پرداخت غرامت 8،1 میلیون دالری کانادا به یک زندانی سابق گوانتانامو

© Fotolia / Olddaysپرداخت غرامت 8،1 میلیون دالر کانادا به یک زندانی سابق گوانتانامو
پرداخت غرامت 8،1 میلیون دالر کانادا به یک زندانی سابق گوانتانامو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کانادا میلیون دالر غرامت به یک زندانی سابق گوآنتانامو پرداخت کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه گلوب اند میل، این غرامت روز چهارشنبه به عمر خضر، زندانی سابق گوآنتانامو پرداخت شده و یکجا بوده است.
طبق گزارش رویتر، دولت لیبرال کانادا از این زندانی سابق گوآنتانامو عذرخواهی کرده و این مبلغ را بعنوان غرامت به وی پرداخت می‌کند.
عمر خضر شهروند کانادایی در سال 2002 و در سن 15 سالگی در افغانستان دستگیر شد. وی به کشتن یک داکتر نیروهای نظامی آمریکا محکوم شد و جوانترین زندانی در گوآنتانامو بود.
در سال 2010، محکمه عالی کانادا حکم داد که این کشور حقوق این زندانی سابق گوآنتانامو را با اعزام جاسوس‌های اطلاعاتی برای بازجویی از وی و به اشتراک گذاشتن نتایج این بازجویی با آمریکا نقض کرده است. عمر خضر نزدیک به یک دهه در بازداشت بود.
بر خلاف قوانین بین‌المللی و آیین نامه یونیسف در مورد کودک سرباز، دولت کانادا تلاشی برای بازگرداندن او به کشورش نکرده است و حتی گفته می‌شود در سال ۲۰۰۹، یک میلیون و ۳۰۰ هزار دالر پرداخته است تا عمر در گوانتانامو باقی بماند.
وی از دولت اوتاوا برای گرفتن 20 میلیون دالر کانادا شکایت کرد و دولت آن را مورد بررسی قرار داد و در نهایت مبلغ 8.1 میلیون دالر به وی پرداخت شد.
پدر عمر خضر که او را به پیوستن به القاعده ترغیب کرده بود، خود یکی از اعضای القاعده بود و در سال 2003 در جریان درگیری با نیروهای پاکستانی کشته شد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала