توسعه همکاری های اقتصادی بین فدراسیون روسیه و افغانستان: بلخ از این مناسبات چه انتطار دارد؟

© Photo / کسراروسیه افغانستان
روسیه افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مناسبات بین روسیه و افغانستان پیشینه ای دراز دارد و به دوران اتحاد جماهیر شوروی و حتا روسیه تزاری باز می گردد.

جغرافیا ای که ما در آن زندگی میکنیم مملو از توانمندی های بالقوه اقتصادی است که استفاده از آن مستلزم شناخت از ظرفیت ها، تبادله تجارب و تبادله معلومات و توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان کشور های منطقه می باشد.
افغانستان به عنوان کشوری که دقیقاً در مرکز آسیا موقیعت دارد میتواند نقش بسیار اساسی را در توسعه و پیشرفت اقتصادی در منطقه بازی نماید. نقش افغانستان به عنوان نقطه اتصال کشور های جنوب آسیا و کشور های آسیای مرکزی با گذشت هر سال در محراق توجه منطقه و جهان در همه بخش ها، خصوصاً در فعالیت های اقتصادی و تجاری قرار گرفته و سازمان های همکاری های اقتصادی منطقوی و بین المللی همواره به ارزشمند بودن موقعیت افغانستان در راستای ایجاد و گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی تاکید مینمایند.
مناسبات بین روسیه و افغانستان پیشینه ای دراز دارد و به دوران اتحاد جماهیر شوروی و حتا روسیه تزاری باز می گردد. در آن سال ها مناسبات بازرگانی گسترده به مقیاس فعلی میان دوکشور وجود داشت. شماری از کالاهای روسی میان مردم افغانستان از شهرت زیادی برخوردار بود و برخی از محصولات افغانستان به طور سنتی به روسیه، و از جمله به کشورهای مستقل آسیای میانه کنونی، صادر می شد.
با توجه به پیشینه مناسبات اقتصادی میان افغانستان و روسیه، از سرگیری و گسترش چنین روابطی در شرایط کنونی امکان پذیر و از اهمیت ویژه ای برای دو طرف برخوردار است. باید درنظر داشت که شرایط هم در پهنه جهانی و هم در هر دو کشور روسیه و افغانستان به صورت بنیادی تغییر کرده است و مناسبات دو جانبه در شرایط حاضر می تواند برپایه برابری حقوق و حفظ مواضع مستقلانه هر یک از دو کشور در مطابقت با قوانین و مقررات پذیرفته شده جهانی تأمین گردد.
چند پیش یک هیات از اتاق تجارت و صنایع ولایت بلخ به رهبری آرش یوسفی رییس اتاق تجارت و صنایع ولایت بلخ به مسکو سفر کرده بود.
این هیات از افغانستان به رهبری آرش یوسفی رییس اتاق تجارت و صنایع ولایت بلخ به مسکو سفر کرده بودند.
دعوت آنان توسط توسط شورای کاری همکاری با افغانستان در چارچوب اتاق تجارت و صنایع فدراسیون روسیه انجام شد.
هیات افغانی در جریان این سفر با نمایندگان برخی از سازمان های روسیه از جمله وزارتخانه های زراعت و توسط اقتصادی روسیه جلساتی برگزار کردند.
الکساندر شکیراندو نماینده خاص رئیس اتاق تجارت و صنایع روسیه و ولادیمیر پدالکو معاون اتاق تجارت روسیه در دیدار با هیات افغانی در 23 ماه جون چشم انداز توسعه همکاری اقتصادی بین افغانستان و روسیه را مورد بحث و گفتکو قرار دادند.
در پایان بازدید کاری هیات اتاق تجارت و صنایع افغانستان و شورای کاری همکاری با افغانستان از کابل، موافقت نامه همکاری بین اتاق های تجارت و صنایع روسیه و افغانستان امضاء گردید.
بر اساس این تفاهم نامه، دو طرف متعهد شدند تا از طریق تبادل اطلاعات، سازماندهی رویدادهای مشترک و تقویت روابط بین سازمان های دو کشور، همکاری های اقتصادی و تجاری بین این دو کشور را تقویت کنند.

الکساندر ایوانویچ شکیراندو نماینده ویژه رئیس اطاق های تجارت روسیه در امور افغانستان در پاسخ به پرسش دورنمای مناسبات اقتصادی روسیه و ولایت مزار شریف افغانستان به اسپوتنیک گفت: " ولایت بلخ یکی از ولایات امن افغانستان است و این به نوبه خود اجازه می دهد مناسبات دیرینه برادرانه را بین کشور های خود دوباره احیا کنیم".
وی همچنان گفت که، روسیه در نظر دارد ماشین الات زراعتی، تخنیک ساختمانی و شاید هم ماشین الات ساختمانی و کارخانه ساختمانی، مانند آنچه که در کابل بوداعمارکنیم. چندین مکروریان آنجا به کمک این فابریکه ساخته شده بود، حال ما کامبینات مشابه خانه سازی را در خاک ولایت بلخ پیشنهاد می کنیم، و این پروژه به ولایت بلخ متعلق خواهد بود.
ابتدا در نظر است کارگران ساختمانی برای دو ماه جهت آموزش اینجا به روسیه بیایند و سپس همرا با انجنیران ساختمانی روسی به بلخ بروند. به این مقصد یک منطقه در نظر گرفته شده است و باید اضافه نمود که کامبینات خانه سازی در حال حاضر به معیار های معاصر با تفاوت از ساختمان های که در کابل ساخته شده بود، می باشد. اعما خانه های جدید معیاری نه نتها در بلخ ، بلکه در ولایات همجوار نیز در نظر می باشد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала