ملکه آسمان افغان به کابل نشست نمود

© AFP 2023 / Catherine LegaultПервая женщина-пилот гражданской авиации из Афганистана
Первая женщина-пилот гражданской авиации из Афганистана - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شایسته واعظ ملکه آسمان افغان با قایم نمودن ریکارد پرواز تنهائی دختر خانم جوان به دور زمین، به میدان هوائی کابل نشست نمود.

این دختر جوان تحصیل کرده افغان، تصمیم گرفته بود تا سفرش به دور دنیا برای ثبت ریکورد پرواز جوان‌ترین پیلوتان زن را از ماه جون سال 2017 میلادی آغاز کند.

اولین زن پیلوت هوانوردی ملکی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
اولین زن پیلوت هوانوردی ملکی در افغانستان
شایسته واعظ، قرار است اسپانیا، هند، مصر، سنگاپور، آسترالیا و شماری از کشورهای دیگر را عبور نموده در ماه اگست دوباره به فلوریدا امریکا برگردد.

شایسته واعظ، پیلوت امریکایی افغان تبار که سفر انفرادی‎اش به دور دنیا را در حدود دوماه پیش از اقیانوس اطلس شروع کرد، لحظاتی پیش در میدان هوایی بین المللی کابل، فرود آمد.

شماری زیادی از بانوان و فعالین جامعه مدنی، در میدان هوایی بین المللی کابل از او استقبال کردند.

این پیلوت افغان، ماستری خودرا در بخش هوانوردی از یکی از دانشگاه‎های ایالت فلوریدای ایالات متحده گرفته است و قرار است سفرش را زیر نام «پرواز رویائی» به دور دنیا ادامه دهد.

قرار است با رئیس جمهور، رئیس اجراییه و دیگر مقامات بلند پایه حکومت نیز دیدار کند.

شایسته واعظ می‎گوید که هدف از «پرواز رویائی» تشویق دختران است تا آنان نیز بتوانند توانمندی های شانرا بخش در هوا نوردی تبارز دهند.

​این پیلوت جوان افغان، قرار است از حریم هوائی 18 کشور جهان عبور کند.

شایسته واعظ زمانی که کودک خردسالی بیش نبوده، با اعضای خانواده‌اش در نتیجه جنگ میان مردم افغانستان و اردوی سرخ شوروی سابق مهاجر شده و به ایالات متحده امریکا پناهنده شدند. او در سال 2008 میلادی موفق شد تا لیسانس خود را در رشته پیلوتی و ماستری خود را در سال 2010 از دانشگاه هوانوردی «هنبریریدو» ایالت کلفورنیا در بخش هوانوردی بدست آورد.

او با اطمینان زیاد گفت که به تنهایی با پرواز دور دنیا، ریکورد جوان‌ترین پیلوت زن را در جهان قایم خواهد کرد و به این اقدام خود پیروز میشود.

پدر شایسته واعظ هم اکنون در کابل به عنوان رییس دفتر انجنیر محمدخان معاون اول ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی کار می‌کند. او هرچند به گفته دخترش در ایالات متحده امریکا از زندگی مرفه برخوردار بود، اما ترجیح داده است که به افغانستان بیاید و در میان مردم کار کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала