از مخالفت با اعزام نیروی بیشتر به افغانستان تا هشدار به حسن روحانی

© AFP 2023 / Wakil Kohsarاز مخالفت با اعزام نیروی بیشتر به افغانستان تا هشدار به حسن روحانی
از مخالفت با اعزام نیروی بیشتر به افغانستان تا هشدار به حسن روحانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، با تصمیم اعضای ناتو و ایالات متحده امریکا برای اعزام نیروهای اضافی به افغانستان شدیدا مخالفت کرده که می‌گوید که افزایش این نیروها وضعیت را در این کشور پیچیده‌تر خواهد کرد.

آقای حکمتیار که روز پنج‌شنبه، ششم جولای، در یک کنفرانس خبری در باره شکل‌گیری ایتلاف‌های جدید سیاسی مواضع حزب‌اش را اعلام می‌کرد، گفت که اعضای ناتو و امریکا زمانی که نزدیک به 160 هزار نیروی نظامی در افغانستان داشتند نتوانستند به بهبود وضعیت امنیتی کمک کنند، حالا نیز با اعزام نیروهای اضافی قضیه را «بغرنج‌تر» می‌کنند. رهبر حزب اسلامی که تا همین نزدیک به دو ماه پیش بدلیل حضور نیروهای خارجی در افغانستان با دولت مخالفت مسلحانه داشت، در این کنفرانس خبری گفت: «ما معتقدیم که اعزام نیروهای بیشتر نه تنها حلال مشکلات ما نیست، بلکه مشکلات را بیشتر می‌کند، باعث ایجاد حساسیت‌ها می‌شود، قضیه را بغرنج‌تر و پیچیده‌تر می‌کند. اگر 160 هزار سرباز تا دندان مسلح ناتو نتوانستند جنگ را مهار کنند، با فرستادن یک تعداد محدود دیگری نیز مشکلات حل نخواهد شد.»
آقای حکمتیار در حالی با تصمیم اعضای و ناتو امریکا برای اعزام نیروی اضافی به افغانستان مخالفت می‌کند که قرار است سه تا پنج هزار نیروی بیشتر به افغانستان از سوی ناتو و امریکا اعزام شوند.
دو روز قبل وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که پانزده کشور عضو سازمان ناتو حاضر شده تا نیروی اضافی به افغانستان اعزام کنند. هم‌چنین این وزارت می‌گوید که با اعلام استراتیژی جدید دولت امریکا در قبال جنگ جاری در افغانستان، این کشور نیز سیاست‌های نظامی جدیدی در قبال خواهد گرفت.
رهبر حزب اسلامی هم‌چنین گفت که دولت افغانستان و کشورهای غربی در طول هفده سال گذشته دچار اشتباهات زیاد نظامی و سیاسی شده‌اند. به گفته او، یکی از دلایل اصلی ادامه‌ی جنگ در طول هفده سال گذشته، ناکامی سیاست‌های نظامی دولت افغانستان و نیروهای خارجی مستقر در این کشور است. گلبدین‌ حکمتیار تاکید کرد که دولت افغانستان و حامیان غربی‌اش باید سیاست‌های نظامی خود را مورد تجدید نظر قرار دهند.
رابطه میان طالب و داعش
رهبر حزب اسلامی در این کنفرانس خبری هم‌چنین از رابطه میان گروه‌های تروریستی طالبان و داعش نیز خبر داد و گفت که جنگجویان داعش برخلاف برداشت‌ها و تبیلغات موجود، از اعضای گروه طالبان تشکیل شده‌اند. حزب اسلامی که تا پیش از امضای موافقت‌نامه صلح با حکومت وحدت ملی، در کنار طالبان علیه نیروهای امنیتی دولتی می‌جنگید، می‌گوید که طالبان تنها پرچم خود را تغییر کرده و اکنون تحت نام داعش فعالیت دارند. گلبدین حکمتیار گفت: «داعش در افغانستان پدیده جدید نیست. داعش یعنی مجموعه‌ای از طالبان اند که تنها نام و رنگ پرچم شان بدل شده است. کسانی که می‌گویند که تحت نام داعش جنگجویان زیادی خارج از کشور آمده، دروغ است. از خارج هیچ جنگجویی نیامده و جنگجویانی که هم آمده با طالبان همکاری می‌کردند. همین‌‌ها از طالبان جدا شده و بنام دیگر فعالیت دارند.»
گلبدین‌ حکمتیار از توزیع سلاح و مهمات در شمال افغانستان نیز خبر داد اما در باره این که این سلاح و مهمات توسط کدام کشورها برای کدام گروه‌ها توزیع می‌شود، جزییاتی ارایه نکرد. او گفت که دولت افغانستان از این مساله آگاهی و اطلاعات لازم دارد.
نکوهش اظهارات روحانی
گلبدین حکمتیار در این کنفرانس خبری خود به اظهارات اخیر حسن روحانی رییس‌جمهور ایران نیز واکنش تندی نشان داد. حسن روحانی اخیرا گفته بود که ایران نمی‌تواند در برابر ساخت بندهای آب در افغانستان و برخی دیگر از کشورهای همسایه خود بی‌تفاوت بماند.
رهبر حزب اسلامی که پس از آغاز حملات نظامی امریکا به افغانستان در سال 2001 میلادی، کشور را ترک کرده برای مدتی در سایه دولت ایران در آن کشور ساکن شد، در کنفرانس روز پنج‌شنبه، اظهارات حسن روحانی را مورد انتقاد قرار داد و گفت این سخنان رییس جمهور ایران نوعی تهدیدی به شمار می‌رود. گلبدین حکمتیار افزود که هیچ کسی نمی‌تواند از بیرون افغانستان دستور دهد. او گفت: «افغان‌ها مالکان بلامنازعه آب‌های خود هستند و هیچ کس حق ندارد که از بیرون برای ما دستور بدهد. هیچ حق کس ندارد که ما را تهدید کند و در امور داخلی ما برای خود حق مداخله بدهد. تقسیم آب یک موضوع و یک معضله است و این مساله باید از طریق مذاکرات سیاسی مطابق قوانین و مقررات بین‌المللی حل شود.»
گلبدین‌ حکمتیار می‌گوید که دولت‌های افغانستان و ایران قبلا در باره چگونگی تقسیم آب میان دو کشور معاهده‌ی امضا کرده و ایران باید به این معاهده احترام بگذارد. او تاکید کرد هرگاه دولت ایران تصمیم دارد که روی این معاهده بحث‌های جدیدی صورت بگیرد، این اقدام از طریق گفتگو انجام شود.

نویسنده: دای‌فولادی

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала