آغاز حرکت اعتراضی "جنبش رستاخیز تغییر" با صدای هارن موترها در کابل +ویدیو

© Photo / M.Naderiآغاز حرکت اعتراضی " جنبش رستاخیز تغییر" با صدای هارن موترها در کابل
آغاز حرکت اعتراضی  جنبش رستاخیز تغییر با صدای هارن موترها در کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حالی که از دقایقی قبل تظاهرات جنبش رستا خیز تغییر در کابل آغاز شده بیشتر جاده‌های منتهی به مرکز شهر مسدود می باشند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری "آوا" نیروهای پولیس در نزدیکی مراکز مهم دولتی در مرکز شهر مستقر شده اند و با موانع و کانتینر جاده‌های منتهی به منطقه سبز و دیپلماتیک نیشین وزیر اکبر خان را مسدود نموده اند.
"جنبش رستاخیز تغییر" از مردم خواسته بود امروز با موترهایشان به سرک ها آمده و با هارن اعتراض خود را اعلام نمایند.

گارنیزیون شهرکابل به عنوان مسوول تامین امنیت این شهر شب گذشته طی اطلاعیه اعلام کرد: "در تظاهرات و اعتصابات اخیر مواردی که در قوانین نافذه کشور تسجیل یافته رعایت نگردید و باعث خسارات فراوان جانی و مالی شد."

این نهاد مسوول تصریح کرده است، راه‌اندازی اجتماع‌ها، اعتصاب‌ها و تظاهرات از حقوق اساسی شهروندان است ولی زمانیکه این کار باعث مسدود شدن راه‌ها و متوقف شدن فعالیت‌های اقتصادی شود به حقوق شهروندان آسیب رسانده و مغایر با قانون است.

گارنیزیون کابل از سازمان ‌دهندگان و اشتراک‌کنندگان در تجمع اعتراضی خواسته که به مناطق ممنوعه همانند ریاست‌جمهوری، محله‌های دیپلماتیک وزیر محمد اکبرخان، مراکز و نهادی نظامی، شفاخانه‌ها، مکاتب، کودکستان‌ها، محلات مهم تجاری و محلات محافظت شده وارد، نشوند.

این نهاد هشدار داده که در صورت نقض موارد قانونی، سازمان دهندگان تظاهرات که هویت آنها نزد نهادهای امنیتی مشخص شده، پاسخگو خواهند بود.
در اعتراض‌های چند هفته قبل به دلیل وقوع درگیری میان تظاهرکنندگان و پولیس ۵ نفر از معترضان در تیراندازی کشته و نزدیک به ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند.

"جنبش رستاخیز تغییر" اعتراضاتی را به خاطر ناامنی سازمان داده است. این معترضان در پی انفجار مرگبار روز ۱۰ جوزا/خرداد در کابل دست به تظاهرات زدند و در کابل خیمه برپا کردند.
معترضان خواهان برکناری مقامات ارشد امنیتی به شمول حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور غنی هستند.
در یکی از ویدیو هایی که از این اعتراضات در شبکه های اجتماعی نشر شده است، مامور پولیس به سعیدی تحلیلگر مسائل سیاسی می گوید که راه را بند نکنید و پولیس امنیت شما را تامین نمی تواند.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала