چرا جاسوسان از عواقب ملاقات ترامپ با پوتین هراس دارند

© AFP 2023 / Don Emmert, Natalia Kolesnikovaچرا جاسوسان از عواقب ملاقات ترامپ با پوتین هراس دارند
چرا جاسوسان از عواقب ملاقات ترامپ با پوتین هراس دارند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طوریکه آژانس های استخباراتی اروپایی معلوم نموده، کرملن عقیده دارد که پوتین خواهد توانست هنگام ملاقات با ترامپ در حاشیه بیست گانه بزرگ ابتکار عمل را به دست گیرد.

به گفته کارمندان، دستگاه های استخباراتی آنها به این اشاره میکنند که پوتین بر توانایی خود به بازی دادن به ترامپ در بیست گانه بزرگ، با استفاده از وعده های همکاری در چنین عرصه ها، مانند مبارزه با تروریزم، مطمئین است، تا بر گذشت ها از قبیل نرم ساختن یا رفع تحریمات علیه روسیه، دست یابد.

یک کارمند غربی که سخنان او هراس های بسیاری دیپلوماتان اروپایی را در آستانه ملاقات ترامپ و پوتین که باید در هفته آینده در اجلاس بیست گانه بزرگ در آلمان صورت خواهد گرفت، منعکس می سازند، گفت:«زمانیکه با روسیه ملاقات میکنید، نباید هیچ چیزی را به ساده گی داد».
هراس های آنها نگرانی ها از این بابت را خاطرنشان می سازند که بی تجربه گی ترامپ و توانایی پوتین در چرب زبانی با مرور زمان به تضعیف تدریجی اتحاد امریکا و اروپا منجر خواهد شد و یکبار دیگر مواضع مسکو را تحکیم خواهد بخشید، عملاً موقف ابرقدرت را به آن برخواهد گشتاند، بدون آن که در برخورد تجاوزگرانه و توسعه طلبانه آن تغییر حاصل گردد.
اداره ترامپ حالا به ارتباط تحقیق پیرامون تلاش مسکو جهت اثرگذاری بر جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 و متمایل ساختن پله ترازو به نفع ترامپ تحت فشار قوی قرار دارد.هنوز قبل از آن که ترامپ رئیس جمهور شود، او بارها در این مورد صحبت نموده بود که در راس کرملن «رهبر حقیقی» قرار دارد که با او، طوریکه خود امیدوار بود، آنها خواهند توانست دوستان بهتر گردند.
بعد از ورود به قصر سفید، ترامپ سعی نموده اتهامات عامه را به ادرس روسیه به ارتباط مداخله فرضی مطرح نکند. در عین حال او چنین خویشتن داری را، هنگام متهم ساختن متحدان امریکا در ناتو در این مورد که آنها نمی خواهند وجوه کافی را در امور دفاعی مصرف کنند، از خود نشان نه داد.
ترامپ در تاریخ 11 می درمصاحبه با تلویزیون NBC، باوجود این که در همان روز دین کاوتس(Dan Coats) رئیس دستگاه استخبارات ملی، طی خطاب به نمایندگان کانگرس، گفت که « فقط ماموران بلند پایه روسیه میتوانستند به دزدیدن و افشای معلومات در باره انتخابات 2016، بنابر مقیاس و جدیت اهداف، اجازه دهند»، گفته بود، «اگر روسیه حملات هکری را انجام داده، اگر روسیه کدام اقدامات را به ارتباط انتخابات ما روی دست گرفته باشد، من میخواهم راجع به این بدانم».
منجمله فقط از همینرو برخی ماموران اروپایی با احتیاط زیاد نسبت به هر نزدیکی ممکن ترامپ و پوتین، باوجود وعده تحکیم سیستم حفاظت از اعضای ناتو که رهبر پنتاگون جیمس میتیس (Jim Mattis) در هفته جاری — باوجود آن داده که وزارت خارجه ترامپ موعد فعالیت تحریمات علیه مسکو را که به ارتباط ادغام کریمیا و مداخله نظامی آن در منازعه در اوکراین، تمدید کرده است، صحبت میکنند.
توماس رایت (Thomas Wright) از انستیتوت بروکینگس به استناد بر صحبت خود با ماموران اروپایی گفت:«در خارج بطور معین یک اندازه نگرانی مشاهده میشود. آنها از این بابت ناراحت اند که پوتین و ترامپ میتوانند کدام معامله هنگام ملاقات عقد کنند. پوتین همیشه با مهارت تمام اولین ملاقات ها را انجام میدهد. او اجندا دارد و او میداند که مردم را چگونه استعمال کند. اگر ترامپ آماده نباشد، به هراندازه که او در اطاق دیرتر باقی بماند، به همان اندازه این کار خطرناکتر خواهد بود».
به همه معلوم است که پوتین در اولین ملاقات ها توانسته بود روسای جمهور جورج بوش و بارک اوباما را مجذوب خود سازند که بلافاصله به راه اندازی همکاری کمر بستند، ولی بعداً عمیقاً مایوس شدند.
در روز پنج شنبه، 29 جون، تورن جنرال هیربیرت ماکماستیر(H.R. McMaster) مشاور ترامپ در مسایل امنیت ملی به ژورنالیستان خبر داد که تا به حال اجندای دقیق ملاقات وجود ندارد، اما تفهیم نمود که رئیس جمهور امریکا با خود قمچین و قند خواهد داشت.
ماکماستیر گفت:«مناسبات ما با روسیه از مناسبات با هرکشور دیگر در این مورد تفاوت ندارند که به آنها بصورت علنی خبر میدهیم که هراس های ما چیستند، ما پرابلم ها و همچنان امکانات را، در مناسبات در چه می بینیم ».
به گفته ماکماستیر، ترامپ قبلاً به دستیاران خود در باره جستجوی شیوه های «مقابله با برخورد بی ثبات کننده روسیه» و بازداری آن — چه در حملات هکری یا «خرابکاری سیاسی» در امریکا و اروپا، وظیفه سپرده بود.
او افزود:«هیچکس نمی خواهد، تا بین دول بزرگ جنگ آغاز شود، آیا چنین نیست؟».
در عین حال در روز چهارشنبه، 28 جون، میتیس اعلامیه های شدیدالحن ایراد نمود و ماجراجوایی پوتین را که به خاطر آن اتباع روسیه به پرداختن بها مجبور می باشند، مورد انتقاد قرار داد.
میتیس، طی سخنرانی در برابر نظامیان اروپایی در آلمان، گفت:«روسیه باید بداند که ما از کدام ابتکارات دفاع میکنیم و چه چیز را تحمل کرده نمی توانیم. در حالیکه رهبر آنها در خارج از سرحدات روسیه به نفاق دامن می زند، او نمی تواند رفاه اتباع روسیه را احیا کند و یکبار دیگر به آنها امید ببخشد».
ماموران اروپایی امیداورند که همین پیام های جدی را ترامپ در جریان اولین دیدار خود با پوتین اعلان خواهد کرد.
یک کارمند غربی گفت:« من به سطوح مختلف پیوست می شنوم ک با روسیه باید مناسبات همکاری راه اندازی شوند و کار مشترک را در انجا پیش برد، جای که منافع امنیت ملی باهم مطابقت میکنند، ولی برای آن که روسیه باید شایستگی چنین مناسبات را کسب کند، بایدو حرف خود را با عمل تحکیم بخشد».
ماموران خارجی ضمن تبصره بر نظرات استخبارات و جروبحث ها در آستانه سفر بین المللی ترامپ، در باره فاش نکردن اسامی شان خواهش نموده اند. سفارت روسیه در واشنگتن از تبصره بر وضع امتناع ورزیده است.
به گفته یک کارمند غربی، در گرم شدن مناسبات بین امریکا و روسیه پیچ چیزی بدی وجود ندارد، به خاطریکه حل بسیاری پرابلم های بین المللی به توانایی پیشبرد دیالوگ این دو دولت مربوط است.
مامور یادشده گفت:«برای ما لازم است، تا بین آنها مناسبات کاری حفظ گردند. این برای آن نهایت مهم است، تا ما بتوانیم به اهداف خود در کوریای شمالی، ایران و سوریه دست یابیم». مقصد او از این اهداف ضرورت مجبورساختن کیم جونگ این دیکتاتور کوریای شمالی به امتناع از تلاش های کسب سلاح هستوی، محروم ساختن ایران از امکانات کسب سلاح هستوی و متقاعدساختن بشار اسد دیکتاتور سوریه جهت دست برداشتن از قدرت بود.
اما قبلاً کاخ سفید ترامپ، هنگام بررسی لغو تحریمات ضدروسیه بصورت یک جانبه، در سال روان سیگنال های نسبتاً مغشوش ارسال داشته بود. به گفته یک مامور بلند پایه اداره امریکا، شورای امنیت ملی اصلاً از وزارت خارجه در این مورد پرسیده بود که آیا تحریمات ضدروسیه به تشبثات امریکایی، نسبت به مسکو، ضرر بیشتر نمی رساند، ولی ماموران وزارت خارجه که در طرح تحریمات شرکت ورزیده بودند، نسبت به این کار باشک و تردید برخورد نموده بودند.
در روز پنجشنبه، 29 جون، روزنامه «Guardian» خبر داد که ترامپ به ماموران قصر سفید در باره ترتیب نمودن لست «امتیازات» دیپلوماتیک وظیفه داده که بتواند به پوتین در ملاقات مجوزه پیشنهاد کند، ولی مامور بلندپایه اداره رئیس جمهور امریکا به شرط فاش نشدن نامش این بیانات را تکذیب نمود.
برای ان که پوتین را درک کرد، برای ترامپ فقط آشناشدن با گزارش اداره کشف وزارت دفاع امریکا ضروری است که در هفته جاری منتشر شده و در آن گفته شده که مسکو امریکا را یکی از دشمنان عمده خود میداند.
در این گزارش گفته شده:«کرملن معتقد است که امریکا زمینه را برای تعویض رژیم در مسکو آماده می سازد». در همانجا گفته شده، «مسکو امریکا را به بسیاری بدبختی ها در سراسر جهان، بشمول بهار عربی، سرنگون ساختن اداره طرفدار پوتین در اوکراین و همچنان انقلابات در گرجستان، در اوکراین و قرغزستان، متهم می سازد.
مارا کارلین (Mara Karlin)، کارمند اسبق بلندپایه پنتاگون که د دوران ادارات پوش و اوباما کار میکرد و حالا در مکتب تحقیقات پیشرفته بین المللی(SAIS) پوهنتون جان هوپکینس کار میکند، می نویسد:«ترامپ باید به این آماده باشد که روسیه خود را قدرت جهانی می داند و خود را شایسته برخورد برابر، باوجود آن، میداند که او بصورت خشن نورم های بین المللی را نقض میکند».
مارا افزود:«او باید به شکایت از «ابتکار در باره تامین امنیت اروپا» (وجوه پولی برای تقویت امنیت اروپایی)، دفاع ضد راکتی در اروپا و بصورت کل به تمرکز روزافزون نیروهای مسلح امریکایی بر امنیت اروپایی آماده باشد».
اداره ترامپ چندی قبل تمویل مالی «ابتکار در باره تامین امنیت اروپا» را تا 8،4 میلیارد دالر در سال آینده افزایش داد.
دیریک چولیت (Derek Chollet) مامور اسبق پنتاگون در دوران اوباما، راجع به ترامپ و پوتین نوشته:« هردوی آنها — بازیگران بسیار ماهرند. پر آشکار که پوتین با آن بازی میکند — عبارت از یک نوع پیشنهادات در باره «دولت اسلامی» (داعش — سازمان تروریستی ممنوع در روسیه — تبصره مدیریت مسوول) و سوریه می باشند. ولی او در بدل چه خواهد خواست؟ رفع تحریمات؟ خروج نیروها از اطراف بالتیک؟ و آیا ترامپ به این حاضر خواهد شد؟»
چولیت همچنان این سوال را مطرح میکند که آیا ترامپ پوتین را به خاطر مداخله در انتخابات امریکا طوری خجالت زده خواهد ساخت یا خیر که تازه متحد کوچک خود در خلیج، قطر، را به ارتباط تمویل مالی تروریستان توبیخ نمود. کارشناس افزود:«یا او با پوتین در این مورد موافقه خواهد کرد که این دروغ محض بود؟»

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала