست کشورهای متحد امریکا نیز حذف شود.

به گزارش اسپوتنیک، تد پو (Ted Poe) کانگرس‌من جمهوری‌خواه ایالات متحده امریکا لایحه‌ی جدیدی را به ریاست کانگرس این کشور پیشنهاد کرده است که در آن قطع اکمالات تسلیحاتی، کمک‌های مالی و حذف پاکستان از فهرست متحدین امریکا در نظر گرفته شده است.

به عقیده اعضای کمیته تجارت و همکاری نظامی-تخنیکی کانگرس ایالات متحده امریکا، پاکستان در ناامنی و تشنج اوضاع در افغانستان دخیل است و باید فروش تسلیحات به اسلام‌آباد پس از این، متوقف شود.

این قانونگذار امریکایی تاکید کرد که تمام سرنخ‌های حمایت از تروریسم در منطقه به پاکستان منتهی می‌شود زیرا تمام گروه‌های تروریستی از جمله لشکر طیبه، شبکه حقانی و گروه طالبان که امنیت این منطقه را تهدید می‌کنند در پاکستان ساکن هستند و تحت حمایت‌های مالی، اطلاعاتی و تسلیحاتی سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی پاکستان قرار دارند.

وی گزارش‌ها و ارزیابی‌های اطلاعاتی سازمان‌های اطلاعاتی امریکا درباره تروریسم در افغانستان را نادرست خواند و گفت که علاوه بر گروه القاعده، شبکه حقانی نیز یک گروه تروریستی است زیرا در مرگ بسیاری از امریکایی‌ها در افغانستان نقش دارد.

تد پو در مورد عملیات‌های اردوی پاکستان در وزیرستان چنین نگاشته است-  "اردوی پاکستان در مناطق قبایلی این کشور تنها گروه‌های تروریستی را هدف قرار می‌دهد که مخالف حکومت پاکستان هستند اما گروه‌های تروریستی و مخالفان مسلح حکومت افغانستان اجازه دارند تا از خاک این کشور عملیات کنند".

عبدالرشید آرین، کارشناس امور سیاسی و سفیر اسبق افغانستان در اسلام‌آباد در مصاحبه با اسپوتنیک در مورد چگونگی تصویب این لایحه توسط کانگرس امریکا اظهار داشت:

 

"با در نظرداشت خواست دونالد ترامپ برای آوردن تغییر سیاست امریکا در قبال افغانستان و پاکستان، شاید فعالیت‌های این نمایندگان مثمر واقع شوند، تا کانگرس و دولت امریکا فشارهای گوناگون منجمله تحریم‌های اقتصادی برعلیه پاکستان وضع کنند، زیرا این یک ضرورت است ".

 

آقای آرین با اشاره به اینکه امریکا باید درمورد پاکستان و درمورد فعالیت‌های تروریستی‌اش در افغانستان، سیاست و پالیسی اش را تعین کند گفت:

"در طول پانزده-شانزده سال با حضور نیروهای نظامی امریکا و ناتو در فعالیت‌های تروریستی که از جانب پاکستان تمویل می‌شوند هیچ تغییری پیدا شده و بیشتر و شدیدتر نیز شده اند".

به گفته آقای آرین، پاکستان الی وضع تحریم‌ها از جانب امریکا به سیاست فعلی اش در رابطه با افغانستان ادامه خواهد داد.

عبدالرشید آرین در رابطه با مثمر بودن وضع این فشارها بالای پاکستان، به افغانستان گفت: "اگر پاکستان عکس‌العمل مثبت نشان دهد و در همکاری با جامعه جهانی و ناتو بر گروه‌های داعش و طالب فشار وارد کرده، آنها را به میز مذاکره بکشاند، تاثیرات مثبت و خوب بر اوضاع افغانستان خواهد داشت، جنگ، حملات تروریستی و انفجاری در افغانستان تا حدی کاهش خواهند یافت".

همچنان گل‌احمد اعظمی، عضو مجلس سنا و کارشناس امور نظامی نیز در مصاحبه با اسپوتنیک در رابطه با اعمال تحریم‌های علیه پاکستان، این کشور را لانه تروریستان نامید و تصویب این لایحه را مثمر و مفید برای بهبود اوضاع در افغانستان خواند.

آقای اعظمی در جواب به اینکه آیا پاکستان از لحاظ نفوذ بر گروه‌های تروریستی تاثیر وارد کرده می‌تواند یا خیر، گفت:

" لانه‌های تروریسم مشخص است، مردم پاکستان علاقمند سرکوبی تروریسم در داخل پاکستان اند، اما یک حلقه مشخص استخباراتی نظامی خواستار ادامه و تشدید این جنگ اند، در صورت وارد کردن فشار بالای آنها، بدون شک پاکستان تاثیر مستقیم در خشکانیدن ریشه تروریسم دارد".

 

به عقیده این عضو مجلس سنای افغانستان، در نخست بر دو کشور لازم است تا اعتماد میان دو کشور بوجود آید و افغانستان و پاکستان، با هم دو همسایه نیک باشند.

آقای اعظمی با اشاره به اینکه درصورت وضع تحریم‌ها علیه پاکستان و تغییر سیاست پاکستان در قبال افغانستان، تاثیر مثبت در عملیات‌های محاربوی افغان خواهد داشت، گفت: "قوای مسلح افغانستان می‌تواند عملیات موثر خود را داشته باشد، زیرا پس از خشکیدن لانه‌های تروریسم در پاکستان، تروریست‌ها ضعیف می‌شوند".

به گفته آقای اعظمی، جنگ افغانستان یک جنگ داخلی، منطقوی و حتی بین‌المللی است، که این جنگ راه حل نظامی ندارد، و باید بالای روند صلح نیز بطور جدی کار شود. و برای رسیدن به اهداف روند صلح و تحکیم ثبات و امنیت در افغانستان، حمایت جامعه جهانی، اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، کشورهای منطقه و همچنان صداقت پاکستان به افغانستان، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала