مراحل عملی پروژه تاپی در خاک افغانستان سال بعد آغاز می‌شود

© Sputnik / Taras Litvinenko /  مراجعه به بانک تصاویر مراحل عملی پروژه تاپی در خاک افغانستان سال بعد آغاز می‌شود
مراحل عملی پروژه تاپی در خاک افغانستان سال بعد آغاز می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس عامل شرکت تاپی پایپ لاین محمد میرات امانوف، می‌گوید که شرکت ترکمن گاز در ترکمنستان کارهای مهندسی این پروژه را تکمیل و کار ساختمانی را آغاز کرده است و مشاوران مالی در این بخش باید از سوی کشورهای شامل در این پروژه گماشته شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، قرار است تا یک سال دیگر کار عملی پروژه تاپی در خاک افغانستان پس از بررسی های کامل فنی و اجتماعی آغاز شود.
وی می افزاید, که باید امنیت پروژه تاپی نیز تامین گردد. درهمین حال مشاور ارشد رییس‌ جمهور می‌ گوید که پس از بررسیهای فنی زمینه برای عملی شدن کامل این پروژه فراهم خواهد شد. پروژه "تاپی" که بربنیاد آن گاز ترکمنستان در لوله‌ ای به درآزی یک هزارو هشتصد و چهارده کیلومترازترکمینستان به افغانستان، پاکستان وهند میرسد وبا بهره برداری از آن گذشته اززمینه سازی کار، افغانستان سالانه از رهگذر ترانزیت گاز به پاکستان درحدود پنج صد میلیون دالرحق ترانزیت بدست خواهد آورد. رییس عامل شرکت تاپی پایپ لاین در نشست زیر عنوان تاپی و تاثیر آن بر توسعه اقتصادی افغانستان و منطقه می ‌گوید که ترکمن گاز کارهای مهندسی پروژه تاپی را در ترکمینستان تکمیل کرده است و کارهای ساختمانی نیز در این کشور آغاز شده اند و تا یکسال دیگر به بخش‌های مزری افغانستان خواهد رسید.
محمد میرات امانوف گفته است:"ما در حال حاضر مسیر این لوله گاز را به شمول مسایل مربوط به زمین لرزه را بررسی می کنیم، همین گونه بررسی مسائل محیط زیستی و اجتماعی این لوله، یکی از بخش های مهم کارهای ما است… بیشتر این کار ها های در سال روان باید انجام یابند و تا ماه اکتوبر ویا نوامبر همین سال سال باید نهایی شوند." عادله راز معین همکاری ‌های اقتصادی وزارت امور خارجه گفته است:"بدون شک همکاری مردم در عملی ساختن پروژه تاپی به ویژه همکاری مردم از ولایت های شان این پروژه میگذرد نقش سازنده دارد." در همین حال مشاور ارشد رییس ‌جمهور می ‌گوید پس از بررسی ‌های فنی و اقتصادی پروژه تاپی زمینه ها برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم خواهد شد
. اجمل احمدی ، مشاور ارشد رییس‌ جمهور گفته است:"هدف نهایی این است که به مرحله نهایی سرمایه گذاری برسیم، و در آن مرحله تمامی مهندسی های نخستین، ماین پاکی ها و بررسی ها کامل خواهند شد؛ یعنی پس از آن مرحله ساخت و ساز این لوله می تواند آغاز شود و زمینه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در افغانستان، فراهم خواهد شد." خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع گفته است:" بخش خصوصی ما ظرفیت های لازم را دارند که میتوانند در عملی ساختن پروژه تاپی سهم گیرند تقاضا ما اینست که در در بخش های مختلف به بخش خصوصی ما سهم داده شود زیرا از یکسو بخش خصوصی ما در تمام ساحات بلدیت دارند و از سوی دیگر زبان مشترک با مردم دارند که میتواند پروژه را به گونه درست عملی سازند." از سویی هم سرپرست وزارت معادن و پترولیم میگوید که عملی شدن پروژه تاپی در کنار پیشرفت اقتصادی در کشور سبب نزدیک کشور های منطقه خواهد شد.
نرگس نهان، سرپرست وزارت معادن و پترولیم گفته است: "تاپی به ما کمک خواهد کرد تا به نیازهای روزافزون انرژی در کشور، دست یابیم. تاپی ما را در پیشرفت صنایع، فراهم سازی زمینه های کار، زدودن ناداری به ویژه در بخش های توسعه نایافته در غرب و جنوب کشور، کمک خواهد کرد." بر بنیاد اطلاعات سالانه سی و سه میلیارد مترمکعب گاز از با این لوله انتقال داده میشود. ترکمنستان همچون رهبر شرکت لوله گازتاپی لمیتد هشتاد و پنج درصد در پروژه تاپی سهم دارد و افغانستان, پاکستان و هند هر یک دارای پنج درصد در این پروژه سهیم استند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала