نی: برخورد خبرنگار تلویزیون ولسی جرگه با مالک رستورانت خلاف اصول و موازین اخلاقی است

© Photo / Sputnikنی: برخورد خبرنگار تلویزیون ولسی جرگه با مالک رستورانت خلاف اصول و موازین اخلاقی است
نی: برخورد خبرنگار تلویزیون ولسی جرگه با مالک رستورانت خلاف اصول و موازین اخلاقی است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد «نی» در واکنش به برخورد یک خبرنگار تلویزیون ولسی جرگه با مسئول یک رستورانت در کابل می‌گوید که خبرنگاران نباید برخلاف اصول و موازین اخلاقی رفتار کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه اطلاعات روز: نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد «نی» در واکنش به برخورد یک خبرنگار تلویزیون ولسی جرگه با مسئول یک رستورانت در کابل می‌گوید که خبرنگاران نباید برخلاف اصول و موازین اخلاقی رفتار کنند.
اخیراً یک خبرنگار‌ از تلویزیون مجلس نمایندگان بدون هماهنگی همراه با مأموران پولیس حوزه سوم امنیتی وارد یک رستورانت شده و اقدام به فیلم‌برداری کرده و با صاحب این رستورانت که یک خانم است، جدال لفظی کرده است.
تصویر برداری که همراه با این خبرنگار بوده حین گفت‌گوی خبرنگار با صاحب رستورانت از آن صحنه فیلم برداری کرده است.
این ویدیویی تصویری در صفحه‌ی فیسبوک مربوط این خبرنگار به نشر رسیده که پس از آن در صفحات شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده بازتاب یافت و با واکنش‌های گوناگون مواجه شد. خبرنگار تلویزیون ولسی جرگه، نوید سلطانی، اتهام ترویج فحشا را به لیلا حیدری، صاحب این رستورانت بسته است.
دفتر نی حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان با نشر خبرنامه‌یی تهیه و نشر این گزارش را غیر مسلکی و برخلاف موازین اخلاقی خوانده است.
در خبرنامه آمده است:« تهیه و نشر این گزارش به سه دلیل غیر مسلکی و برخلاف اصول و موازین اخلاقی و همچنان قانون رسانه‌ها و قانون اساسی کشور است
1- تجاوز به حریم خصوصی
2- تفتیش غیر مسلکی ۳-تصویربرداری به صورت مخفیانه و بدون اجازه».
این نهاد از خبرنگاران و رسانه‌های کشور خواسته است تا با استفاده از اصول و موازین اخلاق خبرنگاری و هم‌چنان در مطابقت با قوانین نافذۀ کشور به تهیه و نشر گزارش بپردازند.
در خبرنامه آمده است که تهیه و نشر برنامه‌های که در آن اصول و موازین اخلاقی خبرنگاری و قوانین نافذۀ کشور در نظر گرفته نشود، زمینۀ سوء استفاده از آزادی بیان را فراهم نموده و بر پیکر آزادی بیان در کشور صدمه وارد می‌کند.
دفتر نی نیز کمیسیون بررسی شکایات و تخلفات رسانه‌یی خواسته است تا این مسئله را همه جانبه بررسی نموده و نتیجه‌ی آنرا همگانی نماید.
در همین حال، کمیته مصوونیت خبرنگاران افغان نیز اعلام کرد که برخورد خبرنگار با صاحب بک رستورانت غیر مسلکی است.
در اعلامیه‌ی این کمیته آمده است که این خبرنگار بدون رعایت اصول و اخلاق مسلکی ژرنالیزم و رعایت قوانین کشور، همراه با پولیس حوزه مربوطه داخل یک رستورانت در ناحیه سوم شهر کابل شده و مانند یک مستنطق از مالک رستورانت سوال نموده و با وی برخورد نا مناسب و غیر مسلکی کرده است.
این نهاد اعلام کرد که این نوع برخورد و تهیه‌ی گزارش به گونه‌ی غیر مسلکی از سوی هیچ خبرنگار ورسانه از نگاه قانون و اصول قابل توجیه نیست، زیرا این چنین برخوردهای غیر مسلکی به اعتبار وحیثیت خبرنگاران و رسانه‌ها صدمه وارد می‌کند.
دفتر «نی» در دومین اعلامیه‌اش از وزارت اطلاعات و فرهنگ خواسته است که به این پرونده رسیدگی کند.
این در حالی است که شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز نسبت به برخورد خبرنگار این شبکه‌ی تلویزیون واکنش نشان داده و آن را تبعیض‌آمیز و از مصادق ترویج خشونت خوانده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала