به قاتل سرباز امریکایی در افغانستان 7 میلیون دالر پرداخت می شود

© YouTube/The NationalFormer Gitmo Detainee Omar Khadr Speaks After Release From Canadian Jail
Former Gitmo Detainee Omar Khadr Speaks After Release From Canadian Jail - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دولت لیبرال کاناد از عمر خضر زندانی پیشین گوانتانامو عذر خواهی کرد و برایش نزدیک به 10 میلیون دالر کانادایی (7.7 میلیون دالر امریکایی) پرداخت می کند.

 

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، عمر خضر شهروند کانادای در سال 2002 زمانیکه تنها 15 سال داشت یک سرباز امریکایی را در افغانستان به قتل رساند. ارتش امریکا او را دستگیر و او را به عنوان جوانترین زندانی به زندان نظامی گوانتانامو در کوبا فرستاد.

جنرال های ما در افغانستان شکست خوردند - اسپوتنیک افغانستان
جنرال های ما در افغانستان شکست خوردند

عمر احمد خضر متولد 19 سپتمبر 1986 در کانادا از پدری مصری الاصل و مادر عربستانی الاصل به دنیا آمده است. در در 27 جولای 2002 به جرم کشتن کریستفر اسپیر با نارنجک در سن 15 سالگی توسط نیروهای امریکایی در افغانستان پس از 4 ساعت درگیری در روستای ایوب خیل دستگیر شد. گفته شده است که این کار او به تحریک پدرش که یک مسلمان افراطی است صورت گرفته است. او در مجموع 13 سال زندانی بود که از این مدت 10 سال را در بازداشتگاه گوانتانامو سپری کرد.
به گزارش رسانه های کانادا پرداخت غرامت به عمر خضر و عذرخواهی از وی توسط دولت لیبرال کانادا به دلیل «بدرفتاری» با او در دوران بازداشت صورت خواهد گرفت. مبلغ غرامتی که او از دولت کانادا دریافت خواهد کرد هفت میلیون و 700 هزار دالر امریکا اعلام شده است.
عمر خضر پس از بازداشت در افغانستان و انتقال به گوانتانامو به کم سن و سال ترین زندانی این بازداشتگاه تبدیل شده بود. او در سال 2010 و هشت سال پس از بازداشت به اتهام پرتاب نارنجک به سوی نیروهای امریکایی که منجر به مرگ یک فرمانده ارتش ایالات متحده شده بود، به هشت سال زندان محکوم شد.
همزمان با این محکومیت، دیوان عالی کانادا دولت این کشور را ناقض حقوق عمر خضر به دلیل آگاه کردن امریکا از اظهارات وی نزد مقامات کانادایی معرفی کرد. عمر خضر در سال 2012 از گوانتانامو به یک زندان امنیتی کانادا منتقل شد.
وکلای عمر خضر در کانادا ضمن اشاره به زیر سن مسئولیت کیفری بودن عمر خضر در زمان ارتکاب جرم خواستار دریافت 20 میلیون دالر غرامت از سوی دولت کانادا شده بودند

در این حال محافظه کاران به خاطر این کار کانادا اعتراض نامه ای را منتشر کردند. در همین حال تونی کلمنت سخنگوی امنیت عمومی حزب محافظه کار گفت:- "تنها بد رفتاری نمی تواند پاسخ قانع کننده باشد، که به یک تروریستی که یک سرباز امریکایی که دارای همسر و دو فرزند باشد را پاداش داد".

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала