حکمتیار: تا زمانیکه امنیت ساحات حزب اسلامی تامین نگردد، جنگجویان این حزب خلع سلاح نمی گردند!

© svoboda.orgحکمتیار: تا زمانیکه امنیت ساحات حزب اسلامی تامین نگردد، جنگجویان این حزب خلع سلاح نمی گردند!
حکمتیار: تا زمانیکه امنیت ساحات حزب اسلامی تامین نگردد، جنگجویان این حزب خلع سلاح نمی گردند! - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، اعلام کرده که خلع سلاح جنگجویان این حزب فعلاً در دستور کار حکومت قرار ندارد و این جنگجویان سلاح خود را تا زمانی که نیروهای امنیتی دولتی قادر به تامین امنیت مناطق تحت کنترول مخالفان مسلح دولت شوند، در پیش خود نگهداری خواهند کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه هشت صبح افغانتسان، رهبر حزب اسلامی در یک نشست خبری در کابل گفت: هرگاه جنگجویان طالبان دست از جنگ بکشند و زمینه امضای موافقت‌نامه صلح میان گروه طالبان و حکومت مساعد شود، دولت حضور جنگجویان این گروه را نیز بدون این‌که خلع سلاح کند، در مناطق تحت کنترول ‌شان خواهد پذیرفت.
گلبدین حکمتیار از جنگجویان حزب اسلامی به عنوان «مجاهدین» یاد کرده افزود که هر چند در توافق‌نامه صلح در باره خلع سلاح این جنگجویان ماده روشن و واضح وجود دارد، اما تا کنون در باره خلع سلاح جنگجویان حزب اسلامی تصمیمی گرفته نشده است. وی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار در باره خلع سلاح جنگجویان حزب اسلامی گفت: «این‌که مجاهدین خلع سلاح شوند، یک ماده روشن و واضح وجود دارد، یک کمیسیون مشترک در این رابطه تصمیم می‌گیرد، هرگاه این کمیسیون دایر شد و لزوم خلع سلاح مجاهدین را احساس کرد، ما حاضریم و هیچ مانعی وجود ندارد، تصمیم مشترک این است که مجاهدین در همان موقعیت‌های قبلی خود می‌باشند، از ساحات خود دفاع می‌کنند، چون در آن ساحات امنیت نیست، و دولت در حا ضر قادر به تامین امنیت در آن ساحات نیست و مجاهدین مجبور اند سلاح خود را با خود داشته باشند و از خود و ساحه خود و مردم‌ شان دفاع کنند.
وی افزود: تا زمانی این ادامه می‌یابد که امنیت در منطقه تامین و دولت قادر به تامین امنیت در آن ساحات شود.»
گلبدین حکمتیار در این کنفرانس خبری از گروه طالبان خواست که دست از جنگ کشیده، اما سلاح‌شان را با خود داشته باشند. او گفت که دولت افغانستان نیز علیه آنان مداخله نمی‌کند و تسلط ‌شان را بر منطقه تا زمان امضای توافق‌نامه صلح می‌پذیرد. رهبر حزب اسلامی از تصمیم دولت مبنی بر پذیرش تسلط طالبان بر مناطق تحت کنترول ‌شان به عنوان «موضع رسمی و معقول» دولت یاد کرده می‌گوید: «ما در رابطه با طالبان می‌گوییم که این‌ها می‌‌توانند فقط خاتمه جنگ را اعلام کنند و به پروسه صلح بپیوندند، سلاح خود را با خود داشته باشند، در مناطق خود تسلط داشته باشند، دولت هم در مناطق‌شان مداخله نمی‌کند، تسلط‌ شان را هم در منطقه می‌پذیرد و سلسله مذاکرات آغاز می‌شود تا زمانی که بین دولت و طالبان یک توافق صورت بگیرد و یک معاهده امضا شود. این فعلا موضع رسمی و معقول دولت هم است.»
گلبدین حکمتیار در حالی از تصمیم نداشتن دولت برای خلع سلاح جنگجویان حزب اسلامی خبر می‌دهد که منحل‌کردن شاخه نظامی این حزب از موارد اصلی امضای توافق‌نامه صلح به شمار می‌رود. پیش از این مقام‌های دولتی گفته بودند که با آمدن حکمتیار به کابل، روند خلع سلاح جنگجویان حزب اسلامی آغاز خواهد شد.
در همین‌حال، احمد فرزام رییس بخش روابط استراتژیک دارالانشای شورای عالی صلح نیز، گفته‌های گلبدین حکمتیار مبنی‌بر تصمیم‌نداشتن دولت برای خلع سلاح جنجگویان حزب اسلامی را تایید کرده می‌گوید که با در نظر داشت شرایط موجود امنیتی در کشور، از این جنگجویان علیه دیگر گروه‌های تروریستی استفاده می‌شود. آقای فرزام می‌افزاید که هر چند در توافق‌نامه صلح روی منحل‌شدن تشکیلات نظامی حزب اسلامی تاکید شده، اما دولت در این زمینه از دقت بیشتری کار خواهد گرفت. رییس بخش روابط استراتژیک دارالانشای شورای عالی صلح با اشاره به منحل‌کردن تشکیلات نظامی حزب اسلامی گفت: «حکومت افغانستان در این مورد به رهبری امنیت ملی بسیار با دقت کار می‌کند تا خلایی در همان ساحات (ساحات تحت کنترول حزب اسلامی) به‌وجود نیاید و یا همان افراد حزب اسلامی که به دولت پیوسته از یک سو امنیت ‌شان با خطر مواجه نشود و از سوی دیگر در همان مناطق خلایی به وجود نیاید و به دست گروه‌های تروریستی نیفتد. در این مورد بعضی از فعالیت‌های اوپراتیفی جریان دارد، یعنی هنوز نشده که افراد حزب اسلامی خلع سلاح شوند. چون خلع سلاح، برای فعلا به نفع وضعیت کشور نیست، باید از این‌ها در مقابل دیگر گروه‌های تروریستی استفاده شوند.» احمد فرزام هم‌چنین تاکید کرد: «تشکیلات نظامی حزب اسلامی مشخص شده و همان کمیسیون (کمیسیون مشترک) به رهبری امنیت ملی افغانستان در این مورد کار می‌کند. خلع سلاح هنوز صورت نگرفته طوری که گفتم دو مشکل وجود دارد؛ یکی امنیت خود همان افراد (جنگجویان حزب اسلامی) در خطر است، دوم این که یک خلا به وجود نیاید و باید تا یک وقتی از آن‌ها استفاده شود تا مناطق حفظ شود. اما، نیروهای امنیتی ما با آن‌ها در همان مناطقی که جنگ است و دیگر گروه‌های تروریستی فعالیت دارند، هم‌آهنگ هستند.» هنوز آمار مشخصی از سوی حکومت و حزب اسلامی در باره تعداد جنگجویان این حزب و مناطق تحت کنترول‌شان ارایه نشده است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала