ظرف صد سال آینده صحراها به دشتهای سرسبزمبدل میشود

© Ales NowakПустыня Сахара
Пустыня Сахара - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ظرف صد سال آینده مناطق دور دست و خشک صحرا شروع به سر سبز شدن نموده ودر نتیجه گرم شدن زمین با افزایش باران ها تبدیل به دشت ها و جنگل های انبوه خواهد شد .

به گزارش اسپوتنیک ، دانشمندان آب و هوا در مقاله مجلهEarth System Dynamic. مینویسند ،گرم شدن زمین ممکن است منجر به تغییرات جدی آب و هوا گردد. این تغییرات میتواند در بسیاری از مناطق جهان باعث خشکسالی و کاهش حاصلات کشاورزی گردیده اما در مناطق خشک و دوردست صحرایی امکان دارد برعکس شرایط کنونی دسترسی به آب را بهبود بخشیده و امکانات را برای مالداری و زراعت میسر نماید
صحرای بزرگ افریقا بزرگترین منطقه بی آب و علف و تقریبا غیر قابل زندگی پس از قطب جنوب وشمال ، همواره با ریگ پوشیده نبود.در گذشته نه چندان دور ، در 10و یا هم 20-30 هزار سال پیش صحرا ، دشت بزرگ و پر از سبزه و درخت و درختچه ها بود.
صحرای سبز با توجه به مطالعات انسان شناسی اجداد ما را به ترک افریقا کمک نمود و آنها توانستند در سراسر جهان گسترش نمایند.
در چند میلیون سال گذشته گفته میشود که همراه با نوسانات ایکالوژیکی ، تولید و ازدیاد کاربندایکساید در اتمسفرزمین ،مانند تمام پروسه های زمین شناسی ، صحرا هم چندین بار سبز و بعدا دوباره به ریگزار مبدل شده است.
امروز نیز آب و هوا با سرعت همان زمان که صحرا مبدل به دشتهای سبز و جنگل های انبوه شده بود در حال تغییر است
از همینرو گروپی از دانشمندان خواستند مطالعه نمایند که در صد سال آینده در بیابان ها و بخش های جنوبی ان چه تغییراتی صورت خواهد گرفت. آنها از 30 مدل مختلف آب و هوا نمونه ها را تحت مطالعه گرفتند تا امتحان نمایند که چه نوساناتی در آب ، هوا و باد ها در جو افریقا در نتیجه گرم شدن دمای زمین صورت خواهد گرفت.

یک سوم ازین نمونه ها نشان داد که صحرای بزرگ افریقا تا سال 2100 از 40 تا 300برابر زیادتر باران ها را دریافت خواهد نمود و این کار با سرعت زیاد در پنج — ده سال اینده بعد از انتقال سیستم آب و هوا از طریق گرم شدن دمای خاص رخ خواهد داد.
در پیان مقاله گفته میشود: در حال حاضر روشن نیست که چه عواقبی در نتیجه این رویداد ها رخ خواهد داد. از جانب دیگر تصور نمودن ساحل سبز و صحرای پر از سبزه و گل بسیار شگفت انگیز خواهد بود و منطقه افریقا در روی زمین اولین نقطه خواهد بود که در آن چنین تغییراتی مشاهده خواهد شد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала