اشرف غنی به تاجکستان رفت

© Sputnik / Ramil Sadikov /  مراجعه به بانک تصاویر اشرف غنی
اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور افغانستان امروز صبح در راس یک هیات بلند پایه دولتی به منظور اشتراک در دومین نشست سران کشورهای «پروژه کاسا یک هزار» به دوشنبه پایتخت تاجکستان سفر کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اعلامیه ویب سایت ریاست جمهوری افغانستان، محمد اشرف غنی رئیس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان امروز صبح (15 سرطان 1396) در راس یک هیات بلند پایه غرض اشتراک در دومین نشست سران کشورهای «پروژه کاسا یک هزار» به دوشنبه پایتخت تاجکستان سفر کرد.

لین انتقال انرژی برق - اسپوتنیک افغانستان
روسیه و پروژه برقی کاسا-1000

در این اعلامیه آمده است، که رئیس جمهورغنی در جریان این سفر یک روزه برعلاوۀ اشتراک و سخنرانی در نشست متذکره، با امام علی رحمان رئیس جمهور تاجکستان روی گسترش بیشتر روابط میان دو کشور، دیدار و گفتگو خواهد کرد.

همچنان رئیس جمهور در نشست سه جانبه سران کشورهای افغانستان، تاجکستان و پاکستان اشتراک نموده و از نمایشگاه محصولات زراعتی و مواد غذایی جمهوری تاجکستان دیدن خواهد کرد.

رئیس‌جمهور کشور را در این سفر، اکلیل حکیمی وزیر مالیه، عبدالستار مراد وزیر اقتصاد، داکتر محمدهمایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور در امور زیربناها، محمدشاکر کارگر نماینده خاص رئیس جمهور در امور کشورهای آسیای میانه و شاه‌زمان میوندی مشاور ارشد رئیس جمهور در امور روابط عامه و ارتباطات استراتیژیک همراهی می نمایند.

برنامه انتقال برق قرغزستان و تاجکستان به پاکستان موسوم به پروژه «کاسا یک‌هزار» از بزرگ‌ترین پروژه‌های منطقه‌یی است. لین انتقال برق کاسا یک‌هزار از منطقه «دتکا» در شمال قرغیزستان آغاز و با عبور از تاجکستان از مسیر افغانستان به پیشاور پاکستان می‌رسد. این مسیر 1250 کیلومتر طول دارد و شش‌صد کیلومتر آن از داخل افغانستان می‌گذرد.

این پروژه دارای دو استیشن تغییر دهنده برق از «ای سی» به «دی سی» و برعکس آن در مناطق سنگتوده تاجکستان، نوشیره پاکستان و یک ترانسفرمر در افغانستان خواهد بود. دولت افغانستان انتظار دارد با اجرای این پروژه سالانه چهل و پنج میلیون دالر حق ترانزیت بدست آورد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала