مصرف تنها 25 درصد از کل بودجه دولت افغانستان توسط وزارتخانه های ناتوان

© AFP 2023 / ROBERTO SCHMIDTمصرف تنها 25 درصد از کل بودجه دولت افغانستان توسط وزارتخانه های ناتوان
مصرف تنها 25 درصد از کل بودجه دولت افغانستان توسط وزارتخانه های ناتوان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تنها25 درصد بودجه دولت افغانستان در جریان هفت ماه گذشته به مصرف رسیده است و این در حالیست که زیرساخت های افغانستان شدیدا نیاز به ترمیم و بازسازی دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، وزارت مالیه افغانستان می گوید، هفت تن از وزرایی که سال گذشته به دلیل عدم مصرف نمودن بودجه در پارلمان استیضاح شده بودند، امسال هم نتوانستند بیش از 25 درصد از بودجه مالی شان را به مصرف برسانند.

وزرای این هفت وزارتخانه که پیش از این توسط پارلمان رد صلاحیت شده بودند، در این هفت ماه به حیث سرپرست به کارهای شان ادامه داده اند و پس از هفت ماه باز هم معلوم می شود که در مصرف بودجه کاملا آنها ناکام و هیچ راهکار برای مصرف بودجه ندارند.

در فهرست که وزارت مالیه افغانستان منتشر کرده دیده می شود که وزارت زراعت و مالداری با مصرف 43 درصد بودجه خود در جریان هفت ماه در صدر قرار دارد.

اختصاص ده‌ میلیون دالر برای فعالیت‌های فرهنگی در افغانستان

وزارت خارجه تنها 25 درصد، وزارت مبارزه با مواد مخدر تنها 21 درصد، وزارت کار و امور اجتماعی تنها 20 درصد، وزارت تحصیلات عالی 13 درصد، وزارت آب و انرژی 12 درصد، وزارت معادن 12 درصد، وزارت آموزش و پرورش11 درصد و وزارت حمل و نقل 8 درصد از بودجه خودشان را مصرف کرده‌اند.

جالب تر از همه وزارت دفاع می باشد که با وجود جنگ و مصرف زیاد این وزارت تنها 8 درصد از کل بودجه خود را به مصرف رسانده استو

در همین حال وزارت های دیگر مانند: وزارت دادگستری 7 درصد، وزارت حج و اوقاف 6 درصد،، وزارت زنان 4 درصد، وزارت اقوام و قبایل کمتر از 5 درصد بودجه خود را مصرف کرده‌اند و وزارت مخابرات با کمترین مصرف یعنی تنها 2 درصد کم مصرف ترین وزارت ها در این فهرست می باشد.

این در حالیست که کارشناسان عدم در نظر گرفتن شایستگی در انتخاب وزرا را یکی از دلایل مصرف نکردن بودجه و ناکارآمدی این وزارت ها می دانند.

این کارشناسان می گویند، وزرا نه بر اساس شایستگی بلکه بر اساس پیوندها و گروه های سیاسی برگزیده می شوند که این به ضرر دولت و مردم افغانستان می باشد و ناکارآمدی این وزرا رئیس جمهور را زیر سوال می برد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала