چرا به تیم سراسری روبوت سازی افغانستان اجازه رفتن به امریکا داده نشد؟ +عکس

© Photo / Ali-Reza Mehrabanتیم دختران افغان
تیم دختران افغان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شش دختر زمان گریه کردند، وقتی که شنیدند که آنها نمی توانند دستگاه ساخت دست خود را به واشنگتن، حوزه کولمبیا، برای شرکت در مسابقه بین المللی روبوت تخنیک همراهی کنند.

این در حال است که ایالات متحده امریکا، این مدعی دفاع از حقوق بشر، آن هم خاصتاً در افغانستان، طی مدت 16 سال به زعم خودشان، جهت آوردن دموکراسی و دفاع از حقوق زنان در افغانستان، میلیاردها دالر صرف کرده و هزاران تن نظامیان امریکایی و ده ها هزار تن از مردم بی دفاع ملکی افغان در این کشور کشته شده و کشور ویرانی های جبران ناپذیر متحمل گردیده است.
به تیم دختران افغان ویزا جهت سفر به امریکا به منظور شرکت در مسابقات بین المللی FIRST Global Challenge ، بدون دلیل موجه، داده نشد.
علی رضا مهربان، استاد رباتیک و مسئول رباتیک موسسه دیجیتال سیتیزن فند در افغانستان و مسئول تیم رباتیک دختران افغان در مصاحبه با مارینا الشعلان خبرنگار خبرگزاری «سپوتنیک دری» گفت:

علی رضا مهربان در ادامه گفت و گو افزود که این روبوت قبل از آغاز کانکور در راه روان کردن به امریکا با مشکلات جدی در میدان هوایی کابل مواجه شد. به علت نگرانی از سو استفاده گروه تروریستی داعش در گمرک در طی 3.5 ماه معطل ماند و سرانجام دو هفته قبل از آغاز مسابقات مرخص شد.

شش دختر نوجوان از شهر هرات افغانستان از دریافت ویزا برای سفر به امریکا جهت شرکت در کانکور بین المللی در باره روبوت تخنیک محروم ساخته شدند.
مخترعین ساعی زمان گریه کردند، وقتی که شنیدند که آنها نمی توانند دستگاه شان را به واشنگتن، حوزه کولمبیا، جهت شرکت در FIRST Global Challenge — کانکور همه ساله شاگردان مکتب از سراسر جهان، همراهی کنند.

© Photo / Ali-Reza Mehrabanروبوت
روبوت - اسپوتنیک افغانستان
روبوت

تیم افغانستان بالای پروژه FIRST Global Challenge خود کار میکند.
خانم رؤیا محبوب که کارآفرین و تاجر افغان و یکی از 100 شخصیت تأثیرگذار دنیا است که در سال 2013 توسط مجله «تایم» انتخاب شده، به عنوان بنیانگذار و مدیر عامل اجرایی کمپنی پروگرام سازی «Citadel» تیم دختران را سازماندهی کرده و در مصاحبه های محتلف ابراز تاسف نموده و گفت که دختران بعد از آن «تمام روز گریه میکردند»، وقتی که درخواستی شان رد شد.
او به مجله «فوربس» گفت: «این پیام بسیار مهم برای مردم ماست. روبت تخنیک در افغانستان پدیده بسیار نو است».
دختران افغان دوبار به فاصله تقریباً یک هزار کیلومتر از شهر هرات در غرب افغانستان به کابل به سفارت امریکا رفته بودند، تا درخواست های دریافت ویزا را به سفارت بدهند. ولی مساعی آنها هدر ثابت گردید، چون شخصیت های رسمی امریکا درخواست های شان را بعد از یک سلسله مصاحبه ها رد کردند.
علی رضا مهربان در مورد این ماجراجویی گفت:

دختران تا هنوز بالای روبوت سورت کننده کار میکنند که آنها باید ارسال کنند، تا با 162 ماشین دیگر در اولین مسابقه در ماه جولای رقابت نماید. به دختران سرانجان اجازه ارسال نمودن وسایل و دستگاه های شان جهت شرکت در کانکور بدون آنها اجازه دادند. و آنها در این کانکور از طریق پل ویدیویی از هرات ارتباط خواهند گرفت.

علی رضا مهربان هنچنین در مورد ویژگی های ربات ساخته شده توسط دختران افغان در ادامه گفت و گو گفت:

فارغان پوهنتون کارنیگی- میلونا در پنسلوانیا به محصلان در پروگرام سازی روبت خود کمک کرده، ولی تیم مجبور بود چند ماه منتظر بماند، در حال که ماموران گمرک مواد خام خود دستگاه را نسبت هراس از این که ایزیدا میتواند از روبوت ها برای انجام اعمال تروریستی در تمام منطقه استفاده خواهد کرد، تفتیش میکردند.

افغانستان: بین امید و ترس
حالا به تیم منتخب روبوت تخنیک افغانستان اجازه شرکت غیابی در کانکور داده شده است.

© Photo / Ali-Reza Mehrabanروبوت سازی
روبوت سازی - اسپوتنیک افغانستان
1/4
روبوت سازی
© Photo / Ali-Reza Mehraban روبوت سازی
روبوت سازی - اسپوتنیک افغانستان
2/4
روبوت سازی
© Photo / Ali-Reza Mehraban روبوت سازی
روبوت سازی - اسپوتنیک افغانستان
3/4
روبوت سازی
© Photo / Ali-Reza Mehrabanروبوت سازی
روبوت سازی - اسپوتنیک افغانستان
4/4
روبوت سازی
1/4
روبوت سازی
2/4
روبوت سازی
3/4
روبوت سازی
4/4
روبوت سازی

فاطمه، یک عضو تیم به Forbes گفت:« ما میخواهیم به جهان نشان دهیم که ما این کار را انجام داده میتوانیم، به ما باید فقط چانس داده شود».
جو سیستاک اولین رئیس FIRST Global Challenge گفت که دختران «زنان جوان نهایت جسور» بودند و به فوربس گفتند که آنها از این سبب ناامید شدند که به آنها اجازه رفتن به امریکا ندادند».
تنها به تیم های از افغانستان و گامبیا از ویزا داده نشده بود، در حال که محصلان از ایران، عراق و سودان میتوانند در کانکور حضور داشته باشند.
در وزارت خارجه امریکا میگویند که در ماه اپریل به افغانان فقط 32 ویزا برای سفر به امریکا داده شده بود که نسبت به 138 ویزای که به عراقیان داده شده و یا 1492 درخواست که از پاکستان در عین ماه پذیرفته شده، بسیار ناچیز است.

سناتور «برنی ساندرز»، در واکنش به این اقدام، در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته، به منظور حمایت از آرمان‌های آموزشی جوانان به ویژه دختران جوان، باید در سیاست خارجی ایالات متحده امریکا در تمام جهان به عنوان یک اولویت نگریسته شود، نه یک تهدید.

 

ساندرز، وزارت خارجه آمریکا را به تسریع صدور ویزا به تیم دختران افغان تشویق کرده، تا به گفته وی، مهندسان جوان بتوانند به واشنگتن بیایند و در رقابت با همسالانشان از سراسر جهان، سهم بگیرند.

جاناتان بلانکس (Jonathan Blanks) مبصر میدیایی و محقق انستیتوت کاتون، در تویتر نوشته:«من حالا خود را هرچه بیشتر مطمئین احساس میکنم که ما یک روزی در زندگی به گروپ دختران ویزا نه دادیم که کشور شان (افغانستان) را از لحظه تولد آنها بمبارد میکردیم».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала